Hej!

Vi ska göra om vårt kök och vill ta bort den u-formade väggen som är finns runt kyl/frys och bygga en köksö istället. Styrelsen hade ingen vidare koll på om vad som fanns i väggen, förutom el såklart. De hade heller inte de slutgiltiga ritningarna för fastigheten och lägenheterna. Byggherren (som byggde fastigheten 2015) och som är en av de större aktörerna har inte varit mycket till hjälp heller.

Jag var i kontakt med Arkitekten som menade på att det är en s.k. IV8-vägg och det finns avloppsrör i denna vägg som går genom hela fastigheten. Vi bor på våning 3 och har ett våningsplan ovanför oss. Med andra ord går det inte att ta bort bort väggen. Fair enough. Arkitekten var tydlig med att de INTE hade de slutgiltiga installationsritningarna. Jag pratade med grannen ovanför som är i branschen och som vill minnas att det ändrades i sista sekund. De själva (grannen ovanför) har en ismaskin i frysen frysen som är kopplad till vasken och är dragen under golvet till kyl/frys. (om det har med saken att göra).

Min fråga: Är det troligt att att avloppsrör går igenom hela fastigheten i denna vägg, den s.k. IV8-väggen? Gör man så? Hur kollar man på säkrast sätt vad som finns i denna vägg?

Se bifogad bild för en tydligare uppfattning om vilken vägg jag menar samt hur lägenheten är utformad.

Tacksam för svar.
 
  • Ritning av en lägenhet som visar en u-formad vägg kring kyl och frys, där användaren överväger att bygga en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Någonstans måste stammarna för vatten, avlopp, uppvärmning, el och ventilation gå. Det är väl vanligt att man försöker dra dem i lägenhetsskiljande väggar men det är väl inte alltid det går.

Eftersom huset är så nybyggt tycker jag att du kan kolla vad för ritningar som kommunen har för bygglovet.
 
Hej! När ja kollar ritningen så känns det som att det förmodligen går ett schakt precis bakom kylen och frysen. Du ser på ritningen att det är ett stort tomrum innen mellan väggarna. Finns en likadan i badrummet så förmodligen går avlopp och vatten där men kan även göra de bakom kylen och frysen. Kan även va ventilationen som går där för jag ser inga andra schakt/slitsar nånstans. Inprincip alla genomföringar genom bjälklagen i ett lägenhetshus är brandceller så dom borde vara utritade. Om du har tur så lyckas du kanske få tag i ritningarna så du kan se om/vad som går där men ja tror nog tyvär att det är nått slags schakt. Är det dock bara väggarna som sticker ut på sidan om kyl/frys som ni tänkte riva så bör det inte vara nått problem.
 
Tack för svar! Jag gjorde det enkelt för mig och borrade ett titthål och skickade in en kamera. Och visst går det ett rör där inne, dock tveksamt avstånd/utrymme från rör till vägg.
 
BirgitS
Då vet du att det är ett utrymme avsett för stammar och det är då inte en del av din lägenhet.
 
Mikael_L
P Patriknym skrev:
Tack för svar! Jag gjorde det enkelt för mig och borrade ett titthål och skickade in en kamera. Och visst går det ett rör där inne, dock tveksamt avstånd/utrymme från rör till vägg.
Det var modigt gjort av dig. Om det varit en ventilationskanal, vad hade du gjort nu isåfall? Tagit dit någon firma som rivit din vägg för att kunna reparera hålet i kanalen?
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Mikael_L
Jag blir liksom inte riktigt klok på den där ritningen.
Vad gäller brandceller så är det streckprickad linje som avskiljer alla lägenheter från varandra och trapphuset, det kan alltså vara brandcellsgränser. Men det kan ju vara något annat också.
Men schakt ska ju också vara brandavskiljda, men möjligen har de bara struntat i att markera där.

Men i övrigt så undrar jag var de dragit ventilationen, det är ett mysterium.
Om det är högt i tak i våningsplanen så kan det finnas något mer centralt schakt för ventilation, sen är det draget i undertak till alla lägenheter, men detta är ju inte så populärt när det görs lägenheter, man vill ju ofta nyttja byggnadshöjden till max för att klämma in så många våningsplan som möjligt.

Och bakom köket, mot väggen bakom, borde det ju varit naturligt med en VA-slits, då kan den ju delas mellan de två lägenheterna som har köket mot samma vägg.

Skulle jag fritt fått gissa skulle jag trott att det finns en slits bakom köksinredningen som inte syns på ritningen och att schaktet bakom k/f innehåller en rektangulär ventkanal.
Men det verkade inte vara så ...
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i övrigt så undrar jag var de dragit ventilationen, det är ett mysterium.
Det ser ut att finnas ett större schakt "nedanför" tvättmaskinen. Kan det få plats en frånluftskanal för de två badrummen där?

Med tanke på att det mycket tydligt står hur stora lägenheterna är gissar jag att ritningen framför allt är en försäljningsritning och då skulle de streckade linjerna vara en tydlig markering för lägenhetsgräns.

Jämfört med sovrumsväggarna så är väggarna vid frys och kyl betydligt kraftigare ritade.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att det mycket tydligt står hur stora lägenheterna är gissar jag att ritningen framför allt är en försäljningsritning och då skulle de streckade linjerna vara en tydlig markering för lägenhetsgräns.
Nu kollar jag mer noga, den streckprickade linjen ÄR en brandcellsgräns, närmare bestämt EI60, vilket syns tydligast där den linjen slutar till vänster i bilden.
Sen finns det angivet plushöjder på golv och brandklass på dörrar och sånt, så det är knappast en ritning från någon försäljningsbroschyr.
Men möjligen något mer hastigt framtaget försäljningsprospekt om man tänkt att det är självsäljande, så det inte behöver vara så flashigt. Då är det bara ett utdrag ur A-ritningen, där någon släckt det som är mest onödigt att se och möjligen skrivit in lite om lägenheternas storlek.
Men yta i rum är verkligen inte ovanligt i A-ritningarna, det finns nästan alltid. Det är bl.a. till hjälp för andra discipliner och anbudsgivare. T.ex. när man ska räkna kyl och värmebehov och luftomsättning, eller ge anbud på golvläggning, målning etc, bra att veta hur stora rummen är då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.