Eriksgatan Eriksgatan skrev:
De flesta nya elbilar kanske. Men inte vår. Bilen handskakar och börjar ladda då man sätter i handsken. Men att inte marknadens i övrigt mest funktionella laddbox har en simpel timer känns rätt beige. Men det kan inte går att ha den funktionen i boxen?
Har inte easee box en timer funktion?

Jag köpte en sladd som är typ 1 på ena sidan och typ 2 på andra. Så den låses fast i boxen. Istället för adapter
 
Eriksgatan
M Maestrof skrev:
Har inte easee box en timer funktion?
Jag köpte en sladd som är typ 1 på ena sidan och typ 2 på andra. Så den låses fast i boxen. Istället för adapter.
Har Zappi v. 2 och har inte koll på Easee 2021.
Med den kabeln löser du dagliga hemmaladdningen. Men du måste komma ihåg att ta med hela långa sladden i bilen på "långresor" innan du spontant upptäcker att det på besöksmålet endast finns typ 2 uttag. Vi har en sådan också just in case, men den kan få ligga kompakt undanstoppad i bilens nedre regioner eftersom den sällan kommer till användning. Men vi tar även med den minimala adaptern så att vi kan ladda på typ 2 sladd. Hur har du tänkt klara det utan adapter?
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har Zappi v. 2 och har inte koll på Easee 2021.
Med den kabeln löser du dagliga hemmaladdningen. Men du måste komma ihåg att ta med hela långa sladden i bilen på "långresor" innan du spontant upptäcker att det på besöksmålet endast finns typ 2 uttag. Vi har en sådan också just in case, men den kan få ligga kompakt undanstoppad i bilens nedre regioner eftersom den sällan kommer till användning. Men vi tar även med den minimala adaptern så att vi kan ladda på typ 2 sladd. Hur har du tänkt klara det utan adapter?
Har en bensin bil till såna resor. Elbilen är mer för att pendla till och från jobbet.
 
Klarar laddboxarna av den nya effektavgiften som en del elbolag använder sig av?
- https://www.nyteknik.se/energi/ny-a...-blir-fler-innebar-stora-forandringar-7019831

Jag skulle inte köpa en laddbox som inte kan anpassa laddströmmen efter den maximala effekten som använts tidigare under månaden då det skulle kunna göra laddningen väldigt dyr...
...men detta är bara giltigt för de som har eller kommer att få effekttaxa.
 
FaffeF
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte köpa en laddbox som inte kan anpassa laddströmmen efter den maximala effekten som använts tidigare under månaden...
Det låter ju som en väldigt avancerad logik. Laddboxen ska alltså veta vad som max använts tidigare under en kalendermånad, och anpassa "huvudsäkringen" i sin effektvakt? Mer rimligt är att man manuellt anpassar maxström utefter vad man är villig att betala för. Och sen hoppas man att maxbelastningen inte hinner med att se när värmepumpen drar igång och tillfälligt överstiger det värdet.

Är det någon som vet hur snabbt en sådan mätare kan registrera toppeffekt? Är det momentant, eller ett medelvärde under typ 5 minuter? Att justera sin toppeffekt på mindre än typ fem sekunder känns ju som en utopi.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Det är snitteffekt under en timme som gäller. Det är inte avancerad teknik att fixa.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nej, men det är nog ändå att överarbeta det, samtidigt som man får onödigt låg laddeffekt i början av månaden.

Om man av erfarenhet vet att man ”alltid” har en effekttopp på 9 eller 15 kW eller mer någon gång under månaden så är det ju dumt att lastbalansera under det från start. Visst kan man sätta en lägstanivå som man accepterar, men då är vi sannolikt väldigt nära en nivå då man manuellt kan ställa laddströmmen så att bilen i normalfall laddar fullt över natt.

Jag förstår att det kan vara ett nöje att programmera en smart funktion som potentiellt sparar en några tior (hundralappar?) i månaden, men i mina öron låter det som overengineering.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Man kan ju starta månaden på en effekt som ligger strax under den vanliga maxeffekten.
 
Jag har ca 3A i snitt över året. Använder man spisen/ugnen nästan fullt ut så tillkommer nästan 30A (3-fas 10A), men låt oss anta 16A i snitt (över tre faser) under minst ett tillfälle per månad. Där har vi lägre tröskeln, Dvs runt 6A per fas i laddning. Utan ytterligare smarta lösningar så skulle sedan varmvatten, vattenkokare osv osv kunna öka på ytterligare och när detta väl skett så kan man höja effekten för laddningen. Svårare än så behöver det inte vara. Det går inte ladda bilen med mindre än 6A per ansluten fas om man inte går ned på 0Az men även det går ju...
 
Eriksgatan
M Maestrof skrev:
Har en bensin bil till såna resor. Elbilen är mer för att pendla till och från jobbet.
Nu ja. Har själva en "milödiesel" 2007:a för längre resor. Men antagligen inte om 2-3 år som utvecklingen går. Försök se framåt längre än näsan räcker.
 
Eriksgatan
pacman42 pacman42 skrev:
Klarar laddboxarna av den nya effektavgiften som en del elbolag använder sig av?
- [länk]

Jag skulle inte köpa en laddbox som inte kan anpassa laddströmmen efter den maximala effekten som använts tidigare under månaden då det skulle kunna göra laddningen väldigt dyr...
Lycka till med att övertala världens alla biltillverkare innan du köper en då... (Alltså detta beror inte enbart på laddboxen, för alla er som inte förstår vad som sker när en elbil kopplas till en laddbox. #protokoll) .
 
Eriksgatan
FaffeF FaffeF skrev:
Det låter ju som en väldigt avancerad logik.
Är det någon som vet hur snabbt en sådan mätare kan registrera toppeffekt? Är det momentant, eller ett medelvärde under typ 5 minuter? Att justera sin toppeffekt på mindre än typ fem sekunder känns ju som en utopi.
Maxeffekt uttagen beräknad som ett medelvärde under 60 minuter enligt Göteborg Energi. Så kortsluter du modelljärnvägen lär det inte påverka mycket. Men ett elfordon laddas alltid mer än 60 minuter hemmavid.
 
Eriksgatan
pacman42 pacman42 skrev:
Det går inte ladda bilen med mindre än 6A per ansluten fas om man inte går ned på 0Az men även det går ju...
3600 W / 240 V / 3 faser = 5 A iofs. Laddboxen jämnar ut (säger tillverkaren åtminstone). Bilens ombordomvandlare begränsar de 3600 W. Vanlig maxeffekt på många laddhybrider också, inte bara på vår gamla elklenod.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Lycka till med att övertala världens alla biltillverkare innan du köper en då... (Alltså detta beror inte enbart på laddboxen, för alla er som inte förstår vad som sker när en elbil kopplas till en laddbox. #protokoll) .
Du behöver inte övertyga någon biltillverkare. Det räcker med en laddbox som talar om för bilen vad den får ta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Maestrof skrev:
Bilen kommer vara en pendlingsbil till och från jobb. Så från 17-06 kan den ladda. Vi lär använda den oftare, men inget måste då vi har en till bil(bensin).
Nu när jag förstått så känns det ju bara dumt att ta en enfas laddare när man lär skaffa en 3 fas bil i framtiden.
Det jag undrar är om effektvakt brukar ingå i laddboxar eller om det är ett tillägg man själv får göra.
Har kollat på easee home laddbox, då den ser väldigt bra ut, och har det jag behöver. där framgår dock inget om effektvakt. Någon som vet?
Jag hade en leaf i några månader under 2020, pendlade 10-13 mil varje dag, och hann ladda den på enfas 10 A från 17 till 6, på Schukouttag , bara någon meter ifrån elskåp o kollad att det inte blev varmt, Har 16A säkring.

Kommer avvakta o skaffa elbil, har biogas, men kan verkligen skrivs under på att man klarar sig bra även med ”klen” laddning, jag själv kommer nog senare kolla mer på något kring 3,7 till 11 kW, lite beroende på vad för bil jag då skaffar mig.

Kanske bör tillägga att Leafen för mig drog 1,6-1,7 kWh per mil, hade det större o tyngre batteriet, samt kör på motorväg. Så utifrån det var det ju enkelt o räkna ut kWh som behövdes..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.