När huset byggdes så lämnades ett avloppsstick med ett dåligt lock. Nu ska jag göra nytt golv ovanför och vill plugga korrekt för resten av husets liv.

De rörisar jag frågat säger 123/110 gumminippel och sen vanligt lock. Men jag tycker det känns osäkert då det står vatten mot locket när jag tömmer badkaret.

Så jag känner mig mer trygg med en 90 böj upp och sen lock på den. Då står aldrig vatten mot locket och locket hamnar då under endast ett lager flytspackel, istället för två.

Det kommer flytas mot 90 böjen direkt på betongen. Sen blir det cellplast och sen ett lager flytning till. Det blir ju dolt montage men det är bara böjen som blir "ingjuten".

Tänker jag rätt? Är jag överdrivet nervös?
 
  • Avloppsstick med 90 graders böj och lock installerat i betonggolv, redo för golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Hej, sånt avslut får man väl inte "gjuta" in dolt...ur försäkringstekniska skäl om inte annat.
Vad ska rummet/golvet användas till nu, dvs är det inte bra att ha ett avlopp kvar?
Om man kommer åt där detta svarta rör går in i resten av avloppet kanske man kan stoppa denna gren redan där - och därmed blir det inte ett stick utan ett dött rör som är ok att gjuta in?!
 
Jag vet inte vad man får, tyvärr.
Det går inte att stoppa sticket tidigare eftersom det är under badkaret på andra sidan väggen. Det måste således pluggas här. Tanken från början var kanske att ha golvbrunn här. Men det är inte aktuellt i mitt fall. Det är ju jag som tar risken med läckage genom att gjuta in. Så då gör jag det gärna så bra som jag kan komma på. Gumminipplar finns godkända för dolt montage och själva röret får ju gjutas in. Sen att ett lock hamnar under ett lager flytspackel är ju inte hela världen.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa.../gumminipplar-och-overgangkopplingar/3106622/
 
kulle kulle skrev:
Eller sätter du en ändhuv direkt på röret istället
[länk]
Är det godkänt för att gjutas över? Fyller upp med sand runt röret och sen gjuter över?
 
Jag skulle följt rörisarnas rekommendation.
 
Jag förstår inte varför det skulle bli säkrare med en 90 böj. Blir ju bara en extra skarv som kan läcka. Plugga med ett lock direkt och gjut igen. Känns som det ska mycket till om det ska blir något problem.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med @quick

Sätt i proppen i gumminippeln och gjut igen! Precis samma, fast en skarv mindre.
 
kulle
S Surgubbe skrev:
Är det godkänt för att gjutas över? Fyller upp med sand runt röret och sen gjuter över?
Ja fernco är godkända för ingjutning
 
Krilleman
Fast det vi ser på bilden är väl en gjutgärnsmuff med en gumminippel i.

:thinking:
 
Jag tycker detta med gjutjärnsmuff känns osäkrare än än ändhuv som säkras med slangklämma. Har ju redan haft mögelskada här pga dåligt lock. Just denna gjutjärnsmuffen är heller inte godkänd för dolt montage enligt tillverkaren.

Så det blir en ändhuv för mig, ska köpa i veckan.
 
  • Gjutjärnsmuff i betonggolv med osäkrat lock, icke godkänt för dolt montage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Surgubbe skrev:
När huset byggdes så lämnades ett avloppsstick med ett dåligt lock. Nu ska jag göra nytt golv ovanför och vill plugga korrekt för resten av husets liv.

De rörisar jag frågat säger 123/110 gumminippel och sen vanligt lock. Men jag tycker det känns osäkert då det står vatten mot locket när jag tömmer badkaret.

Så jag känner mig mer trygg med en 90 böj upp och sen lock på den. Då står aldrig vatten mot locket och locket hamnar då under endast ett lager flytspackel, istället för två.

Det kommer flytas mot 90 böjen direkt på betongen. Sen blir det cellplast och sen ett lager flytning till. Det blir ju dolt montage men det är bara böjen som blir "ingjuten".

Tänker jag rätt? Är jag överdrivet nervös?
Du menar att du är rädd att vatten ska tränga igenom gummi nippeln och locket under gjutningen när du tömmer badkaret?

Känns spontant väldigt osannolikt med tanke på att du gjuter in allt. Tror detta är en säkrare lösning än den med 90g böjen.

Det finns några andra alternativ.

1) dra upp röret ovan golv så du har koll på röret i framtiden. Kanske kan du dra upp röret i väggen och sätta någon inspektionslucka.

2) Ta dit en religningsfirma som ”stänger” igen röret så vattnet inte åker in i röret när du tömmer badkaret.

Jag hade gått på rådet du fått från rörmokarna och gjutit igen.
 
Ja, men när rörmockaren ger mig en del som enligt tillverkaren inte är godkänd för dolt montage blir man så klar fundersam. 90 böjen var för ju för att få upp locket genom första lagret flytspackel. Sen hade det kunna bli lucka i nästa lager. Då skulle man komma åt sticket om det i framtiden blir stopp nånstans.

Men du tycker inte en ändhuv med syrafast slangklämma är ett steg upp i säkerhet?

Jag kommer inte gjuta mot röret, utan fylla igen med sand. Sen flyta ovanpå sanden.
 
Propp som på bilden och ändhuv över (y)
Så hade jag gjort i alla fall…….
 
  • Gilla
Surgubbe
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Propp som på bilden och ändhuv över (y)
Så hade jag gjort i alla fall…….
Hängslen och livrem. I alla fall enkelt att lämna denna propp i när jag sätter dit ändhuven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.