Jag har en gammal gatljusstolpe i metall som kapats i böjen, c:a 12 m. Vid byte av lina har jag en akrobatisk svåger som klättrar upp och sticker i den nya linan, går fort och är billigt.:D
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Pellegnillot71 och 2 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Mitt tips är att du knyter ihop linan så den är en stor ögla. Knyt inte i själva fästena då det ofta är dessa som går av. Och givetvis ska knuten på linan vara nere när flaggan är uppe.
Så du knyter alltså fast fästena utan att kapa linan utan de sätts löpande längs linan. Om du har vimpel och flagga behövs tre fästen.
En annan metod är att lära sig att med en hand (för den andra är upptagen) slå två st flaggbänd när man sätter upp flaggan dvs hoppa över de där sakerna i plast.
Avslutningen blir att den upptagna näven med tummen hjälper till att dra åt knopen.

https://korpegard.se/knop/index.php?knot=8
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Hej

Har en komposit flaggstång på ca 15m , linan har gått av så jag behöver fälla den. Har lästa att en väger runt 75kg

Klara man det på två personer (låter mycket om man tänker 37,5kg/person) ? Är det bara att lossa och hålla emot så att säga eller hur gör man bäst?
Jag hade en arbetskamrat som berättade att han sett grannen försöka fälla flaggstången för ommålning och hade ett rep från flaggstången som han bundit kring sig själv för att hålla emot. Nu är flaggstången inte bara tung utan också lång vilket ger stora moment. Grannen kastades därför en rejäl sträcka bunden i repet och flaggstången som slog i hårt och som kanske borde ha målats långt tidigare blev det bara kaffeved av.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
...hade ett rep från flaggstången som han bundit kring sig själv för att hålla emot.....
Sådana dumheter kan det rentav bli en "Darwin Award" av.
 
Vi fällde flaggstången i helgen, vi var två man men den var tung som satan så vi tappa den sista biten för vi kunde inte röra oss ut i längsled snabbt nog för att öka hävarmen, toppspiran gick i tusen bitar men det fanns ny att köpa. Linan bytt, stången riktad och putsad.
Vi ringde in en man till för att resa den och det var med nöd o näppe den kom upp. Tror den är 16m hög och tyckte det kändes mer som plast än komposit men jag vet inte.

Nu är det gjort i alla fall :)
 
  • Gilla
shtob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.