vattenmelon
Hej,

Läser besiktningsprotokoll, souterränghus byggår 1986. Tacksam för råd :giggle:

Tacksam för hjälp att tyda nedanstående, samt om något verkar oroväckande. Generellt, inga problem, känner ingen dålig lukt, men det är ju svårt under en visning då alla fönster står öppna. Huset ligger i en lutning, jag skulle bedöma att avrinning bör vara ganska bra även om dräneringen är sedan byggåret.

#1 - Flytande golvkonstruktion med underliggande cellplastisolering noteras.
#2 - Utreglad väggkonstruktion noteras.
#3 - Det är inte utrett om grunden är en s.k. EW-grund.


Novis på området, av det jag läst på finns varningsklockor för ovanstående, men det behöver inte vara ett akut problem. Kanske måste man på sikt riva upp och lägga ventilerat golv, men skulle gärna vänta ett par år.

Finns det knep för att se om det är "EW-grund" utan att såga upp golvet?

Något jag bör tänka på, titta efter eller fråga om?
 
Hemmakatten
Kan inte svara på golvfrågan. Däremot är jag misstänksam om varför alla fönster var öppna. För att vädra ut dålig (fukt?)lukt, dålig ventilation?
 
vattenmelon
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kan inte svara på golvfrågan. Däremot är jag misstänksam om varför alla fönster var öppna. För att vädra ut dålig (fukt?)lukt, dålig ventilation?
Det var dumt skrivet av mig, så var faktiskt inte fallet. Det var mer en generell kommentar att det ofta är öppet på visningar. När jag tänker efter var bara ytterdörr och en altandörr öppen, men vindstilla ute. Jag misstänker inte att de försökte vädra ut något.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.