Jag har köpt en bostadsrätt och renoverat hela bostaden. Jag tog ut en firma för att renovera badrummet men en kompis till mig rekommendera en annan firma han använt. Dum som jag var lyssna jag på min vän.

Jag ringde och fråga om de var behöriga, fråga om de hade VVS intyg, Elektiker, våtrums intyg. De skratta och sa att de bygger hus från grunden och har allt.

När de påbörja jobbet så gick huvudsäkring utanför fick ta ut en elektriker för att åtgärda. Jag ville ha golvvärme så de koppla bort ett element och då ringer de mig och frågar vart ifrån källaren man kan fylla på vatten med mer. När jag kommer hem så har de böjt på röret till gamla elementet att det sticker ut i hallen. Jag sa ni måste åtgärda det för det går inte ens dölja med dubbla golvsocklar. De vägra göra något åt det då skyllde på gamla rör. Rör dragning är katastrof, tätskikt på tak, tätskikt på rör och brunn. Massor med fix i brunnen. Jag har fått skrapat så att klämringen syns.


Detta blir lång men för att göra lång historia kort så var de horribla. De använde fel dimension på rör. En T koppling eller vad det heter droppar. Golvvärme fungerar inte. Det luktar avlopp ifrån golvbrunnen.

När jag kolla upp de så har de inga intyg. Jag gjorde allt vitt men är så j-vla dum och naiv att jag litar på folk när de ger sitt ord.

När jag ringer de för att åtgärda felen så svarar de inte längre. De tycker jag är en jobbig kund.
Hur kan jag gå vidare med detta ?

Jag vill få bort den dåliga lukten i badrummet. Golvvärmen måste fungera. Är rädd att jag kommer få skit för att jag litar på folk ?
 
Åsa Lund
Har du betalat alla fakturor?
Om inte så ska du definitivt inte betala en krona till innan de gör klart. Ta dit besiktningsman om du är misstänksam rörande hur kompetenta de är.
 
Har du betalat något ännu?

Att koppla bort en vattenradiator får du inte göra utan att ha tillstånd från föreningen. Det kan påverka flödet i andra lägenheter.

Du bör ta in en besiktningsman som kan dokumentera opartiskt vilka fel som finns. Med det som grund kan du ställa krav att om inte felen avhjälps inom xx veckor (måste vara en rimlig tid), så tar du in en annan firma som får åtgärda. Den kostnaden kan du sedan dra av från fakturan från klåparfirman.

har du redan betalat för det dåliga jobbet är det besvärligare.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du betalat något ännu?

Att koppla bort en vattenradiator får du inte göra utan att ha tillstånd från föreningen. Det kan påverka flödet i andra lägenheter.

Du bör ta in en besiktningsman som kan dokumentera opartiskt vilka fel som finns. Med det som grund kan du ställa krav att om inte felen avhjälps inom xx veckor (måste vara en rimlig tid), så tar du in en annan firma som får åtgärda. Den kostnaden kan du sedan dra av från fakturan från klåparfirman.

har du redan betalat för det dåliga jobbet är det besvärligare.

Jag har redan betalt. Efter att jobbet utfördes så ringde de och ville ha betalt. Jag borde ha förstått priset var inte så dyrt och jag fick rabatt för att de kände min vän. Golvvärmen fungerar inte, klämringen var full av cement. Vi fick hugga bort cement. Det luktar avlopp ifrån brunnen. De har använt 10 rör istället för 12 och 15. De böjde röret ifrån gamla radiotorn så de sticker ut i hallen går ej att dölja. De testa och plugga de rören men det gick ej så de koppla som en rundkoppling.

Om något skulle hända är det mitt fel då ?
Jag köpte en tjänst i god tro. Jag har ringt flera gånger de har vart ute 2 gånger åtgärda småfel men nu är det golvvärme som inte fungerar och en T koppling som ibland droppar och då kan fylla en vatten tillbringare på 2 liter under natten. Brunnen som luktar avlopp. När jag ringer så svarar de inte.

Vart hittar jag besiktningsman och kan jag inte anmäla dom. De konstiga är att de har bra omdömen på någon kalkon site. Jag tror folk ger bra betyg på grund av priset och att de är väldigt manipulativa.
 
Redigerat:
Vilka är dessa skojare?
häng ut dom.
 
T TheGame skrev:
Vilka är dessa skojare?
häng ut dom.
Jag vill inte göra så. Vi får först se ifall de gör något för att åtgärda felen. Om de inte gör det så kommer jag hänga ut de, för jag vill inte att någon anlitar dessa.
 
N Notlucky skrev:
Jag har redan betalt. Efter att jobbet utfördes så ringde de och ville ha betalt. Jag borde ha förstått priset var inte så dyrt och jag fick rabatt för att de kände min vän. Golvvärmen fungerar inte, klämringen var full av cement. Vi fick hugga bort cement. Det luktar avlopp ifrån brunnen. De har använt 10 rör istället för 12 och 15. De böjde röret ifrån gamla radiotorn så de sticker ut i hallen går ej att dölja. De testa och plugga de rören men det gick ej så de koppla som en rundkoppling.

Om något skulle hända är det mitt fel då ?
Om något händer så är det ditt fel. Sannolikt gäller inte din försäkring.
 
Låter som klåpare. En sån firma som tar sig på alla moment även sådant som de inte är utbildade i.
Hur ser det ut hos din vän?

De du kan göra är att ta ut en besiktningsman och få ett utlåtande. Sen får du reklamera jobbet och bifoga protokollet från besiktningsmannen.
De kan ju vägra ändå, och då får du vända dig till ARN. Följer de inte deras utlåtande så är det tyvärr endast den rättsliga vägen kvar att gå.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om något händer så är det ditt fel. Sannolikt gäller inte din försäkring.
Suck! Hur skulle det kunna blir Ts fel?
Ts har köpt en tjänst. Tjänsterna går under konsumenttjänstlagen. Enligt konsumenttjänstlagen är entreprenören ansvarig för sina åtgärder och är också ansvarig att utföra alla arbeten på att fackmannamässigt sätt. Är något fel så ska man reklamera felet till företaget man anlitat och dom ska åtgärda felen utan dröjsmål.

Så Ts. Sätt dig ner i lugn och ro och skriv en lista. Reklamera efter listan. Se till att sköta resten av kommunikationen skriftligt. Tex. Via mail. Åtgärdar dom inte felen så får man skruva åt tumskruvarna. Men det kan vi ta via pm isf.

Spännande ifall dom sagt att dom har alla behörigheter och så visar det sig att dom inte är behöriga alls!

Det innebär inte att man som företag slipper undan. Enligt en dom i hd mellan ett företag och ett försäkringsbolag innebär fackmannamässigt att man ska följa samtliga branschregler. Vare sig man är behörig eller ej.

Så tar Ts in en besiktningsman och det visar sig att tex. Badrummet eller rördragningar inte följer gällande branschregler så går det att reklamera det jobbet också.

Men det är inte alltid så enkelt som privatperson. Börjar företaget sätta sig på tvären så måste man ibland ta in ett juridiskt ombud för hjälp.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
N Notlucky skrev:
Jag vill inte göra så. Vi får först se ifall de gör något för att åtgärda felen. Om de inte gör det så kommer jag hänga ut de, för jag vill inte att någon anlitar dessa.
Läs inlägg #9
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om något händer så är det ditt fel. Sannolikt gäller inte din försäkring.
Jag förstår inte hur en konsument kan vara skyldig. Lagarna i detta land är så sjuka då. Hur kan jag vara skyldig när jag gjort allt vitt. För att kunna alla lagar vi har så räcker det inte ens med en jurist utbildning. Konsument lagar, polislag, lag på lag. Du kan inte att staten stiftar lagar där varken konsument eller företag har skydd.Hur kan jag vara skyldig till något jag inte gjort, det låter ju helt sjukt. Ok om jag hade gjort jobbet.

Med andra ord kan jag åka ditt för ett mord som jag inte begått. En stöld som jag inte begått.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Har du betalat något ännu?

Att koppla bort en vattenradiator får du inte göra utan att ha tillstånd från föreningen. Det kan påverka flödet i andra lägenheter.

Du bör ta in en besiktningsman som kan dokumentera opartiskt vilka fel som finns. Med det som grund kan du ställa krav att om inte felen avhjälps inom xx veckor (måste vara en rimlig tid), så tar du in en annan firma som får åtgärda. Den kostnaden kan du sedan dra av från fakturan från klåparfirman.

har du redan betalat för det dåliga jobbet är det besvärligare.
Jag fick tillstånd men de krävde behörighet. De sa att de har behörighet. Nu för tiden tar du in en firma de jobbar med andra för att sköta rör dragningen. Jag trodde de jobba så och brydde mig inte kolla upp deras behörigheter för det är omöjligt. De körde hela jobbet själva utan några intyg.
 
N Notlucky skrev:
Jag förstår inte hur en konsument kan vara skyldig.
Du är ansvarig om det blir ett vattenläckage från ditt badrum(för det var det väl?). Sen får du ta det med firman och få dem att stå för det hela. Men det blir väl svårt. Men det blir ditt ansvar.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Suck! Hur skulle det kunna blir Ts fel?
Ok, inte TS fel men TS ansvar. TS får stå för konsekvenserna om något händer. Eftersom behörighet saknas på det utförda arbetet så är det risk att försäkringen inte täcker ev skador. Om företaget ljuger och inte är kompetenta och TS redan betalt, så vad tror du? De kommer rätta till alla fel? Har de överhuvudtaget kompetens att rätta till det, isåfall varför gjorde dom inte rätt från början? Självklart skall TS reklamera. Man vet aldrig. Under kan inträffa.
 
N Notlucky skrev:
Jag vill inte göra så. Vi får först se ifall de gör något för att åtgärda felen. Om de inte gör det så kommer jag hänga ut de, för jag vill inte att någon anlitar dessa.
Chansen är större att du vinner på lotto ikväll.
Varför skulle dom helt plötsligt bli ärliga och kompetenta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.