Närbild på en betongplatta med mögelspår under en genomskinlig plastfilm i hörnet av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Har letat igenom forumet men inte hittat denna fråga tidigare, men jag är övertygad om att jag inte är den första. Hoppas med överseende i så fall.

Har ett souterränghus byggt -80 och nu har jag tagit bort trägolvet i vardagsrummet på bottenvåningen då det var slitet och lite svajigt. Under golvet låg bara ett lager papp (ingen skiva), sedan cellplast och plastfilm mot betongplattan. Mellan plattan och plasten finns spår efter mögel. Det är inget mögel (vad jag kan se) på ovansidan av plasten utan bara mot plattan.

jag har inte känt någon lukt innan, men luktar man på plasten så luktar det säger min panikslagna fru. Har inte bästa luktsinnet själv.
Är det något som ska åtgärdas och hur i så fall? Byter jag plast och sanerar, kommer det inte tillbaka igen pga konstruktionen?
tar tacksamt emot tips.
 
  • Golv under renovering med exponerad cellplast och tecken på mögel på betongplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
möglar det så är det fuktigt men är det bara det där så hålls det ju i så där av rådande förutsättningar. Inte säkert att det är fuktigt jämt och det torkar väl ut och blir blött om vartannat. Bra öär det ju inte men svårt att lösa. Då ska man ju lägga nåt ventilerat golv då som arbetar konstant.
 
Är väll typisk risk konstruktion från den tiden. Isolering ovanpå oisolerad betongplatta.

Är det inte värre sedan 80-talet, så skulle jag bara sanera, ventilera plattan en tid och bygga samma lösning (budjet)
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.