Hej,
Jag har en stuga från 1960 som står på en plintgrund. Stugan är ca 8x5 meter och står på 4 plintar efter långsidan där jag skulle behöva byta ut en rutten bärlina.

Isometrisk ritning av en stuga på plintgrund som visar bärlinor, golvåsar, och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag skulle vilja byta ut det som heter bärlina/grundbalk på bilden mellan två plintar.

golvåsarna och väggreglar står på bärlinan. Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Jag har domkraftar så jag kan hissa upp stugan men då allt ovanför vilar på bärlinan så antar jag att jag måste tillfälligt stötta upp takstolen ovanför där jag ska byta bärlinan, eller?

tacksam för alla tankar och idéer.
 
wildeside
Lägg i en tillfällig bärlina bredvid den du ska byta.
Hissa upp huset så att du kan byta ut bärlinan
Ställ ner huset på den nya bärlinan.
 
wildeside wildeside skrev:
Lägg i en tillfällig bärlina bredvid den du ska byta.
Hissa upp huset så att du kan byta ut bärlinan
Ställ ner huset på den nya bärlinan.
Okej, men förstår inte riktigt hur jag ska lyckas lägga en tillfällig bärlina mellan plintarna och väggreglarna då dom nu står uppe på bärlinan. Jag kan lägga något som bara ligger och håller upp golvåsarna men det hjälper inte väggen och på väggen ligger ju takstolarna. Du får gärna förklara mer inte gående till en som inte är så haj.
 
Film
 

Bästa svaret

wildeside
Den tillfälliga bärlinan ska inte ligga mellan plintarna, den ska ligga innanför plintarna.
Lägger du den tillfälliga bärlinan så när som möjligt och golvbjälkarna är i ok skick så är inte överhänget något problem.
Bärigheten är antagligen beräknad med snö last så det lilla överhänget på golvbjälkarna utan snö på taket är inga problem.
Det här förutsätter att stommen är byggd som på bilden i inlägg 1
Om väggreglarna ligger direkt på bärlinan så får du fästa en tillfällig bärande regel på ut eller insidan av väggen och förankra väggreglarna i den innan lyftet.
Lyftet gör du med ett flertal domkrafter utsprida på hela längden av den tillfälliga regeln
 
  • Gilla
tomasutanh och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
…Om väggreglarna ligger direkt på bärlinan så får du fästa en tillfällig bärande regel på ut eller insidan av väggen och förankra väggreglarna i den innan lyftet.
Lyftet gör du med ett flertal domkrafter utsprida på hela längden av den tillfälliga regeln
Smart, tack! Ska prova det!
 
wildeside
Jag vet av erfarenhet att det fungerar.
Ha bar koll på säkerheten och tänk till innan vad som kan/kommer att hända och vilka problem o risker det finns med det du ska göra.
Har rätat upp och bytt syllbrädor m.m. på ett antal byggen och konstruktioner.
Lycka till!
 
  • Gilla
tomasutanh
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag vet av erfarenhet att det fungerar.
Ha bar koll på säkerheten och tänk till innan vad som kan/kommer att hända och vilka problem o risker det finns med det du ska göra.
Har rätat upp och bytt syllbrädor m.m. på ett antal byggen och konstruktioner.
Lycka till!
För att följa upp det hela, om någon ska göra samma sak. Så kan jag bara meddela att, precis som wildeside sa, att skruva en vågrätregel i väggreglarna från utsidan och sedan lyfta i den funkade mycket bra. Jag skruvade även lodräta reglar efter väggreglarna ovanför den vågräta. Jag lyfte med 2st domkrafter (5ton) för att lyfta stugan så jag frilade de två mittre plintarna. Då kunde den ruttna bärlinan lätt kapas bort och föra in den nya. Jag tog bort en bit till av fasaden så jag kunde skruva väggreglarna och golvåsarna enkelt i den nya bärlinan.
 
  • Gilla
Objektiv och 3 till
  • Laddar…
T tomasutanh skrev:
För att följa upp det hela, om någon ska göra samma sak. Så kan jag bara meddela att, precis som wildeside sa, att skruva en vågrätregel i väggreglarna från utsidan och sedan lyfta i den funkade mycket bra. Jag skruvade även lodräta reglar efter väggreglarna ovanför den vågräta. Jag lyfte med 2st domkrafter (5ton) för att lyfta stugan så jag frilade de två mittre plintarna. Då kunde den ruttna bärlinan lätt kapas bort och föra in den nya. Jag tog bort en bit till av fasaden så jag kunde skruva väggreglarna och golvåsarna enkelt i den nya bärlinan.
Hej Tomas,
Tack för beskrivningen. Gammal tråd men jag ska göra precis detta. Har du möjlighet att beskriva mer i detalj hur du gick till väga eller om du tom har ngn bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.