Ny inflyttade i huset och värmen måste igång! Har direktverkande el med NIBE panna (ska byta ut systemet med LuftVatten system snarast) Trycket ligger på 0.2bar så jag måste fylla på vatten...
Kan se påfyllningsventilen men det verkar som att vatten inte är inkopplad utan man gör det manuellt?! hur fasiken gör man då?
 
  • Inredning av pannrum med synlig GRUNDFOS-cirkulationspump och påfyllningsventil för vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NIBE panna med reglage och mätare, tryck på 0.2 bar synligt, användarinstruktioner på panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att det står både Avtappning och Påfyllning på samma ventil. Behövs en trädgårdsslang med samma nippel som man normalt skruvar fast på tappkranen. I båda ändarna alltså.
 
Jag behöver påfyllning min Nibe EVC13 också. Jag har kopplat vattenslang till avtappningsröret (1 i bild), men har problem att öppna ventil (2 i bild). ska jag bara vrida den moturs med hand? det är ganska tät, vet inte om något verktyg behövs? Diagram över avtappning av pannvatten med markerade delar: avtappningsrör (1) och ventil (2).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är för avtappning av pannan, börja med att följa rören för värmen från panna, någon stans fimms ett rör som är kopplat till varmvatten eller kallvatten, med en ventil. när du öppnar ska du göra det lite och hålla koll på manometer, den ska öka sakta upp till ca 0,8 -0,9 bar nu innan värmesäsongen börjar. I vinter kommer trycket att öka då vattnet blir varmare, inget att bry sig om , normalt.
 
J jonaserik skrev:
Den är för avtappning av pannan, börja med att följa rören för värmen från panna, någon stans fimms ett rör som är kopplat till varmvatten eller kallvatten, med en ventil. när du öppnar ska du göra det lite och hålla koll på manometer, den ska öka sakta upp till ca 0,8 -0,9 bar nu innan värmesäsongen börjar. I vinter kommer trycket att öka då vattnet blir varmare, inget att bry sig om , normalt.
Enligt handbok, påfyllning ska göras via avtappningsdventil. Handboksutdrag som beskriver påfyllningsprocessen för ett värmesystem, med rubrikerna påfyllning och luftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Den är för avtappning av pannan, börja med att följa rören för värmen från panna, någon stans fimms ett rör som är kopplat till varmvatten eller kallvatten, med en ventil. när du öppnar ska du göra det lite och hålla koll på manometer, den ska öka sakta upp till ca 0,8 -0,9 bar nu innan värmesäsongen börjar. I vinter kommer trycket att öka då vattnet blir varmare, inget att bry sig om , normalt.
 
Det allra vanligaste är att man sätter en ventil mellan tappvattnet och värmesystemet. Kolla noga så det inte sitter en sån någon stans.
 
Vi har samma system. Kolla luckan längst ner mot golvet. Vi har en liten svart ventil ungefär i mitten som man vrider på för att fylla, ser ut som korken till en PET-flaska.
 
useless useless skrev:
Det allra vanligaste är att man sätter en ventil mellan tappvattnet och värmesystemet. Kolla noga så det inte sitter en sån någon stans.
Jag hittade en ventil (den blåa i bild), vars ena änden kopplat till hem vatten system och andra till röret mellan pannan och element. Undrar om det är påfyllningsventil. Om så, då kanske man bara vrida den då vatten rinner i? Blå ventil kopplad mellan vattensystem och rör, med kakel och rörmokeri i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en blå ventil med etikett märkt "F.V.S 15x15" vilket kan vara en påfyllningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blå ventil kopplad till koppar- och mässingsrör, misstänkt vara påfyllningsventil i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det ser ut som en typisk påfyllningsventil. Öppna och håll koll på tryckmätaren.
 
Tusen tack. Jag lyckades fyllde i vatten och höjde trycket.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.