Hej! Vi har en begränsningskabel till Husqvarnas robotgräsklippare (på ca 300 m) nedgrävd ca 2-3 cm. Efter omfattande byggnation på tomten har byggmateriel (och material ;-)) legat i högar vid tomtgränsen. Under denna period har vi haft gräsklipparen avstängd. När vi ska sätta på blinkar lampan blått varvid vi kollat signalen m instrument för att leta brott på kabeln. Visar sig att vi har signal runt i systemet (det piper runtom). MEN vi har 20 kOhm!! Det ska väl vara ca 4 ohm. Vet någon klok person vad som kan vara felet? Det ligger fortf antal markstenar på ett ställe på tomten, över slingan. Kan det vara problemet?

Tack på förhand!
 
Du har avbrott....

Har du ett stängselaggregat?
 
  • Gilla
Linda Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
C
Kabeln är skadad någonstans. Antingen nästan av, eller av och ändarna ligger ihop.

Piper det runt om har du ingen hjälp av kabelsökaren tyvärr. Börja med att resistansmäta varje segment så att ni är säkra på inom vilket segment felet ligger. Börja mellan guidekabel och vänster respektive höger slinga och mellan guidekablarna om det finns två. Om man har en lång skarvsladd kan man sedan resistansmäta mellan olika punkter på slingan (lämligtvis i skarvar där man kommer åt att mäta utan att göra åverkan på kabeln).

Sen är det tyvärr bara att börja peta upp och undersöka kabeln. Förslagsvis med början där man tror att skadan kan finnas.

Tror jag repade upp uppåt 100 m slinga sist vi hade ett sådant fel. Visade sig ligga på ett helt annat ställe än vad jag trodde. Troligen någon som "parkerat" spaden och lyckats träffa kabeln. Ett tips är att dra lite i kabeln och är det stumt och man inte får en ände i näven kan man förflytta sig någon meter.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Åh! Det låter ju väldigt rimligt! Tack för utförlig beskrivning, sätter igång direkt och provar. Jobbigt med de 100 m! Hoppas jag har lite mer flyt med att hitta…
 
A Alexn72 skrev:
Du har avbrott....

Har du ett stängselaggregat?
Tack för svar. Nej det har vi inte.
 
C
L Linda Andersson1 skrev:
Jobbigt med de 100 m! Hoppas jag har lite mer flyt med att hitta…
Ja, tyvärr slår det aldrig fel, det händer alltid när man har hantverkare som gräver på tomten oavsett hur många gånger man påminner om slingan och var den ligger.

Sist de klippte slingan hade de bara slängt ner den i diket och fyllt igen. Var spännande att frilägga den när den helt plötsligt stack ner på 50 cm djup :rofl: Hade ju önskat att de bara hade lagt den åt sidan... :mad:
 
Haha! Ja galet! Har nu efter många om och men hittat kabelbrottet! Stort tack! (Lärde mig också att hi tydligen har en ’overksam’ kabel liggandes dubbel, en gammal ’synd’ från tidigare ägare…). Trevlig söndagkväll!
 
Jag hade hög resistans (inget avbrott) i min slinga i sommar. Jag misstänkte först trevägsskarven mot guide-kabeln. den var dålig men det var inte det enda. Det visade sig att delar av slingan var komplett korroderade i ledaren. Jag la ute en provisorisk slinga på ytan nu bara för att hålla klipparen igång innan jag ska installera ny kabel.
Jag tog en bit original Husqvarna kabel, en nyare kabel från Grimsholm samt en 1.5 mm massiv Cu-ledare och satt upp ett korrosionstest i Österjsövatten.
Redan efter två dagar började Husqvarna-skräpet att ruttna. Ska försöka ta några bilder senare.
Kabelns hölje blir sprött och släpper in grundvatten eller annat vatten. Om inte ledaren är bra korrosionsskyddad så går den sönder.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hum…inte bra såklart. Och här fortsätter problemen…skarvat kabeln vid brottet men problemen fortsätter. Vi har Grimsholms kabel som vi skarvar med men antar att original fr Huskvarna ligger i backen…
 
C
L Linda Andersson1 skrev:
Hum…inte bra såklart. Och här fortsätter problemen…skarvat kabeln vid brottet men problemen fortsätter. Vi har Grimsholms kabel som vi skarvar med men antar att original fr Huskvarna ligger i backen…
Se till att skarvarna blir pressade i botten, men det kan ju också vara problem på flera ställen.
Ser inget problem med att blanda olika typer av kabel så länge den har rätt dimension för skarvdonen.
 
  • Gilla
Linda Andersson1
  • Laddar…
Hittade en gammal 3M-skarv på ett ställe som var dålig (300 ohm)…bytte den o har nu GRÖN signal! Äntligen. Hoppas nu att allt funkar strax!
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.