Detta är just nu mer ett mekaniskt problem men provar ändå i detta forum då folk här möjligen har erfarenhet av att öppna elmotorer....
Har i en en annan tråd fått hjälp med mitt strulande löpband (löser ut jordfelsbrytaren) och då kommit till hypotesen att det är bältesmotorn som är orsaken.
För att komma åt att undersöka den har jag tagit loss den ur löpbandet och frågan nu är hur jag kan öppna höljet på motorn för att blåsa den ren ordentligt, inspektera etc...
På båda axlarna sitter delar monterade (ett drivhjul för bältet respektive en vikt för jämnare gång gissar jag) och i vart fall vikten tror jag måste tas bort innan höljet kan öppnas - se mina bilder och ge gärna några tips hur jag bör göra...
Det finns två hål i vikten respektive drivhjulet som jag försökt fota in i men lite svårt att se vad det är för sorts mejsel/nyckel som bör användas - några tips om det?? Elmotor med specifikationsetikett och påmonterade komponenter på ett brunrött kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elmotor med modelletikett, fokuserad på ändkåpan med drivhjulet och en vikt monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elmotors drivhjul och fästbult på löpband, som behöver demonteras för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart elmotorsänd med kabelanslutning och en central skruvhål, vilket är objektet för användarens fråga om demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på svart vikt med centralt skruvhål, troligtvis för underhåll av löpbandets motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elmotoraxel med ett fästhål, från ett löpband som kan orsaka jordfelsbrytare att slå ifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av delar på en elmotor med fokus på en skruv och axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på drivhjulet monterad på en motoraxel från ett löpband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en del av en elmotor med flänsar och en skruv, avsedd för rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tycker det syns ganska tydligt att det är insex.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Ok tack - skall leta upp några sådana nycklar och se om jag har rätt storlek.

Den lilla tappen i mitten av svänghjulet BORDE väll garantera att den bara kan sättas tillbaka på rätt (= balanserat) sätt så borde inte vara något problem att få tillbaka den igen hoppas jag...
 
"Tappen" i svänghjulet är nog en plattkil, vardagligt kallad krysskil. Den är för att svänghjulet inte ska rotera på axeln. Balanserat är det nog utan kil också.

Om bandet har något att göra med USA eller fjärran östern så kan det vara tum mått på insexgreppet.

Protte
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hur får jag loss den där "kilen" - räcker då inte att bara få loss skruvarna antar jag för att få bort hjulet :surprised:

Måste för övrigt skaffa längre insexnycklar - de måste ha ett skaft som är minst typ en decimeter för att nå ner i svänghjulet (och på andra sidan för att gå fri från höljet då hålen sitter nära detta) så inga av de jag har passar - får bli en tur till Claes i veckan...
 
Redigerat:
Kilen är nedtryckt i axeln, den knackat du loss efter att du tagit bort dämparen :)
 
Känns som om jag borde ha spenderat lite tid på att meka med mopeder i min ungdom :dizzy:

Vad är en "dämpare" i detta sammanhang.... :thinking: om du menar det jag kallar svänghjulet trodde jag inte det gick att få bort så länge kilen sitter där de sitter?!
 
Det stora hjulet agerar svänghjul och dämpar / jämnar ut gången lite (du var inne på det själv i trådstarten).
 
Ofta brukar låsskruven trycka mot krysskilen, så får du ut låsskruven så ska det gå dra av svänghjulet och kilen ramlar loss, (eller klämmer i axelns spår)

Skulle vara lite tveksam till insexnyckel från CO, se om du får tag på en Bondhus och bryt bort kulan som är i änden. Men se till att det är rätt dimension (metrisk - tum).

Protte
 
Kan nu rapportera att efter rengöring av elmotorn fungerar löpbandet igen utan att lösa ut jordfelsbrytaren - tack alla som kom med förslag och råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.