Har en frysbox som heter ROBO SB280 ca 15-20 år gammal som jag tycker går igång lite ofta med flera gånger i timmen.Har inte tänkt på det tidigare då den stått i källaren i förra huset,men nu när jag har den uppe i tvättstugan i nya huset så hör jag den gå.Har kopplat in den i en enkel energimätare där jag kan se att den drar ca 60-70 Watt när den går.På 11 dygn har den dragit 9 kWh.Det är ju inte ofta en box skall behöva gå så ofta eftersom man sällan är där och öppnar locket.Kanske är normalt?Har ca -18 grader och det håller den.
 
A
Taxen Taxen skrev:
Har en frysbox som heter ROBO SB280 ca 15-20 år gammal som jag tycker går igång lite ofta med flera gånger i timmen.Har inte tänkt på det tidigare då den stått i källaren i förra huset,men nu när jag har den uppe i tvättstugan i nya huset så hör jag den gå.Har kopplat in den i en enkel energimätare där jag kan se att den drar ca 60-70 Watt när den går.På 11 dygn har den dragit 9 kWh.Det är ju inte ofta en box skall behöva gå så ofta eftersom man sällan är där och öppnar locket.Kanske är normalt?Har ca -18 grader och det håller den.
Enkel Energi mätare kan visa fel
Annars har den gått över 100h 300h.
Mängden mat i och omgivningstemperatur påverkar. Samt om locket håller tätt eller isoleringens skick
 
Taxen Taxen skrev:
Har en frysbox som heter ROBO SB280 ca 15-20 år gammal som jag tycker går igång lite ofta med flera gånger i timmen.Har inte tänkt på det tidigare då den stått i källaren i förra huset,men nu när jag har den uppe i tvättstugan i nya huset så hör jag den gå.Har kopplat in den i en enkel energimätare där jag kan se att den drar ca 60-70 Watt när den går.På 11 dygn har den dragit 9 kWh.Det är ju inte ofta en box skall behöva gå så ofta eftersom man sällan är där och öppnar locket.Kanske är normalt?Har ca -18 grader och det håller den.
Om den drar 9 kWh på 11 dygn ger det knappt 300 kWh på ett år vilket torde vara helt normalt för en frysbox som är 15-20 år gammal förutsatt att volymen är på 280 liter som modellbeteckningen antyder.
 
A
Eller tom. bra!
 
Har skaffat en ny energimätare idag som man kan läsa siffror och text utan att behöva ficklampa och förstoringsglas.Tänker börja med den vid månadsskiftet.Är det normalt att frysen går flera gånger i timmen och mätaren visar 60-70 Watt när den går? Står bredvid "värmepannan" ca 12cm ifrån Kompressor utanför väggen.Äldre golvvärme i klinkergolv med glest mellan slangarna.Ingen värme på.Pannan går bara när jag använt varmvatten.Rummet är ca 8m2 och temp. i rummet ligger ung.22 grader med öppen dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.