Y
Jag ska rikta och stärka upp ett gammal bondgårdstak och söker nu 4x4tum (eller 100x100) bjälkar.
Ska höra lite med sågverk men ser redan på blocket att det finns endel olika träslag.
Furu, Ek, Ask och så vidare.
- Vad är lämpligast för att hålla ett planktak rakt och fint trots ouppvärmd yta?

Sidospår 1)
Samtidigt ser jag lite impregnerade trädgårdstolpar och annat och leker med tanken att ute i en bondgårdsbyggnad så kanske det inte är en nackdel om det är impregnerat.

Sidospår 2)
- För att skena vidare på det ämnet så sa en målare till mig att om han hade bytt vindskivor hos sig, då hade han valt impregnerade skivor för att något år senare måla med oljefärg.
 
Redigerat:
Gran från Norrland är mest lämpad. Helst skall den ha vuxit inträngd i tät skog på litet mager jordmån så det blir små kvistar och smala årsringar och segt virke. Gärna en stock ur nedre hälften av ett ganska litet träd som bara nätt och jämt räcker att såga en 4x4 ur så man får med så mycket som möjligt av den sega ytveden samtidigt som man inte får med de grövre kvistarna högre upp.
Då har man starka bjälkar.

Sedan kommer verkligheten emot. Du väljer inte ditt virke på rot i skogen och då får man så lov att vara nöjd med vad man kan få tag på. Fast då du köper virke kan du litet halvt hålla i minnet hur det skall vara växt så vet du om du får kvalitet för pengarna.

Impregnerat har dålig hållfasthet. Skört som knäckebröd.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Varför just gran @heimlaga?

jag vill kasta in att det går bra med furu. Resten av ladan är troligtvis byggd med en blandning av båda. Pratar du med mindre sågverk (ytte-pytte, som jag t.ex) så finns det säkert barkborregran till låg kostnad.
 
T Tsdoesds skrev:
Varför just gran @heimlaga?

jag vill kasta in att det går bra med furu. Resten av ladan är troligtvis byggd med en blandning av båda. Pratar du med mindre sågverk (ytte-pytte, som jag t.ex) så finns det säkert barkborregran till låg kostnad.
Gran är segare än furu och dessutom har den mindre utpräglade kvistvarv så därför är den starkare vid böjbelastning.
 
När jag läser om olika träslags egenskaper på till exempel svenskt trä så är tall oftast bättre, så det är därför jag blir överraskad. Vad ligger bakom din uppfattning om gran?
 
Rickard.
T Tsdoesds skrev:
När jag läser om olika träslags egenskaper på till exempel svenskt trä så är tall oftast bättre, så det är därför jag blir överraskad. Vad ligger bakom din uppfattning om gran?
Jämför du då det som är relevant för en konstruktionsdel? Bara för att furu ger ett tåligare golv betyder ju inte att det gör en en bättre balk.

Sen tänker jag att det borde finnas någon bra anledning att byggreglar görs i gran.
 
Skärmdump som visar en jämförelse av träegenskaper mellan furu och gran från svensktra.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är siffrorna jag kikade på.
 
Men handlar det inte lite om hur länge det förväntas stå? 100år eller 200+. tror valet mellan gran eller tall har ytterst lite påverkan om det gäller 100år.

Men vad vet jag :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.