Hej, ska sätta friskluftventiler i två sovrum i souterrängplan på mitt 60-tals lättbetong hus. Jag fick lätt förhöjda värden på radonmätningen därnere och vill förbättra luftflödet. Men, typiskt nog visar det sig att det går ett horisontellt armeringsjärn rakt genom där jag borrat hålet (efter mycket möda och besvär!).

Vad gör jag nu?!?

Kan jag såga bort delen av armeringsjärnet som går genom hålet, eller riskerar jag då följdskador och bärighetsproblem?

Lämnar jag järnet och moddar ventilationsröret runt det? Med risk för att det börjar rosta när fuktig luft plötsligt kommer åt det?

Finns någon duktig konstruktör eller betongare som kan ge mig råd?
 
  • Nyligen borrat ventilhål ovan fönster i ett lättbetonghus med synlig armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrat hål i lättbetongvägg med synligt armeringsjärn som blockerar öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du takstolar som vilar ovanför fönstret så skall du inte borra hål där
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Detta är alltså långt ner souterrängplan, som sagt. Ovanför ligger ett betongbjälklag för våningen ovanför.
 
Modda röret, måla järnet med nått rostskyddande.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Modda röret, måla järnet med nått rostskyddande.
Tack, det lutar åt det faktiskt
 
N
Att nåt ska hända för att du sågar av järnet känns nästan obefintligt, men sån är jag.
Sågade av järn i 2 hål i min sockel förra året för ventilation, inget händer, stannade knappt hålsågen och funderade.
Tänkte bara inte bra, men händer inget, och det tog längre tid att borra båda hålen.

Jag hade kapat armeringsjärnet.
 
Staffans2000
N neo11 skrev:
Att nåt ska hända för att du sågar av järnet känns nästan obefintligt, men sån är jag.
Sågade av järn i 2 hål i min sockel förra året för ventilation, inget händer, stannade knappt hålsågen och funderade.
Tänkte bara inte bra, men händer inget, och det tog längre tid att borra båda hålen.

Jag hade kapat armeringsjärnet.
Kapa dom bara. Ingen annan åtgärd behövs.

Staffans
 
Har svårt att se hur du skulle få till en vettig moddning!? Kapa järnet bara!

Allt som dimensioneras och konstrueras har ju en säkerhetsfaktor i beräkningen, det kan vara så högt som 2,0 om det är riktigt kritiska konstruktioner..

Att du kapar det där järnet faller nog inom säkerhetsmarginalen i beräkningarna!
 
Stort tack för alla svar!

Lyckades jaga fatt på en konstruktör via en kollega som bekräftade det ni säger, det spelar ingen roll
 
Alltid roligt med uppdateringar tycker jag själv. Så...
Jag kröp till korset och tog in en håltagningsfirma som kom med riktiga grejer och borrade hålen på sidan av fönstren istället! Mycket nöjd med beslutet. Och efter mer eminent letande på detta forum har jag nu även kommit fram till hur jag ska laga det mindre lyckade hål som jag borrade upp. Med fogskum i mitten på och husfix utvändigt! Tack och bock för era inlägg!
 
  • Håltagningsutrustning monterad på vägg bredvid fönster i renoveringsfas, stege och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Professionellt borrat hål i en vägg med tapet, med utsikt till utomhusmiljö genom hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.