Har bestämt mig för en hydropress, åtminstone tills vidare.
Det blir en wellmate 120 som har R25-anslutning.
Mellan befintliga rör och den nya HPn behövs en säkerhetsventil och en manometer då anläggningen saknar det idag.
Tyvärr är det lite trång på platsen så jag behöver er hjälp att göra installationen smidig. T-kopplingen är stämplad "33" så jag misstänker att det är R25.

Rostiga vattenledningsrör med en T-koppling märkt "33" i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden ovan går röret/slangen till höger till min ejektorpump och tryckvakt. Röret uppåt är ut till huset. Båda har egna avstängningsventiler utanför bild.
På T-kopplingens vänstra sida behöver jag komplettera med manometer och säkerhetsventil. Men som ni ser står nuv. Hydrofor dikt an nästa vägg.

Hydrofor och rörinstallationer i ett trångt pannrum, med T-koppling och plats för manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undviker gärna att kapa i röret uppåt eller till pumpen, de är "stumma".
Har tittat en del på färdiga samlingsrör men de känns så onödigt stora.

Vad ska jag ha för delar för att göra installationen smidig och snygg?

Tack på förhand
 
Såhär blev det till slut.
Installation av ny vattenfiltrering med rörtänger och hydropress synlig i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krävdes rejäla rörtänger och rejält med värme för att få bort den gamla kopplingen. Var så trångt att jag fick såga av den gamla kopplingen.

Det var för trångt för de färdiga ventilrören och jag behövde inte byta truckströmbrytaren. Ett R25 T-rör, ett R15 T-rör och ett par nipplar.

Rörkonstruktion med T-rör och tryckmätare på arbetsbänk, verktyg och tub i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostnad ca 5000 för allt, inkl hydropressen.
 
  • Gilla
zeusl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.