Jag har ett uterum/inglasad balkong som börjar bli lite kyligt på kvällarna. Vore trevligt att ha någon form av värme för att förlänga säsongen. Jag funderar på en infravärme att montera i taket intill väggen, eller har ni några andra smarta alternativ? Den totala ytan är ca 11 kvm. Har dålig koll på vad man ska titta efter så man får tag i något bra.
 
V
En värmefläkt/kupevärmare blir nog bra.
 
Jag hade tänkt något mer lämpligt för utrymmet, t.ex infravärmare att hänga i taket / väggen. Känns som en fläkt väsnas och inte är helt perfekt för ändamålet.
 
Vi har en billig luft/luft värmepump, värme på hösten och lite kyla mitt i sommaren.
 
Vi kör med gasolkamin vilket funkar riktigt bra.
 
Det är frågan om brf. Så luft-luft pump är inte aktuellt.
 
S Scootersvempa skrev:
Vi kör med gasolkamin vilket funkar riktigt bra.
har du något konkret exempel på modell?
 
K KrösusSorken skrev:
Jag hade tänkt något mer lämpligt för utrymmet, t.ex infravärmare att hänga i taket / väggen. Känns som en fläkt väsnas och inte är helt perfekt för ändamålet.
Värmefläkt på golvet är ingen dum ide alls.
Det finns bra tysta fläktar, och ha värme utmed golvet är det näst bästa efter golvvärme.
Hade det i tidigare uterum, infra som vi oxå hade var i jämförelse tämligen värdelöst, då det bara värmer överkroppen.
Hade så den fläktar värme under bordet, och det ger en väldigt bra värmekomfort.
 
Isakare Isakare skrev:
Värmefläkt på golvet är ingen dum ide alls.
Det finns bra tysta fläktar, och ha värme utmed golvet är det näst bästa efter golvvärme.
Hade det i tidigare uterum, infra som vi oxå hade var i jämförelse tämligen värdelöst, då det bara värmer överkroppen.
Hade så den fläktar värme under bordet, och det ger en väldigt bra värmekomfort.
jag hade tänkt mig något sånt här:
https://www.klarstein.se/?cl=detail...&varselid[1]=d1da6a2a4e3dc2db5447646ac81d0c65

Det är ett skjutparti ut och sen glas på alla väggar runt så det blir svårt att få en naturlig plats för något större golvstående. Har du förslag på någon fläkt?

tänker att infravärmaren blir ett mer dolt intryck och sköter sig själv. Ska man fram och mecka med fläkt mm blir det lite omständligt. Men kanske har fel!
 
Problemet med infravärme är att det bara värmer ytan som den träffar.
 
  • Gilla
KrösusSorken
  • Laddar…
Jag har svängt lite och tänker att jag testar en värmefläkt denna säsongen så får jag utvärdera därefter.

https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-varmeflakt/

Hittade en som fått bra betyg, Termo enkel 2000w. Jag vet inte om det kanske finns bättre varianter. jag tänker att det vore fördelaktigt med någon som har en termostat där man kan ställa in exakt gradtal, men jag antar det blir betydligt dyrare i så fall?

Vad har ni för feedback på det här?
 
Värmeelement är en enkel produkt. Det som du bör titta på är byggkvalité och termostatfunktion.
Kanske inte gå på den allra billigaste produkten.
Effekten som avges är likvärdig, är ex. elementen stämplade 2000 W så avger dom samma värmeeffekt.
 
E etompau skrev:
Värmeelement är en enkel produkt. Det som du bör titta på är byggkvalité och termostatfunktion.
Kanske inte gå på den allra billigaste produkten.
Effekten som avges är likvärdig, är ex. elementen stämplade 2000 W så avger dom samma värmeeffekt.
Har du något exempel på en bättre produkt? Den verkar ha fått bra betyg även om den är billig.
 
K KrösusSorken skrev:
Har du något exempel på en bättre produkt? Den verkar ha fått bra betyg även om den är billig.
Nej. Är tveksam till tester från Bygghemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.