Hej jag har ett tvåvåningshus (byggt 1930) med kall vind.  Jag har ventiler på gavlarna fast dock nästan ingen luftspalt. På vinden ligger det spånskivor som golv. Vinden är sedan länge tillägsisolerad (under skivorna).

På sista tiden tycker jag att det luktar mögel på vinden och känns fuktigt. Jag kan dock inte se några tecken på skador.

Nått tips om vad det kan vara?
 
humm.. svårt o säga..

Vad är det för isolering? Skivorna har du tittat under dom?

När dom tilläggs isolerade sattde dom dit en diffspärr (plast film) då? dvs under all isolering..

Vad har du för ventelation innomhus?
har du varm skorsten?

har du ingen diffspärr så vandrar innomhus fukten upp på vinden.. har du dessutom skivor som golv finns risken att det blir extra möggligt o gott mellan skivan o isoleringen.. några hål i skivan kan kanske hjälpa..

Problem lösningen är att hindra fukten att komma upp på vinden, vilket kan göras genom att sätta dit plast eller försöka ventelera bort den fuktiga luften i bostadsutrymmet..

Fukten kan ju också komma utifrån hur ser taket ut..? när är det omlagt senast?
 
Jag hittade en hel koloni med döda möss när jag rev på vinden sist. Det luktade allt annat än gott. En enkel koll kan du göra om du köper en hygrometer på Clas Ohlson eller järnhandeln. Mät luftfuktigheten en bit upp från golvet och mitt i utrymmet. Riv sen upp en skiva på golvet och lägg mätaren där med skivan stängd några timmar så kan du se om du har förhöjda värden där. Inomhus i rum man vistas ska den relativa fuktigheten ligga på ca. 55-65% om jag inte missminner mig.........
 
Sponken skrev:
Inomhus i rum man vistas ska den relativa fuktigheten ligga på ca. 55-65% om jag inte missminner mig.........

nja beror på temperaturen samt om det är vinter eller sommar.. Annars ett mycket bra förslag.. sedan om 55-65% är bra eller dåligt vet jag inte dåjag har ört många olika bud.. tror att 35-45% vid den här årstiden o 20 grader är bra innonhus.. Tror alltså.. :)
 
A
Det man får göra är att mäta fukttillskottet inne. Vad du har för RF inne varierar med bla. Ånghalten ute.
 
RH är teoretiskt det samma på en kallvind som utomhus. Det vill säga att detta kan gå upp i 100 %.

Visst värmeläckage har man ju alltid så något torrare än utomhus kan det ju vara.

Ingen större skillnad dock. Att förvara saker på en vind är att jämföra med att ha dom under en pressening i trädgården.
 
Vi har liknande problem i ett gammalt hus (40-talet). Vi tog över det för ett år sedan och flyttade in i somras. Förra vintern var det ingen fukt och lite gammal mögel. Vi hade besiktning och besiktningsmannen sade att det var rester av gammalt mögel (svarta fläckar).

Den här vintern har vi märkt en markant skillnad. Det luktar och är fukt på råsponten i taket och vitt mögel här och där. Det är ca 10 år sedan taket/vinden lades om. Det är isolerat mot övervåningen (även med plast). Det finns inget våtutrymme på övervåningen. Det finns ventiler på gavlarna.

Till saken hör kanske att det varit sommarställe sista åren och bara lite värme på på vintern. Nu eldar vi i braskaminen i stort sett varje kväll och murstocken blir ljummen på vinden. Kan den värmen räcka för att det ska bli kondens? Kan man i så fall isolera den för att slippa problemet? Eller kan det vara något annat ?
Tacksam för svar.
 
kan ju ha ett samband ja..

om taket är omlagt för 10 årsedan så borde det vara ok.. borde inte vara möggel här o där om det läckte genom taket..

testa o isolera murstocken (Stenull inget annat).. ta en penna och rita runt möggel fläckarna så kan du sedan se om det har ökat eller inte..

annars är det ruggit svårt o säga var fukten kan komma i från.. borde vara från bostadsytan som fukten kommer i från... :-/ Ja det är inte lätt inte.. antingen borde du öka värmen på vinden eller minska den.. svårt detta med Vindar..
 
Det bästa för vinden är väl en varm murstock som värmer upp luften lite så ev. fukt å kondens kan vädras ur om nu ventilationen funkar som den ska, fixa till luftspalten bums och ingen isolering runt murstocken inte....... Jag hade samma problem som er för nåra år sen dvs ingen luftspalt och kall murstock. Fixade till det och nu är det mögelfritt på vinden :) 8)
 
A
Isolera som sagt inte murstocken, det försämrar bara läget.
Jag skulle tro att dina problem som ökat på sista tiden beror på att ni ”producerar” mer fukt inne nu. Antagligen har du läckor upp till vinden på något ställe, försök hitta de och tätat.
 
Tack för svaren. Glömde nämna en sak av väsentlig betydelse...
Vi har ett mansardtak vilket innebär att det inte finns någon luftspalt vid "takfoten" på vinden. Hur löser man det när man har ett brutet tak? Kan man ta upp en luftspalt ändå? Skall ventilationen gå via "kattvinden" och upp på vinden? (Vi kommer inte åt kattvinden)
Kan det vara detta som gör att ventilationen inte räcker till?
 
En variant på det här problemet råkade en kompis ut för. Dom tog bort gamla plastspända innertak i sitt 70-tals hus. Och satte upp nån gipsvariant istället. Vad dom inte tänkte på och som inte står i några gör-detsjälv instruktioner för borttagning av sådana tak, är att det gamla plasttaket fungerat som diff spärr. Dom fick allvarliga fuktproblem på vinden efter operationen.
 
Hej
Har råkat ut för samma sak själv i vårt hus från -28.
möglet har ökat under yttertaket markant under 2års tid, och vi kunde fn... inte begripa vad det berodde på.
Sedan upptäcktes det att efter vi installerat en kamin som vi eldar i kontinuerligt dygnet runt så har murstocken (Ej använd sedan -77)värmts upp, vilket är bra, men murstocken har inte varit tillräcklit väl tätad mellan murstock och våningsplan.
Så det har skapats ett riktigt drag, varm luft stiger ju, ända från källare genom hela huset upp till vinden med varm och fuktig luft. Man kunde känna draget lätt med handen. Nu är det ordentligt tätat, hoppas bara att det var detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.