Den avbildade microcontrollern EK 04 är märkt Germany, IP 44, CE, EMC, LVD.

den gick inte att använda i duggregn då jordfelsbrytaren löste ut.
Det är inte jag som köpt den och jag kopplade inte in den som festbelysning vid ett bröllop

Några brister:

inkommande 240 volt sladd är mycket tunn.
Varken ingående eller utgående kablar har dragavlastning
lödpunkterna för kablarna saknar isolering mot fukt.
det finns inga tätningar som hindrar vatten att tränga in.
den lilla plastlisten som sitter över lödpunkterna är mycket lätt att knäppa loss, även för ett barn. Och då kommer man direkt åt inkommande 240 volt.

När jag öppnade listen var det jord och fukt innuti enheten. Big surprise att jordfelsbrytaren löst ut.

Den här grejen bör vara olaglig att sälja.


En öppnad EK 04 microcontroller med tunna kablar och bristfällig fuktskydd på en flätad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hur har den suttit monterad? Tror inte det är meningen att den ska ligga löst på marken vilket det låter som den gjort om det är jord inuti den.
 
Ja, den har legat löst på marken. Men det skulle kommit in vatten även om den suttit på vägg. Den måste skyddad i vattentätt hölje typ sådant som används för skarvade kablar.
 
C
Anmäl till elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vet du var den är köpt?
 
P
G gråsten skrev:
Den avbildade microcontrollern EK 04 är märkt Germany, IP 44, CE, EMC, LVD.

den gick inte att använda i duggregn då jordfelsbrytaren löste ut.
Det är inte jag som köpt den och jag kopplade inte in den som festbelysning vid ett bröllop

Några brister:

inkommande 240 volt sladd är mycket tunn.
Varken ingående eller utgående kablar har dragavlastning
lödpunkterna för kablarna saknar isolering mot fukt.
det finns inga tätningar som hindrar vatten att tränga in.
den lilla plastlisten som sitter över lödpunkterna är mycket lätt att knäppa loss, även för ett barn. Och då kommer man direkt åt inkommande 240 volt.

När jag öppnade listen var det jord och fukt innuti enheten. Big surprise att jordfelsbrytaren löst ut.

Den här grejen bör vara olaglig att sälja.


[bild]
Om de två översta lödpunkterna i bilden är 240V anslutningen är det definitivt inte tillräckligt isolationsavstånd på kretskortet till lågvolts LED slingan.
Solklart Kina-skit med förfalskade godkännanden.
 
Det finns ingen "lågvolt", slingan matas med likriktad nätspänning.
Totalt livsfarligt speciellt utomhus.
 
  • Gilla
gråsten och 2 till
  • Laddar…
P
O Olle61 skrev:
Det finns ingen "lågvolt", slingan matas med likriktad nätspänning.
Totalt livsfarligt speciellt utomhus.
[media]
Store låda för bara en likriktare...
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Förutom att slingan för nätspänning bör de underdimensionerade motstånden också noteras, se videon. Slingorna är också brandfarliga.

Grundfelet med den här slingan är att allt är seriekopplat för att använda full nätspänning samtidigt som isolationen är mycket bristfällig.

claes Ohlson säljer en ljusslinga som sägs drivas med en transformator med 31 volt. Dock osäkert om "nätadaptern" är en riktig transformator med separat sekundärsida.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.