Hej,

Jag behöver hjälp hur jag ska göra med vår gräsmatta, vi är nya husägare och har en hund som grävt massa hål i vår gräsmatta här under sommaren. Det är en del kala fläckar och lite djupare hål som är uppemot 7-10 cm djupa. Vi har även en del "slutningar" i i gräsmattan som vi skulle vilja jämna till, jag misstänker då att vi på något sätt måste bygga upp det successivt, men hur?

När jag googlar hittar jag olika tips om jord, sand, dressjord etc... jag har svårt att förstå lite hur jag bör gå tillväga. Jag vill gärna höra era tips hur ni tycker jag ska göra från början till slut för dessa hål (se bilderr)

Ska jag lägga sand i de större hålen? ska sanden i såfall blandas med jord? Vilken jord isåfall? räcker det med att köpa "färdig dressjord"?Ska man gödsla, när i såfall? I slutningar och hållen, ska man bara hälla på sand för att jämna ut eller även lite jord och gräsfrön? osv... ni fattar... tusen frågor.

Jag hoppas någon vänlig här kan hjälpa mig med mina 3 olika områden:
-Kala fläckar
-Grävda hål
-slutningar
 
  • Trädgård med gräsmatta som har kala fläckar och hål grävda av hund vid ett trähus och stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som pekar på ett djupt hål i en skadad gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med kala fläckar och hål intill stengång, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Hål kan man fylla med jord och lite frön och gräset växer bättre med gödsel
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag säger kanske det uppenbara men det är inte så stor mening att göra något om hunden fortsätter gräva där :poop: Det nysådda gräset kommer "sitta fast" betydligt sämre än det gamla typ fram till midsommar nästa år, så det finns gott om tid att krafsa sönder gräsmattan igen.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Jag har haft samma problem och det slutade med att jag satte fast kompostgaller över dom ytor som var nysådda, dvs gallren ligger rakt över gräsmattan. Det stoppar i alla fall våra hundar från att gräva.
Enklast sätter man fast dom i backen med plastmärlor som används för robotgräsklipparkabel.
Efter ett tag så brukar gräset täcka även gallren, så jag antar att man kan lämna dom kvar i backen om man vill det.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag säger kanske det uppenbara men det är inte så stor mening att göra något om hunden fortsätter gräva där :poop: Det nysådda gräset kommer "sitta fast" betydligt sämre än det gamla typ fram till midsommar nästa år, så det finns gott om tid att krafsa sönder gräsmattan igen.
Vår hund gräver inte superutspritt, de största skadorna är från tidigare ägare som hade en valp som gjort de mesta. Vår har mest grävt de djupa hålen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.