Henrik Enkel Henrik Enkel skrev:
nu vill jag inte kapa tråden, men förstår nog inte riktigt. Vad kan man ta ut för effekt på 16A trefas då?
11kW
 
S Staffan-N skrev:
Borde väl gissningsvis gå att ha bergvärme med frikyla som pumpar ner värmen från riggen i marken på sommaren, och sen plockar upp den för att värma hus och vatten på vintern? Oklart om en vanlig värmepump skulle palla med kylningsarbetet dock.
Eller så kan man ha pool på tomten och dumpa värmen där :D
Låter väldigt intressant, hur skulle man ansluta det isåfall?
 
Mikael_L
Ett stort problem med att ta tillvara på överskottsvärmen är ju att den håller väl bara max 30°C, ty varmare än så vill man nog inte att elektroniken ska behöva arbeta i. Ska det överklockas så är nog även 30 grader lite väl mycket.

Så då går det snabbt att räkna ut att det blir problem att använda denna värme vettigt på något lätt sätt. Att värmeväxla mot vatten/vätska, för att t.ex. ta ner i en borra kräver en gigantisk värmeväxlare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort problem med att ta tillvara på överskottsvärmen är ju att den håller väl bara max 30°C, ty varmare än så vill man nog inte att elektroniken ska behöva arbeta i. Ska det överklockas så är nog även 30 grader lite väl mycket.

Så då går det snabbt att räkna ut att det blir problem att använda denna värme vettigt på något lätt sätt. Att värmeväxla mot vatten/vätska, för att t.ex. ta ner i en borra kräver en gigantisk värmeväxlare.
Dom här maskinerna klarar upp till 90 grader. Hur skulle man behöva göra för att ta tillvara på den värmen? Den ända tanken jag har är att dra ett rör till huset och blåsa den varma luften igenom det.
 
Mikael_L
Det går ju att räkna lite.

Värmekapaciteten för luft är 1kJ/kg*K.
1kg luft (vid vanligt atmosfärstryck) är ca 0,77 m3

Har man luft som är 40°C och sänker tempen till 30°C så får man alltså ut 10kJ energi ur varje kg luft.

Och har man 7000W effekt som ska tas bort ur luften och låter den värmas i datorerna till 40°C och har en värmeväxlare som lyckas kyla luften till 30°C så måste det passera 0,7 kg luft per sekund.
(1 Joule = 1 Ws, 1kJ = 7kWs)

Det betyder i klartext att för att transportera bort 7kW med värme genom att kyla luften 10°C i en värmeväxlare så måste det passera 0,77*0,7 = 0,54 m3 luft per sekund.

Och tänker du att det passerar en halv kubikmeter luft per sekund, och något som är kallare ska ta emot så mycket värme att tempen sjunker 10°C så blir det ingen speciellt liten pryl.

Och mottagarsidan må man ju inte heller glömma att kika på.
Om det är luft som är t.ex 25°C som ska värmas till 28°C, så måste det gå tre ggr så mycket luft per sekund där.

Luft är en dålig energibärare, allt detta är myyycket lättare om det är vätskor man har att göra med.

Så ett bra alternativ är att konvertera mining-enheterna till vattenkylda.
 
En liten parentes bara angående energiåtgången vid mining (som ju faktiskt hanterar alla transaktioner osv).
Visa-transaktioner kräver också en sjujävla massa energi. Har ni tänkt på det? ;)

Mine:a på du!
 
D Dee_Jay skrev:
En liten parentes bara angående energiåtgången vid mining (som ju faktiskt hanterar alla transaktioner osv).
Visa-transaktioner kräver också en sjujävla massa energi. Har ni tänkt på det? ;)

Mine:a på du!
To Gates' point, Alex de Vries, a data scientist at the Dutch Central Bank, estimates that each bitcoin transaction requires an average 300 kg of carbon dioxide (CO2)–equivalent to the carbon footprint produced by roughly 750,000 Visa swipes.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Mitt i en klimatkris så håller folk på att bränna energi på kryptovaluta (d.v.s. ingenting). Trist.

Bitcoin mining förbrukar ungefär lika mycket el som norge. Ca 120 twh
 
R RoAd skrev:
Mitt i en klimatkris så håller folk på att bränna energi på kryptovaluta (d.v.s. ingenting). Trist.
Ja, det som gynnar den enskilde gynnar inte alltid (sällan) kollektivet...☹️
 
R
D Dee_Jay skrev:
En liten parentes bara angående energiåtgången vid mining (som ju faktiskt hanterar alla transaktioner osv).
Visa-transaktioner kräver också en sjujävla massa energi. Har ni tänkt på det? ;)

Mine:a på du!
Hur då? Så vitt jag vet innebär inte transaktioner med kredit/betal-kort någon speciellt hög förbrukning av energi. Motsatt så är exempelvis bitcoin designat för att kosta mycket beräkningstid (energi) för att utföra en transaktion.

Du måste visa en källa till ditt påstående.
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hur då? Så vitt jag vet innebär inte transaktioner med kredit/betal-kort någon speciellt hög förbrukning av energi. Motsatt så är exempelvis bitcoin designat för att kosta mycket beräkningstid (energi) för att utföra en transaktion.

Du måste visa en källa till ditt påstående.
Nu har jag inte kollat upp sånt med dagens siffror men här är en sida som lite grovt räknar på hur man skulle kunna jämföra:
https://hackernoon.com/the-bitcoin-vs-visa-electricity-consumption-fallacy-8cf194987a50

Detta är inget jag grävt djupare i än att jag läst enstaka sidor i förbifarten. Att Bitcoin slukar energi finns det inga tvivel om. Men man ska vara medveten om att det finns väldigt mycket annat som också slukar massvis.
 
D Dee_Jay skrev:
Nu har jag inte kollat upp sånt med dagens siffror men här är en sida som lite grovt räknar på hur man skulle kunna jämföra:
[länk]

Detta är inget jag grävt djupare i än att jag läst enstaka sidor i förbifarten. Att Bitcoin slukar energi finns det inga tvivel om. Men man ska vara medveten om att det finns väldigt mycket annat som också slukar massvis.
Den artikeln jämför energi för att hålla alla banker och visa öppna, inklusive byggnader och allt. Jämfört med hur mycket energi bitcoin slukar. Och konstaterar att alla världens banker använder mer energi. Men glömmer jämföra kostnaden per transaktion. Hur många transaktioner gjorde du i bitcoin förra året? Hur många köp på kort?

Det finns en anledning till varför så många har sina bitcoin hos någon växlingstjänst nästan permanent. Det är dyrt att flytta dem till din egen plånbok. Många som handlar dem på börsen. Inte heller säkert mot hack eller stöld. Det är lite som ett nytt banksystem... För att bitcoin inte klarar tillräckligt med transaktioner. Just nu kostar en transaktion $200. Inte något du köper en liter mjölk med.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Det känns som bra fokus att vi nu har ungefär tvåtusen inlägg som försöker räkna ut hur många öre elen kostar, för att utvinna en kryptovaluta som mycket väl kan vara värd 1/100 imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.