Jag sitter och klurar på vilken höjd jag skall ha på fönstret i bastun.

Takhöjden blir 210 cm men fönstret kan inte gå helt från golvnivå då det först är en betongfot på 20 cm samt på det en syllbräda på 5 cm. Det ger 185 cm som teoretisk maxhöjd. Jag misstänker dock att man estetiskt inte vill ha fönster hela vägen upp eftersom det alltså är minst 25 cm nertill och kan uppfattas som lite konstigt rent proportionellt.

Ett 18-fönster skulle som mest ge 5 cm marignal till taket plus karmen (ca 5 cm?). Är det för lite för att se bra ut? Själva fönsterrutan slutar i så fall 200 cm upp från golvnivå.

Ett 17-fönster skulle kunna ge uppemot 15 cm ovanför fönsterkarmen istället men då slutar i så fall själva fönsterrutan på 190 cm från golvet vilket känns lite lågt. Våra vanliga fönster här hemma är monterade så att fönsterrutan slutar 200 cm från golvet.

Vilken höjd tror ni ser bäst ut? 18 eller 17? Bredden kommer troligtvist bli 10, 11 eller 12.

Handritad skiss för bastufönster med måttangivelser och detaljer för placering i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P På Fritiden skrev:
Vilken höjd tror ni ser bäst ut? 18 eller 17? Bredden kommer troligtvist bli 10, 11 eller 12.
VArför skall du ha ett så stort fönster i en bastu?
Är det för max utsikt eller maximal insyn?

En bastu bör ju vara välisolerad mot värmeförluster.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
VArför skall du ha ett så stort fönster i en bastu?
Är det för max utsikt eller maximal insyn?

En bastu bör ju vara välisolerad mot värmeförluster.
För utsiktens skull och känslan av att vara nära naturen utanför.

Eftersom det rör sig om ett par timmars uppvärmning då och då känns det acceptabelt att fönstret ger en något större värmeförlust.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Värmeförlusten är försumbar. Har Tylö elaggregat i ganska liten bastu bastar 30-40 min varannan dag (+ uppvärmning) och har hela ena väggen ner till 20 cm från golvet i glas. Hushållsel inkl partiell golvvärme går inte över 8000 KWH/år.

Gäller alltså Skåne;)
 
Redigerat:
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Och vad säger ni om själva grundfrågan? :D

Dvs, det estetiska i att låta fönstret gå ganska mycket längre upp mot taket än vad det är ner mot golvet kontra ett fönster som sitter lägre än ett vanligt inomhusfönster?
 
PeterFalun
180 fönster blir nog bra och 120 brett, om du inte vill ännnu bredare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.