Vinsten är väl att du slipper betala ca 50k+ i mäklararvode. Nackdelen är väl att du inte har en part som tar hand om jobbet, dvs se till att handlingar blir rätt, fixar med att dina pantbrev blir lösta. Det uppfattas nog även som en trygghet av en köpare att ha en part med som inte kan antas trixa för egen vinning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är sant att mer pengar i fickan innebär merjobb och framförallt mindre trygghet. Finns det några bra tjänster för personer som vill sälja privat som ni har erfarenhet ifrån?
 
  • Gilla
Hki1234
  • Laddar…
Det är skillnad på bostadsrätt och fastighet.
Bostadsrätt har jag sålt utan mäklare så visst går det. Bara man har koll på alla handlingar.
Fördelen med mäklare är att många köpare känner sig otrygga utan och avstår.
Mäklare kan pressa upp priset mer än mäklararvodet.
Utan mäklare (och bank) var det lite nervöst innan pengarna trillade in på kontot. När kontraktet är påskrivet har ägandet övergått även om betalningen inte är klar om man inte ser upp.
 
  • Gilla
marcus-p-a
  • Laddar…
Ofta kan du få hjälp från din bank och uppgifter om rätt dokument finns på nätet. Men du missar mäklarens eventuella kundlista och hjälp med annonsering. Det är inte så krångligt som vissa vill ge sken av.
 
  • Gilla
marcus-p-a
  • Laddar…
M marcus-p-a skrev:
Hej,

vad är vinningen i att sälja sin bostadsrätt eller villa utan mäklare?
Vilka utmaningar står man som säljare inför då?
Skulle ni vilja sälja er fastighet utan mäklare och varför då / varför inte?

Tacksam för svar!
Beror mest på marknadsvärdet, om det är värt småpengar, tex 0-500 tkr lär en mäklare inte göra så stor skillnad. Är det ett högt värde så tror inte jag man kan snåla sig till första platsen utan mäklare!
 
  • Gilla
marcus-p-a
  • Laddar…
Okej så fördelen med mäklare är en trygghet för köparen och de litar på att processen görs korrekt? Och man får tillgång till deras marknadsföring / kundlistor?

Men bara man har koll på sina handlingar och får hjälp av sin bank så går det bra att sälja sin bostadsrätt?
 
Skoluppgift ;)?
Du ska få lite gratismaterial här: Jag har köpt utan mäklare, 2 gånger till och med! I båda fallen har säljarna marknadsfört att fastigheterna varit till salu själva. Båda gångerna har också proffs (jurist/mäklare) hjälpt till med pappersarbetet. Har jag känt mig trygg? Ja, jag litar på min egen förmåga att bedöma ett hus, samt min förmåga att göra efterforskningar. Det är oftast smidigare att ställa frågor till säljaren direkt, istf att gå omvägen via mäklaren.
 
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Haha ingen skoluppgift även om det kan låta så. Vill bara förstå varför jag ska betala för mäklare förutom det vanliga svaret ”för att alla gör det” och att det blir enklare
 
H
M marcus-p-a skrev:
Hej,

vad är vinningen i att sälja sin bostadsrätt eller villa utan mäklare?
Vilka utmaningar står man som säljare inför då?
Skulle ni vilja sälja er fastighet utan mäklare och varför då / varför inte?

Tacksam för svar!
Problemet är att banken fodrar en mäklare om köparen behöver ta ett lån.
 
H HEM2121 skrev:
Problemet är att banken fodrar en mäklare om köparen behöver ta ett lån.
Varför då? En mäklare ger inga garantier till banken.
 
G
P Pallewea skrev:
Varför då? En mäklare ger inga garantier till banken.
Många banker använder mäklarens säljmaterial som en del av värderingen.
 
G OMathson skrev:
Många banker använder mäklarens säljmaterial som en del av värderingen.
Vår bank ville vid senaste husköpet se mäklarens prospekt inför banklån. Det kanske går att ordna fram ett prospekt utan mäklare om det nu är ett absolut krav men då blir det knappast några photoshoppade färgbilder på glansigt papper. :)
Det måste vara svårt även för banken att värdera då mäklarna har träffat så fel med utgångspriserna de senaste 1,5 åren.
 
Bankerna brukar vilja ha en oberoende värdering. Såna görs oftast av mäklare, men är inte samma sak som ett mäklaruppdrag med tillhörande säljmaterial på glansigt papper.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bankerna brukar vilja ha en oberoende värdering. Såna görs oftast av mäklare, men är inte samma sak som ett mäklaruppdrag med tillhörande säljmaterial på glansigt papper.
...och dessutom brukar bankerna vilja att en person som kan fastighetsjuridik skriver köpehandlingarna, t ex en mäklare eller jurist. Finns goda skäl till det, skrämmande trådar här i forumet som visar vad som kan hända när glada amatörer hempular ett kontrakt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.