C
Svartmögel blir väl inte så mycket påväxt, utan mer som en missfärgning, eller har jag fel nu?
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ved nyligen. Den var fuktig trots att han jag köpte av påstod den skulle vara ”torr björkved”. Utvecklades vita partiklar på några vedträn precis som på bilden. Mest i kanterna. Jag har dem förvarade i ett garage, men har igång en luftavfuktare konstant. Går det att rädda övrig ved med det? Vi pratar om ungefär 5 kubik. Finns det något trick som jag kan använda mig av med luftavfuktaren? Jag har den riktad mot veden konstant och ändrar vinkel varje gång jag tömmer den på vatten. Har dessutom undvikit att ställa in bilen för att få mer luftyta då bilen är lite i vägen.
 
  • Gilla
Cinnamon
  • Laddar…
@
L Lilla Yk skrev:
Jag köpte ved nyligen. Den var fuktig trots att han jag köpte av påstod den skulle vara ”torr björkved”. Utvecklades vita partiklar på några vedträn precis som på bilden. Mest i kanterna. Jag har dem förvarade i ett garage, men har igång en luftavfuktare konstant. Går det att rädda övrig ved med det? Vi pratar om ungefär 5 kubik. Finns det något trick som jag kan använda mig av med luftavfuktaren? Jag har den riktad mot veden konstant och ändrar vinkel varje gång jag tömmer den på vatten. Har dessutom undvikit att ställa in bilen för att få mer luftyta då bilen är lite i vägen.
Ved förvaras helst utomhus. Den kommer att torka dåligt i garaget. Därför kommer det också att lukta dåligt (utomhus) då du eldar den. Förvara veden utomhus och ta in lite ved allt eftersom du ska använda den (y)
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
A
L Lilla Yk skrev:
Jag köpte ved nyligen. Den var fuktig trots att han jag köpte av påstod den skulle vara ”torr björkved”. Utvecklades vita partiklar på några vedträn precis som på bilden. Mest i kanterna. Jag har dem förvarade i ett garage, men har igång en luftavfuktare konstant. Går det att rädda övrig ved med det? Vi pratar om ungefär 5 kubik. Finns det något trick som jag kan använda mig av med luftavfuktaren? Jag har den riktad mot veden konstant och ändrar vinkel varje gång jag tömmer den på vatten. Har dessutom undvikit att ställa in bilen för att få mer luftyta då bilen är lite i vägen.
Lägg veden på pall eller annat som ger luft underifrån...
förvara veden ute och luftigt.
presenning ovanpå går bra med luftspalt inunder...
Efter några dagar i höstvindar är veden torr igen.. det är nävern som binder fukt inte veden i sig..
 
  • Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
Jag har inte plats utomhus att förvara den. Men hur mkt kan jag torka den genom att köra luftavfuktare?
 
A
L Lilla Yk skrev:
Jag har inte plats utomhus att förvara den. Men hur mkt kan jag torka den genom att köra luftavfuktare?
se till att det kommer in rikligt med luft och ta gärna ur de fuktigare bitarna..
avfuktare... hmm..
Nja men blir bara omständigt..
 
  • Gilla
Sakis_ och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klart veden torkar med luftavfuktare i ett slutet rum men det som troligen blir begränsande är att få in den torra luften i vedhögen. Normalt tar ju vårvindarna hand om detta. En enkel stapel har är ju enklare att torka inomhus eftersom luften kommer åt mycket bättre än i en kastad hög.

En eller ett par sådana här är nog en bra idé som support till avfuktaren:

https://www.biltema.se/bygg/flaktar/bordsflaktar/bordsflakt-9-2000042183

Sen kan man ju fundera på hur mycket el som går åt för att torka veden med luftavfuktare i förhållande till vilken energi den ger...
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Jag har luftavfuktare på ändå konstant i garaget då det skapat mirakel mot fukten i väggarna, så energimässigt slösar det inte. Allt står uppstaplat i en lång vedhög längs väggen, sedan en liten vedhög framför. Hur gör jag med de mögliga bitarna?
 
Hur är det med brandrisken och bordsfläktarna som ska vara komplement till avfuktaren?
 
A
L Lilla Yk skrev:
Jag har luftavfuktare på ändå konstant i garaget då det skapat mirakel mot fukten i väggarna, så energimässigt slösar det inte. Allt står uppstaplat i en lång vedhög längs väggen, sedan en liten vedhög framför. Hur gör jag med de mögliga bitarna?
De värsta bitarna skulle jag skaffa en lastpall till och trava löst och luftigt, helst ute..Sedan när frosten kommer så skulle jag efter att ha fått upp värmen i elden elda med den frusna Björk veden. så gör jag med skräpved.. Och det stör inte förbränningen...
 
Claes Sörmland
Jag lyckas sällan torka ved ute så här års. Det är typ 100% luftfuktighet med ständiga regnskurar samt daggfuktigt och dimma varje morgon.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag lyckas sällan torka ved ute så här års. Det är typ 100% luftfuktighet med ständiga regnskurar samt daggfuktigt och dimma varje morgon.
För min del går det utmärkt.
Men jag har kanske platsen och möjligheterna för detta...

Är den bara klyvd, och tak över sig med luftspalt underifrån så torkar den, men långsammare...
 
L Lilla Yk skrev:
Jag har luftavfuktare på ändå konstant i garaget då det skapat mirakel mot fukten i väggarna, så energimässigt slösar det inte. Allt står uppstaplat i en lång vedhög längs väggen, sedan en liten vedhög framför. Hur gör jag med de mögliga bitarna?
Skapa mellanrum från golv, väggar och inne i stapeln så torkar det snabbare. T ex genom att göra flera staplar och att antingen lägga slanor/lister på längden i några av varven eller två rader med vedträn i samma orientering. Tänd med torr ved och lägg sedan på veden som du ser är möglig så blir du av med den. Björkved som torkat dåligt brinner ibland mycket sämre men med en startbrasa så blir det hygglig förbränning.
Om du kan få korsdrag i garaget utan att få in luften i ett boningshus så öppna så ofta som möjligt när det inte är blött ute.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.