Jag håller på att bygga en altan/trädäck där jag ska ha tak över med kanalplast. Huset är faluröd panel med vita knutar. Under altantaket vill jag ha något annat än den vanliga faluröda panelen och funderade på om jag kan ha pärlspont t ex? Går det mtp temperaturväxlingar? Kommer panelen röra på sig? Finns pärlspont för utomhusbruk? Eller har någon något annat roligt förslag som jag inte tänkt på? Altanen i övrigt är byggd i vanligt tryckimpregnerat virke.
 
Norrlandsträ har pärlspont 15x120mm omålad blir nog fint
 
  • Gilla
ÅsaO
  • Laddar…
Det har byggts hus med pärlspont som ytterpanel. Så det skall inte vara något problem. Jag tror att den då ofta är lite tjockare. Men målad och under tak lär det inte vara ett problem med inomhuspanel heller.
 
  • Gilla
ÅsaO
  • Laddar…
Är det i så fall bättre med skivor med pärlspont? Som ni förstår är jag mest orolig för att träet ska röra sig under årets växlingar och att det blir en massa glipor. Är lite ny på detta.
 
Om du menar MDF-skivor profilerade som pärlspont så tror jag att det är i alla avseenden sämre. Det brukar knappt hålla inomhus. Glipor kan det mycket väl bli. Svårt att komma ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.