Mercedes beskrivning är missledande. Det borde skrivit 7.4 kW tvåpoligt, inte tvåfasigt. Det handlar alltså om enfas och 32 A precis som du skriver ovan. 230 * 32 = 7.4 kW. Även laddbox har ett förvillande namn, det heter egentligen laddstation som bara är lite bättre. Det finns ingen kraftelektronik i dessa som gör några omvandlingar mellan trefas och enfas etc utan det är helt och hållet bilen som styr - det är där laddaren sitter om onvandlar AC till DC. (Däremot vid riktigt snabbladdning med DC så sitter omvandlaren utanför bilen, men sådana hittar man endast längs vägen).

Det är alltså en laddhybrid du har köpt. En sådan ska du inte behöva ladda speciellt snabbt då batteriet är litet. Räkna med 6 A enfas som ger dig en körsträcka på ca 5 km per timmes laddning.

Den svarta kabel som skymtar är dock med säkerhet grövre än 1.5 mm², minst 2.5 mm², så det kan gå att säkra upp ledningen till garaget till 16 A. Men det är inte säkert att du kan ladda elbilen med så mycket mer ström för det, kanske 10 A. Resten av huset belastar ju samma fas, så mätarsäkringen kanske inte tillåter det.

Så installera en laddstation för trefas. Den kommer till nytta den dag du köper en ren elbil. Då behöver du sannolikt inte dimensionera upp din anläggning speciellt mycket då du kan ladda 3 ggr fortfarare med trefas. Se upp bara med att det fortfarande finns rena elbilar som endast kan laddas med enfas.
 
En nyfiken fråga bara. Eller två...

Hur ofta kommer det att vara en deal-breaker att det tar en halvtimme istället för strax under två timmar att få ett fullt batteri? Det är typ om man åker hem på lunchen eller att man inser att man glömt handla den Viktiga Ingrediensen ™ eller något liknande. Inbillar jag mig i alla fall?

Är det inte vettigt att skaffa sig en så potent box man kan för att framtidssäkra när det ändå är ett stabilt bidrag? Har man väl börjat köra på el så är det väl ett logiskt steg att man går över till ren elbil nästa gång? (svärmor med man har varsin bil, bensinare, sedan blev en av dem en hybrid och nu byttes den kvarvarande bensinaren mot en elbil så nu har de elbil, elcykel och solceller och de är så nöjda så...)
 
  • Gilla
Lars-Erik
  • Laddar…
Dvs, välj en box med möjlighet till smart lastbalansering.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mercedes beskrivning är missledande. Det borde skrivit 7.4 kW tvåpoligt, inte tvåfasigt. Det handlar alltså om enfas och 32 A precis som du skriver ovan. 230 * 32 = 7.4 kW. Även laddbox har ett förvillande namn, det heter egentligen laddstation som bara är lite bättre. Det finns ingen kraftelektronik i dessa som gör några omvandlingar mellan trefas och enfas etc utan det är helt och hållet bilen som styr - det är där laddaren sitter om onvandlar AC till DC. (Däremot vid riktigt snabbladdning med DC så sitter omvandlaren utanför bilen, men sådana hittar man endast längs vägen).

Det är alltså en laddhybrid du har köpt. En sådan ska du inte behöva ladda speciellt snabbt då batteriet är litet. Räkna med 6 A enfas som ger dig en körsträcka på ca 5 km per timmes laddning.

Den svarta kabel som skymtar är dock med säkerhet grövre än 1.5 mm², minst 2.5 mm², så det kan gå att säkra upp ledningen till garaget till 16 A. Men det är inte säkert att du kan ladda elbilen med så mycket mer ström för det, kanske 10 A. Resten av huset belastar ju samma fas, så mätarsäkringen kanske inte tillåter det.

Så installera en laddstation för trefas. Den kommer till nytta den dag du köper en ren elbil. Då behöver du sannolikt inte dimensionera upp din anläggning speciellt mycket då du kan ladda 3 ggr fortfarare med trefas. Se upp bara med att det fortfarande finns rena elbilar som endast kan laddas med enfas.
Tack för bra svar!

Det är lite förvirrande med alla specifikationer där ute. Jag har läst runt en del på diverse forum och ett inlägg där ställde till det lite för mig. Någon hade varit i kontakt med MB för att dubbelkolla det hela och fått följande svar:

"The 7.4kw transformer in the a250e is actually two 3.7kw transformers working in tandem. So a single phase charger (even if its 32A) wont give you 7.4kw. You need to charge from a 3-phase charger."

Jag tänker ju sätta upp en laddstation för 3-fas, jag är bara osäker på vilken effekt jag kommer kunna plocka ut ur den med min installation på 3x10A. Att ladda med 6A enfas låter ju inte speciellt lockande ska jag ekänna utan det var just möjligheten att kunna ladda klart den på ett par timmar som var lockande.

Easee-boxen erbjuder ju förutom smart ladding när priset är som lägst även lastbalansering också i och med att jag har Tibber Pulse så det känns absolut som att det är den boxen jag ska köra vidare med men frågan är vilka ingrepp jag behöver göra i övrig installation.
 
Okej, om det stämmer så var jag fel ute.
 
Ingen stjärnklass på den laddaren. Svårt att tro på att Mercedes faktiskt hittat på något så dumt. Det är ju fortfarande i praktiken svårt att uppnå för de flesta då det kräver en mätarsäkring på minst 20 A, helst 25 A. Man behöver kanske möblera om större delen huset övriga belastning till den enda fas som är "ledig".

Du kan nu komma upp i en dryg mils körsträcka per timmes laddning vid 6 A. Kan du ordna så att du kan ladda från två faser och 10 A så får du ca 20 km/h. Eller skaffa en riktig elbil. Vad jag förstår finns laddhybrider endast för att staten kom på den ljusa iden att ge bidrag för dem?
 
Väldigt många kör inte mer än några få mil per dag. En hybrid klarar alla dessa vardagsresor på el och har en annan motor för sällanresor. Ett vettigt sätt att spara in på tunga och dyra batterier.
 
Elhybridens vara eller icke vara kan vi väl skippa i den här tråden, jag har nog mycket i skallen redan nu att fundera ut hur den ska laddas ;)

Om nu konfigurationen ovan stämmer (har kontaktat MB också för att dubbelkolla), vad är det som hindrar att ladda så som jag tänkte mig? Dvs, installera Easee laddbox, koppla in den på alla tre faserna, ställa in maximal laddström i boxen på på 8A och vips så borde bilen kunna ta emot drygt 5.5kW fördelat på sina två transformatorer som kan ta emot 3.4 kW vardera? Eller missar jag något supergrundläggande? :seenoevil: Känner mig snart lite småkorkad.

Rent teoretiskt kan jag ju plocka ut 6.9kW direkt ur undercentralen i garaget (3*10*230), jag försöker bara fatta hur mycket av detta jag kan ladda bilen med kontinuerligt genom en laddstation. :thinking:
 
Det låter rätt
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter rätt
Ok, bra! Då ska jag bara försöka ta reda på hur bilen hanterar en sån setup, vad den kan ta emot exakt. Det är lite svårt att hitta någon pålitlig information där tycker jag trots att det är ett av världens största bilmärken.
 
8 A på två faser ger dig 2 * 230 * 8 = 3.7 kW, inte 5.5 kW för du kan bara ladda från max två faser för denna bil. Den tredje fasen kommer inte att belastas.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
8 A på två faser ger dig 2 * 230 * 8 = 3.7 kW, inte 5.5 kW för du kan bara ladda från max två faser för denna bil. Den tredje fasen kommer inte att belastas.
Ja det verkar så tyvärr. Har grävt runt och läst lite mer idag och det stämmer att den endast kan ta emot laddning på två faser.

Då får jag istället försöka se efter vilken kabel som går ut dit och om det möjligen går att säkra upp den till 16A istället för nuvarande 10, det skulle ju göra ganska stor skillnad rent effektmässigt. Enligt manualen till laddboxen så rekommenderar dom att man ställer in boxen på 13A när man har en säkring på 16. Då skulle jag ju nästan få ut 6kW på två faser.

Följdfrågan på det blir då, hur kan jag kolla vilken typ av kabel som går idag och hur pass mycket ström den tål? Ska försöka höra med dom som byggt huset men det kan bli svårt.

Om inte duger/räcker till så får jag väl helt enkelt dra en ny kabel men det låter dyrt, det är nog närmare 20 meter ut till garaget..
 
Redigerat:
Går det att säga på den här bilden huruvida det är möjligt att säkra upp till 16 istället? Kan inte avgöra om det där är 1.5 eller 2.5 mm2 men dom ser rätt grova ut dom inkommande som inte är FK?
 
  • Elledningar i en anslutningsdosa med fråga om ledningarnas area.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och kabelinföringar, möjlig fråga om kabeldimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsskåp med olika tjocklekar av kablar, säkringshållare och anslutningar mot spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inkommande ledning ser ut att vara 2.5 mm² och det är TN-C. Jag kan inte råda dig till att belasta denna ledning och dess klena PEN-ledare med en elbil, tyvärr. Ta fram spaden innan tjälen sätter in.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.