Har en gammal ejektorpump som ordnar sommarvattnet från borrad brunn (60 m), som fortfarande funkar. Men en sak oroar mig och det är att från fullt tryck sjunker det väldigt snabbt vid lite tappning i köket och sätter igång pumpen redan efter max 10 sek? Innebär ju att pumpen får jobba jättemycket. Går det att ställa in på nåt sätt i den svarta "lådan" och hur isf? Kan det bero på att luftkudden börjar bli "dålig"? Snart slut på användningen och vill inte krångla för mycket i år. Se bif video
 
du behöver troligen fylla på luft i tanken, titta i siktröret under mätaren om du kan se vattennivån i tanken

Kopierat från JRVsystem:

Hydrofor
Kompressor används för att fylla på luft.
  1. Stäng av pumpen.
  2. Tappa ur vatten ur systemet tills hydroforen är fylld med ca 55% vatten.
  3. Fyll på luft med kompressor via hydroforens luftventil tills ledningsnätets manometer visar pumpens frånslagstryck.
  4. Starta åter pumpen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Du har för lite luft i tanken.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har för lite luft i tanken.
Misstänkte det. Förr när det varit så, har jag tömt kärlet och linat om toppluggen då luften troligen försvunnit den vägen och sen kört igång igen. Finns det nåt enklare sätt? Det finns ingen luftnippel om det är där man isf kan fylla på med luft.
 
Stäng kranen till pumpen. Öppna i köket och kranen på filmen. Det bör tömma hela tanken. När den är tom stänger du kranarna och öppnar till pumpen. Luften följer antagligen med vattnet med tiden.
 
kolla i underkant på siktröret, annars kan du tömma kärlet helt, och sedan sätta på pumpen igen så borde du få rätt ratio på luft/vatten.

Luften följer med vattnet ut, den blandas med vätskan under tryck och följer med ut när kranen öppnas, lite lite lite åt gången
 
L LantbrukarN skrev:
kolla i underkant på siktröret, annars kan du tömma kärlet helt, och sedan sätta på pumpen igen så borde du få rätt ratio på luft/vatten.

Luften följer med vattnet ut, den blandas med vätskan under tryck och följer med ut när kranen öppnas, lite lite lite åt gången
Har gjort som ni beskrivit, men det var inte mycket vatten I kärlet när jag tömde. Öppnar sne kranen till pumpen och den går igång på samma sätt som förut, och fyller alltså inte upp kärlet. Vad mer kan jag göra?
 
du behöver öppna en annan kran samtidigt, annars kommer ingen luft in i tanken och den håller vattnet även fast bottenkranen är öppen, öppna gärna i toppen på tanken om det går, alernativt en vattenkran som sitter högre upp i huset än tanken
 
L LantbrukarN skrev:
du behöver öppna en annan kran samtidigt, annars kommer ingen luft in i tanken och den håller vattnet även fast bottenkranen är öppen, öppna gärna i toppen på tanken om det går, alernativt en vattenkran som sitter högre upp i huset än tanken
Tog bort toppen och tömde hela kärlet, och fyllde upp det precis som man gör på våren när vattnet ska på. Nu funkar det till nästa gång. Tack.
 
i vårat pumphus så har vi nån liten makapär kopplad på röret som suget/trycker in lite luft då och då för att kompensera det som följer med vattnet ut, minns inte vad den heter dock
 
Du testade inte att göra som jag föreslog?
 
D Daniel 109 skrev:
Du testade inte att göra som jag föreslog?
Nej det blev inte så, tömde kärlet helt och gjorde som jag brukar göra på våren när systemet sätts igång.
 
B BerraBrus skrev:
Nej det blev inte så, tömde kärlet helt och gjorde som jag brukar göra på våren när systemet sätts igång.
Typiskt, nu har det gått ca 3 dagar och nu är det samma sak igen, för dåligt med luft i tanken. Var sjutton kan luften försvinna på så kort tid?
D Daniel 109 skrev:
Stäng kranen till pumpen. Öppna i köket och kranen på filmen. Det bör tömma hela tanken. När den är tom stänger du kranarna och öppnar till pumpen. Luften följer antagligen med vattnet med tiden.
B BerraBrus skrev:
Nej det blev inte så, tömde kärlet helt och gjorde som jag brukar göra på våren när systemet sätts igång.
 
Är du helt säker på att det är tätt i toppen?

Jag fick tipset av min rörläggare att aldrig använda lin i toppen för att täta, utan gängtejp. Lin funkar så att det sväller och tätar när det är blött, men i toppen av tanken så är det ju aldrig blött. Då håller lin inte tätt, utan det ska vara gängtejp.

Lin kan däremot vara fantastiskt bra till "blöta" kopplingar.
 
Maveric77 Maveric77 skrev:
Är du helt säker på att det är tätt i toppen?

Jag fick tipset av min rörläggare att aldrig använda lin i toppen för att täta, utan gängtejp. Lin funkar så att det sväller och tätar när det är blött, men i toppen av tanken så är det ju aldrig blött. Då håller lin inte tätt, utan det ska vara gängtejp.

Lin kan däremot vara fantastiskt bra till "blöta" kopplingar.
Har alltid kört med lin och "klet" i toppen och det brukar hålla hela sommaren Får väl tömma tanken igen och prova med gängtape istället. Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.