Hur många elbilstrådar är lämpligt?

  • En enda supertråd, där allt hamnar

    0 Röster 0,0%
  • Typ 2-4 st, med noga valda avgränsningar

    10 Röster 76,9%
  • Många trådar, bäst att inte låta alltför många olika saker störa varandra i en och samma tråd

    3 Röster 23,1%
  • Antal röster
    13
Mikael_L
Jag tänkte starta en ny tråd om elbilar, nu när jag också bytt bränsle från bensin till tysk och polsk kolkraft.
Jag känner att det finns ju jättemycket man vill diskutera eller berätta, både om teknik och om handhavande, körning, laddning och allt.

Men så började jag fundera på om det ska vara en enda tråd om allt möjligt, eller om det borde delas upp i flera trådar, med lite mer specifikt innehåll.


Nackdelen med en, eller få, trådar är att det blir väldigt blandat, det kanske blir många samtidigt pågående parallella diskussioner som gör det svårare.

Men många trådar är ju också problematiskt, först och främst, alltför många, alldeles för smala trådar tenderar till att dö ut pga för liten aktivitet. Sen kommer gränsdragningsproblemet, vilken tråd hör detta jag nu vill skriva om till? Och som vanligt kommer väldigt många saker postas fel från början alternativt så kommer följdinläggen driva iväg offtopic.

Så vad tycker ni, en enda supertråd med allt? eller ett par tre fyra stycken som är smart uppdelade. Eller en massa väldigt snävt uppdelade?
Jag kör en omröstning, och sen får vi fylla på med inlägg om varför det bör vara det ena eller andra, samt bra sätt att dela upp det hela i olika trådar.
 
Mikael_L
Jag har naturligtvis redan funderat lite över saken, självklart.
Jag satt och grunnade på att jag skapar två trådar.
En som avhandlar körning och brukande och den andra elbilens teknik.

Kommer självklart bli gränsdragningsproblem även då, det kommer man knappast ifrån.
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Jag ser gärna att vi skapar ett eget delforum som heter ”laddboxar och elbilar” eftersom jag tycker det verkar finnas ett stort intresse för detta. Har inte stämt av det med någon annan dock.
 
  • Gilla
Modig och 8 till
  • Laddar…
Jag tror på några avgränsade delar!

Laddboxar och nya elbilar kommer även att kunna fungera som energilagring för villan att bli mycket intressant i en nära framtid!
Bilar som innehåller batteri på 70-80 kWh men man kanske bara nyttja dagligen 6-7 mil =10% kan fungera som energilagring.
Det börjar komma laddboxar som fungerar från bilen till huset så man slipper köpa el på natten och på dagen trycker man in allt överskott från solpaneler i bilens energilagring.
Detta kräver ett helt nytt tänk för styrning av energi riktningar o flöde.
Idealet är att vara ansluten till elnätet men inte köpa eller sälja el. Då blir det ingen överförings- skatt- moms avgift att erlägga.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag ser gärna att vi skapar ett eget delforum som heter ”laddboxar och elbilar” eftersom jag tycker det verkar finnas ett stort intresse för detta. Har inte stämt av det med någon annan dock.
Nu har jag skapat ett delforum som heter Laddboxar & Elbilar. Jag har flyttat dit några trådar som är relevanta, men har inte hunnit flytta alla än.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.