Hej!
Har läst några trådar angående parkett och golvvärme men finner inget vettigt svar. Jag har vattenburen golvvärme i hela huset ingjutet. Jag ska köpa golv nu. Killen på hornbach sa att jag skulle köpa någon foliebeklädd foam som agerade stegljudsdämpare samt ångspärr. Jag kan ju tycka att lägga foam några mm på ”elementet” alltså golvvärmen låter idiotiskt. Det isolerar ju värmen från att stiga och folien gör ju det ännu sämre.

Vad anser ni kloka människor?
 
BirgitS
Det brukar vara klokt att följa golvtillverkarens läggningsinstruktion och de brukar anse att det alltid ska vara foam under parkettgolv och om det är golvvärme även en ångspärr.
 
Torkad betong brukar inte behöva ångspärr men väl något som dämpar stegljud. Varenda nyproduktion med golvvärme ur utförd på det viset. Alltså ångspärr + foam, trägolv med golvvärme under.
 
BirgitS
J Johan456 skrev:
Torkad betong brukar inte behöva ångspärr men väl något som dämpar stegljud. Varenda nyproduktion med golvvärme ur utförd på det viset. Alltså ångspärr + foam, trägolv med golvvärme under.
Golvtillverkarna brukar skriva att det ska vara ångspärr ovanpå golvvärme.
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Grejen är att jag har en ventilerad platonmatta närmast bjälklaget. Denna matta är helt ångtät och således tätare än byggfolie. Mattan är skarvad och fogad i ytterkanterna enligt isolas normer. Lägger jag då byggfolie eller någon annan ångtät historia under parkett så blir det plötsligt dubbla ångspärrar. Dubbel ångspärr är ju big no no. Det gör således ingen skillnad om jag ringer välkända tillverkare av golv och frågar för de prioriterar endast golvet. Vilket jag hade gjort som golvtillverkare för att slippa reklamationer. Jag resonerar som så att huset prioriteras först och golvet sekundärt. Lite jobbigt att nya bjälklag jämfört med golv.

Finns det således någon i forumet som har kännedom om detta?
 
Nu blev jag förvirrad!
Säger du att du har golvvärme ingjuten i plattan och sedan Platon ovanpå detta?
 
L lat skrev:
Nu blev jag förvirrad!
Säger du att du har golvvärme ingjuten i plattan och sedan Platon ovanpå detta?
Mja lite förvirrad tror jag du blev.
Sett från trossbotten och upp: ergebjälklag-avjämningsflyt-platonmatta-cellplast-armering-golvvärme-en hel del flytspackel. Sedan parkettgolv med något material under som denna tråd förhoppningsvis kommer svara på. :D
 
C charl_6 skrev:
Mja lite förvirrad tror jag du blev.
Sett från trossbotten och upp: ergebjälklag-avjämningsflyt-platonmatta-cellplast-armering-golvvärme-en hel del flytspackel. Sedan parkettgolv med något material under som denna tråd förhoppningsvis kommer svara på. :D
Ok, så du har i princip ett VillaVarm golv.
Titta då här https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.