Vi har byggt hus ett mindre sommarhus . Totalkostnad ca 1,5 material hantverkare samt mycket eget arbete.
Nu har vi upptäckt att husets ytterväggar lutar inte innerväggar. Ena sidan ca 3 cm på 2,5 m och andra sidan 2 cm.
Det är ju inget som går att åtgärda men hur mycket är rimligt att få i kompensation ?
Som alltid är det en hel del saker som inte blivit som man kommit överens om.
 
Syns det för blotta ögat? Har du möjligtvis en bild?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Syns det för blotta ögat? Har du möjligtvis en bild?
Om man vet om det så syns vi upptäckte det när vi skulle göra fönsterfoder. Att ytterväggen lutade men inte innerväggen. . Måtten har jag fått då jag har lodat d v s fäst en Lina uppe kloss mot väggen med tyngd nertill. Tar jag en vanlig bild syns onget
 
Jag funderar på hur mycket det är normalt att det kan luta. Blev det svårt/omöjligt att sätta fönsterfordren? Prova att ställa en fråga i delforum Byggmaterial & byggteknik, hur mycket det är OK att en yttervägg får luta. Det känns som att om det varken syns för blotta ögat och inte har medfört några problem i övrigt, så är det svårt att få ersättning för det.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag funderar på hur mycket det är normalt att det kan luta. Blev det svårt/omöjligt att sätta fönsterfordren? Prova att ställa en fråga i delforum Byggmaterial & byggteknik, hur mycket det är OK att en yttervägg får luta. Det känns som att om det varken syns för blotta ögat och inte har medfört några problem i övrigt, så är det svårt att få ersättning för det.
 
Jag undrar hur man lyckas luta ytterväggen men inte innerväggen. Allt man drar fast i väggarna sätts ju på ytterväggens reglar, således borde lutningen på insidan följa utsidan. Eller menar ni husets rumsbildande innerväggar?
 
S surfarn skrev:
Jag undrar hur man lyckas luta ytterväggen men inte innerväggen. Allt man drar fast i väggarna sätts ju på ytterväggens reglar, således borde lutningen på insidan följa utsidan. Eller menar ni husets rumsbildande innerväggar?
menar de rumsbildande innerväggen
 
Inte omöjligt men otroligt mkt mer jobb det var inte barA att ta en bräde att spika upp utan de behövde sågas fönstret var i liv med lutande yttervägg medan innerväggen var rak. bygg AMA säger +-5 mm på 2 meter
Nu var det kompensation från byggaren vad som är rimligt
 
Troligen har det varit i lod från början, men satt sig innan konstruktionen styvats upp.
 
H hempularen skrev:
Troligen har det varit i lod från början, men satt sig innan konstruktionen styvats upp.
Vanligt ? Acceptabelt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.