Mitt hus är från 1947 och all el är av samma årgång. Jag har fått besked av Vattenfall att de ska byta luftledningen mot en nedgrävd kabel och att det i samband med det var smart att byta elcentral och ingångskabel (den går in på vinden nu, och det var gammal tjärkabel som eventuellt kunde vara en brandrisk). Nuvarande proppskåp är troligen snudd på hemmabygge och när jag hade hit en elektriker i ett annat ärende skakade han bara på huvudet och sa att ingenting var riktigt gjort. Så, det känns rimligt att byta ut det nu när det är ett lämpligt tillfälle.

Men, jag planerar att under kommande år byta både kök och bygga nytt badrum. Övriga rum behöver även nya ytskikt, mycket av kablarna går på väggarna. Jag har läst mycket om att man bör byta ut all gammal kabel när man byter elcentral, men det känns helt galet att behöva göra det nu om man sedan ska riva upp och göra om allt igen när man renoverar i rummen om några år. Självfallet vill jag ha ordentlig och säker el i mitt hus, men skulle man kunna sätta in en ny "överdimensionerad" elcentral och koppla in den mot det gamla elsystemet och sedan dra nytt efter hand, eller hur ska man göra?

Vill betona att jag kan ytterst lite om el, och självfallet kommer att ta hit elektriker. Jag vill bara ha lite på fötterna så jag har en aning om vad det handlar om. Att dra om allt har jag antagligen inte budget för i dagsläget, men om det är lämpligt att byta elcentralen nu hade det såklart varit passande.
 
Kablar från 1947 är förmodligen isolerade med tyg eller papper. Dom har en begränsad livslängd och bör bytas ut.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Om kablarna verkligen är från -47. Så går det troligen inte att röra isoleringen spricker direkt, eller förvandlas till vitt damm.
Någon gång i början-mitten av 50-talet började man med pvc isolerade kablar. De åldras i princip inte alls.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
De kablar som sitter på väggarna har plastisolering (som blivit stenhård med tiden). De som kommer ner från taket (typ taklampor osv) ser ut att vara klädda i tyg eller någon form av spunnet material.
 
Då är det nog läge att byta. Så fort man rör i några kablar så spricker isoleringen och det blir farligt.
 
Mikael_L
Björn96 Björn96 skrev:
De kablar som sitter på väggarna har plastisolering (som blivit stenhård med tiden)
Eller gummi kanske.
Det är främst de gummiisolerade ledarna som är värst och farligast idag. Överallt där syre har kommit åt är de idag helt stenhårda och smulas till ett damm bara man rör vid skiten.
Gummiisolerade ledare var faktiskt helt slut redan för 20-30 år sedan, det som finns kvar idag lever verkligen på övertid.
 
Tack för alla svar. Då är det nog bara att bita i det sura äpplet och byta alltihop.

Kanske inte behöver bli jättedyrt i mitt lilla hus (70 kvm, 2 rum, kök och badrum).
 
Det stora problemet är väl att nuvarande kablar kanske inte räcker om du sätter nytt skåp. Går väl säkert att lösa med Kulodosa bredvid och ny sladd sista stumpen till normcentral och att du när bygger om sedan förlägger el i väggen istället. Känns synd att dra om utanpåliggande el om du tänk lägga den i väggen efter renovering. Jag antar att vattenfall vill att du sätter huvudsäkringarna i skåp på fasaden istället och i och med det så kanske elen kommer att komma in på ett annat ställe på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.