Vi ska bygga nytt hus och arkitekten har föreslagit ett platsbyggt badkar. Principen är att göra en 20 cm djup försänkning i betongplattan 160 x 80 cm och att kanterna sedan bygger upp 25 cm vilket på så vis ger ett djup på 45 cm. Rendering av vårt badrum:
Rendering av ett badrum med platsbyggt badkar i betong, stora fönster och utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gillar det skarpt. När vi bollar tanken med hustillverkaren (lösvirke) och hantverkaren möts vi - chock - inte av samma entusiasm. De tycker det verkar krångligt och dyrt.

Har någon som gjort något liknande goda råd? Hur dyr kan en sån här lösning tänkas vara? Vi behöver kunna ge konstruktiva förslag så att husfirma och hantverkare känner sig tryggare med idén.

Idéskiss:
Teknisk ritning av ett platsbyggt badkar med mått och detaljer för konstruktion med betong, isolering och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Referens:
Modernt badrum med platsbyggt badkar i betong, stora klinkerplattor och fönster med utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS: läste för länge sedan en Byggahus-tråd som var inne på samma princip men lyckas inte hitta den nu.
 
Nedsänkta badkar är vanliga i Japan. Kan bara säga att det är stor skillnad när man klättrar i. Hade jag haft möjlighet/byggt nytt hade jag definitivt försökt få till det. Man tänker att 20-30 cm inte gör så stor skillnad, men det gör det..

Alternativet till att sänka plattan är väl att höja golvet
 
M Moxmox skrev:
Nedsänkta badkar är vanliga i Japan. Kan bara säga att det är stor skillnad när man klättrar i. Hade jag haft möjlighet/byggt nytt hade jag definitivt försökt få till det. Man tänker att 20-30 cm inte gör så stor skillnad, men det gör det..

Alternativet till att sänka plattan är väl att höja golvet
Kan tänka mig att det är stor skillnad, faktiskt inte testat. Men ett vanligt badkar kan ju kännas lite vanskligt om det är halt.

Bra tanke med golvhöjning, outside the box, men får tyvärr inte till det i det här fallet av tillgänglighetsskäl.
 
Någon mer med tankar eller erfarenhet? Har funderat vidare och tror att kanterna enklast byggs upp av lecablock eller gjuts. Det jag är mest osäker på är tätskikt - arkitekten menade att det räcker med samma tätskikt som i duschen medan hantverkaren i förbifarten trodde att mer behövdes.
 
Bowser
Tror inte någon tätskiktsleverantör kommer säga att det är riskfritt att använda deras system till detta. Tror du blir tvungen att använda något som är gjort för konstant vattentryck typ poolsystem.
Vet en tråd på detta forum där de använde biltemas tätskikt, men det va till ett utomhusspa.. där gör det inget ifall det läcker lite.. men inne i huset hade jag inte vågat.
 
Jag älskar detta! Det byggs ju några bostadsrätter nu nedsänkta badkar. Kommer inte på projektet på rak arm men de har massa rent trä inomhus, typ vitt 15x15 kanske och rent trä i badrummet. Om min minnesbild gör sig rättvisa.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Sök här i forumet på ”bergkuben västra Frölunda”, dom sänkte ner karet i plattan vill jag minnas och kanske vet råd. Enormt häftigt hus dessutom.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi gjorde ett nedsänkt gjutet badkar i vårt badrum. Själva betongplattan sänktes med 55cm. Det var väldigt dyrt.

Först fick man bygga en form för badkarets botten för både in- och utsida, isolera, sedan gjuta den, 15 cm tjock. Sedan byggdes form för sidoväggarna som gjöts. Det var speciell extra dyr betong för pooler. Isolering utanpå väggarna. Och extr isolering mot ytterväggen. Och självklart fick grunden göras extra djup med kross.

Efter det kunde bottenplattan för huset gjutas. Badkaret fick sedan en helomgång med tätskikt avsett för pool. Slutskiktet var mosaik med speciell fix och fog. Mosaiken gick nedifrån badkaret ut över hela badrumsgolvet. Och blandaren var inbyggd i golvet.

Det blev fantastiskt snyggt. Och fantastiskt dyrt! Så tänk efter noga om ni tycker att det är värt pengarna.

PS. Vattenrör och avloppsrör fick även de anpassas. Avloppsröret med vattenlås specialbeställdes i rostfritt. Som sagt, det är mycket att tänka på om man går utanför standardlösningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi gjorde ett nedsänkt gjutet badkar i vårt badrum. Själva betongplattan sänktes med 55cm. Det var väldigt dyrt.

Först fick man bygga en form för badkarets botten för både in- och utsida, isolera, sedan gjuta den, 15 cm tjock. Sedan byggdes form för sidoväggarna som gjöts. Det var speciell extra dyr betong för pooler. Isolering utanpå väggarna. Och extr isolering mot ytterväggen. Och självklart fick grunden göras extra djup med kross.

Efter det kunde bottenplattan för huset gjutas. Badkaret fick sedan en helomgång med tätskikt avsett för pool. Slutskiktet var mosaik med speciell fix och fog. Mosaiken gick nedifrån badkaret ut över hela badrumsgolvet. Och blandaren var inbyggd i golvet.

Det blev fantastiskt snyggt. Och fantastiskt dyrt! Så tänk efter noga om ni tycker att det är värt pengarna.

PS. Vattenrör och avloppsrör fick även de anpassas. Avloppsröret med vattenlås specialbeställdes i rostfritt. Som sagt, det är mycket att tänka på om man går utanför standardlösningar.
Stort tack för ditt utförliga kanonsvar Hemmakatten! Supermycket bra info. Visste att du gjort något motsvarande så jag har försökt leta bland dina inlägg men lyckades inte hitta :) Minns du vad tätskiktet hette? Och ungefär hur många timmar extra krävde detta eller minns du ca totalkostnad (DM om du inte vill skriva här)?
 
Hemmakatten
Jag hade nån tråd här ca 2007-2008 som hette åt liknande med "Platsgjutet spa...." Vi byggde även ett nedsänkt platsgjutet spa på altanen utanför badrummet.

Vad det kostade vet jag inte. Ville inte veta. Men då, 15 år sedan, kostade bar badrummet minst 100tkr extra, förmodligen mer om man tänker på allt det extra runtomkring med röroch blandare. Nej, kommer ihåg att själva blandaraggregatet, Grohe inbyggt, kostade bara det 30tkr. Så det hela var mycket dyrare, garanterat mer än 150tkr.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag hade nån tråd här ca 2007-2008 som hette åt liknande med "Platsgjutet spa...." Vi byggde även ett nedsänkt platsgjutet spa på altanen utanför badrummet.

Vad det kostade vet jag inte. Ville inte veta. Men då, 15 år sedan, kostade bar badrummet minst 100tkr extra, förmodligen mer om man tänker på allt det extra runtomkring med röroch blandare. Nej, kommer ihåg att själva blandaraggregatet, Grohe inbyggt, kostade bara det 30tkr. Så det hela var mycket dyrare, garanterat mer än 150tkr.
En rejäl slant! Blandaraggregat för 30k ska jag försöka undvika :sweat: Men hittade din tråd nu och det blev ju riktigt fint alltså.
 
Vår tanke har varit att ytterväggens insida ska utgöra ena badkarskanten. Hustillverkaren är lite osäker på väggkonstruktionen i ett sådant läge och vill eventuellt lägga en rad lecablock innanför väggen vilket skulle göra fönsterbrädan rätt tjock. Någon med bra förslag eller erfarenheter?

Här är en sektionsskiss på hur vi skulle vilja göra (men osäkra på hur man löser gulmarkerat bra).
Sektionsskiss av en badkarskant integrerad med yttervägg, med måttangivelser och en gulmarkerad del för diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär såhär har jag tolkat att hustillverkaren vill göra.
Sektionsskiss av badkarsplacering intill en yttervägg och fönster, dimensioner inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni kommit vidare med er fina badkarsidé?

Vi funderar på att göra en liknande lösning som er hustillverkare föreslagit men funderar lite kring vattenlås och eventuella risker med konstruktionen generellt.

Har ni hittat någon bra sargblandare som inte kostar multum?
Vi kikar lite på att köra https://www.tapwell.se/produkter/bad/badkarsblandare/bi047-deck-mounted-bath-mixer?v=bi047-krom men det kräver att man kan accessa kopplingarna innanför tätskiktet. typ via en accesslucka i badkarskanten som också är inbyggd i tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.