U
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bygger inte flvp på ett extremt kontrollerat luftflöde där friskluften/tilluften värms upp genom att man flyttar värmen från från luften till tilluften och på så sätt inte kyler ner huset inifrån? Om svaret är ja på den så måste en flvp vara extremt ineffektiv i ett icke-tätt hus. Alltså vi pratar extrema förluster så till den grad att det inte är lönt.
nej, det är mer FTX som du beskriver. Flvp tar i första hand värme från frånluften till vattenburen värme (som en luftvatten) problemet blir bara att när den inte kan plocka värme i frånluften så kör den på el-tillsats. Så i ett otätt hus med mycket värmeförluster blir flvp ganska oeffektivt.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
nej, det är mer FTX som du beskriver. Flvp tar i första hand värme från frånluften till vattenburen värme (som en luftvatten) problemet blir bara att när den inte kan plocka värme i frånluften så kör den på el-tillsats. Så i ett otätt hus med mycket värmeförluster blir flvp ganska oeffektivt.
Luftmängden som FLVP suger i sig sugs i sin tur in i även ett tätt hus genom friskluftsventiler. Om det istället görs genom glipor i vägg eller otäta fönster spelar mindre roll. Det är mer om värmebehovet blir för stort som det blir ineffektivt.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Huset behöver inte vara tätt för pumpens skull, men med undertryck i huset måste det finnas tilluft och i ett otätt hus får man kanske räkna med att det kan dra lite mer från löckorna. Om man nu märker det alls.

LVVP är ju enklare, då slipper man bry sig om att göra något med ventilationen.

Verkningsgraden skiljer inte jättemycket mellan FLVP och LVVP. Beror mycket på vilken modell man väljer. Min utedel är ganska tyst, bara fläkten som låter lite. Tystare än en Volvo på tomgång iallafall
Flvp kan inte ge lika hög effekt dom en lvvp
 
electroluxaren skrev:
Flvp kan inte ge lika hög effekt dom en lvvp
Beror ju på hur stor pump man väljer men absolut. LVVP är ju inte begränsad av ventilationsflödet
 
Så vilket är bäst om man ser till helheten inklusive kostnad etc. FLVP el LVVP?
Vilken tar mest plats? För närvarande har vi elpannan i badrummet så vill inte fylla på med för stora/mycket saker. Har ingen tvättstuga eller liknande.
 
Mitt förslag är att du tar fram mätstocken och mäter er nuvarande elpanna och sedan googlar på olika tänkbara modeller lvvp och läser vilka mått de har.
 
Hur är nuvarande ventilation ordnat? Byggt 2013 borde det vara F, FX, FTX på något sätt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur är nuvarande ventilation ordnat? Byggt 2013 borde det vara F, FX, FTX på något sätt.
Det är mekanisk frånluft (F).
 
Värmepumpen kan ju ersätta elpannan så det blir inte så stor skillnad. Innedelarna brukar va ungefär lika stora.

Har du luftkanalerna tillF vent. nära är FLVP bra, till en luft-vatten värmepump är det bara 2st små rör mellan inner och utedelen som tar plats.
 
Vet inte om nån annan kommit med detta, men du behöver bara en ny utedel kopplad till din befintliga elpanna. Det kommer fungera alldeles utmärkt.
 
Problemet är att det kan vara svårt att hitta ett styrsystem som fungerar med ny utedel och äldre elpanna. Oftast får man välja både ny ute- och innerdel och så får man flytande kondensering som spar energi då verkningsgraden blir högre.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Jag bytte bort en 15 år gammal pelletsanläggning mot en Mitsubishi luft/vatten i våras.
Mitt tips är att ta in massvis av olika offerter för man får massor av bra men olika information beroende på vem som kommer hem och tittar. Tror jag tog in 13 offerter innan jag bestämde mig för dom som fick uppdraget.
 
C Carl Johansson skrev:
Jag bytte bort en 15 år gammal pelletsanläggning mot en Mitsubishi luft/vatten i våras.
Mitt tips är att ta in massvis av olika offerter för man får massor av bra men olika information beroende på vem som kommer hem och tittar. Tror jag tog in 13 offerter innan jag bestämde mig för dom som fick uppdraget.
intressant! Var det stor skillnad på förslag, pris osv mellan de olika?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
intressant! Var det stor skillnad på förslag, pris osv mellan de olika?
Jag fick inga ockerprisade anbud men offerterna hade väldigt olika upplägg med lågt grundpris dyra tillval eller tvärtom. Intressant var att två installatörer offererade värstingmaskiner av nibes och boschs serier till väldigt bra pris där även tillval som fläktkonvektor var bra prissatta. Detta var såklart lockande...men. I princip alla installatörer hade lite olika syn på projektet och rekommenderade allt från 8 till 16kw effekt, hur tusan kan det bli så? Det var bara offerterna (3st) på Mitsubishi som var konsekventa effektmässigt och slutligen föll valet på en lokal aktör som det klickade lite extra med.

Kan säga att det var den samlade informationen från alla representanter som gjorde att det blev Mitsubishi, den kändes också lite mer framtidssäkrad med R32 gas .
Ska bli intressant framöver i vinter om effekten räcker till eller om jag skulle gått på en större pjäs Lycka till iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.