Hej! Vi är intresserade av ett hus byggt sent 1930-tal där det luktar ”bränt/rök”.Det luktar inte som att någon rökt inomhus utan mer en stickande, tydlig röklukt som att man stått bredvid en öppen eld länge. Lukten satte sig i kläder och hår när vi hade varit på visningen. I huset finns en pelletspanna men mäklare hänvisar till att lukten kommer från isoleringen som är någon slags kork granulat. Är det någon som har bättre koll på detta? Kan det lukta så mycket och stickande från korken? Vad kan det annars vara? Tack på förhand!
 
Välkommen till forumet :). Jag är på intet sett någon expert på ämnet men hade som köpare dragit öronen åt mig vid en så påträngande lukt. I värsta fall är det en rötskada/mögel som luktar och även om det "bara" är isoleringen så måste det ju åtgärdas om ni inte ska gå genom livet och lukta brandrök. Att byta ut all isolering är rimligen inte ett litet jobb eller något som är gjort i en handvändning.
 
Tack så mycket :) ja, vi blir tveksamma också, som du säger blir det ju ett väldigt stort jobb att byta ut all isolering och samtidigt känns det konstigt att de som bott där innan inte åtgärdat lukten utan bott i det. Har som sagt inte koll på detta men funderat på om det verkligen kan vara isoleringen eller om det kan vara pelletspannan eller något annat? Isolerade man med ”bränd kork” på 30-talet? Kan mögel/rötskada lukta som rök?


Charlieflower Charlieflower skrev:
Välkommen till forumet :). Jag är på intet sett någon expert på ämnet men hade som köpare dragit öronen åt mig vid en så påträngande lukt. I värsta fall är det en rötskada/mögel som luktar och även om det "bara" är isoleringen så måste det ju åtgärdas om ni inte ska gå genom livet och lukta brandrök. Att byta ut all isolering är rimligen inte ett litet jobb eller något som är gjort i en handvändning.
 
H husdröm12 skrev:
Tack så mycket :) ja, vi blir tveksamma också, som du säger blir det ju ett väldigt stort jobb att byta ut all isolering och samtidigt känns det konstigt att de som bott där innan inte åtgärdat lukten utan bott i det. Har som sagt inte koll på detta men funderat på om det verkligen kan vara isoleringen eller om det kan vara pelletspannan eller något annat? Isolerade man med ”bränd kork” på 30-talet? Kan mögel/rötskada lukta som rök?
Man kan hitta allt möjligt märkligt i hus och undra just Hur i hela friden tänkte de här...:rofl:

Svampangrepp kan ibland ge en stickande lukt. Bränd kork har aldrig använts som isolering vad jag vet. Kork är ju inte ett svenskt träslag så det verkar skumt om man importerade det i stora mängder på 30-talet när vi hade massor med egen sågspån att ta till (alla gamla hus jag sett har haft sågspån och ibland lump i trossbotten). Här finns lite mer info från Anticimex https://www.anticimex.com/sv-se/fuktproblem/fukt-mogel-och-rotsvamp/konstig-lukt/
 
  • Gilla
husdröm12
  • Laddar…
B
Skulle dra åt mig öronen rejält. Köpte en gång en bil med lite lukt. Tänkte att det nog skulle gå att få bort med lite hushållsknep plus att jag bara skulle åka med den till eller från jobbet (tot ca 20 minuter per dag), så i värsta fall skulle jag få stå ut med den helt enkelt.

Efter ett halvår med mängder av försök, gav jag upp och sålde bilen. Lukt ÄR jobbigt. Skulle aldrig köpa ett hus där det luktade illa efter den upplevelsen.
 
Tack så mycket :) ska kika där! Nej, det verkar väldigt skumt. Vill ju gärna veta orsaken till lukten..

Charlieflower Charlieflower skrev:
Man kan hitta allt möjligt märkligt i hus och undra just Hur i hela friden tänkte de här...:rofl:

Svampangrepp kan ibland ge en stickande lukt. Bränd kork har aldrig använts som isolering vad jag vet. Kork är ju inte ett svenskt träslag så det verkar skumt om man importerade det i stora mängder på 30-talet när vi hade massor med egen sågspån att ta till (alla gamla hus jag sett har haft sågspån och ibland lump i trossbotten). Här finns lite mer info från Anticimex [länk]
 
Nej usch, förstår det. Det känns inte bra med en sådan stark lukt som man inte vet varifrån den kommer. Vi var bara där en kort stund på visning men lukten satte sig snabbt i kläder och hår. Känns som det finns risk att man behöver byta ut allt eftersom lukten säkert satt sig i minsta lilla list. Tråkigt eftersom huset annars är en dröm!

B BSOD skrev:
Skulle dra åt mig öronen rejält. Köpte en gång en bil med lite lukt. Tänkte att det nog skulle gå att få bort med lite hushållsknep plus att jag bara skulle åka med den till eller från jobbet (tot ca 20 minuter per dag), så i värsta fall skulle jag få stå ut med den helt enkelt.

Efter ett halvår med mängder av försök, gav jag upp och sålde bilen. Lukt ÄR jobbigt. Skulle aldrig köpa ett hus där det luktade illa efter den upplevelsen.
 
Vi köpte ett fritidshus för nästan 10år sedan som var riktigt inpyrt, rent av äckligt. Det hade ägts av en storrökande gubbe i 30år dessutom hade han så när bränt ner huset när en soffa på nåt sätt brunnit inomhus. Men läget är helt oslagbart, med sjöutsikt i västerläge så vi chansade och slog till.
Det var en lång resa för att få det luktfritt, och då talar vi om en stuga på ca 70kvm. Vi ångade ner alla tapeter i samtliga rum, rev ut innertak, målade innertak och väggar med spärrfärg. Rev ut hela köket. Köpte ett ozonagregat som stod på så fort vi inta var där hela första vintern.
Det tog ett år att få det luktfritt. Nu vet jag inte orsaken till luktproblemen i ert hus, men räkna med mycket jobb. Räkna också med att behöva bo någon annanstans under seneringen. Men uppsidan är att dylika objekt brukar gå betydligt billigare än motsvarande utan luktproblem (i vårt fall ca halva priset). Om det verkligen är ett drömhus och ni har möjligheten att lägga tid och pengar på det så kanske det kan vara värt det ändå.
 
  • Gilla
husdröm12
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar :) det låter som ni lagt ner riktigt mycket jobb, skönt att ni lyckades få det luktfritt!! Detta huset är närmre 170 kvm.. och vi har små barn, haha. Men som sagt, drömläge egentligen. Ska ta oss en riktig funderare, men stort tack för era inspel :)

D Dublin skrev:
Vi köpte ett fritidshus för nästan 10år sedan som var riktigt inpyrt, rent av äckligt. Det hade ägts av en storrökande gubbe i 30år dessutom hade han så när bränt ner huset när en soffa på nåt sätt brunnit inomhus. Men läget är helt oslagbart, med sjöutsikt i västerläge så vi chansade och slog till.
Det var en lång resa för att få det luktfritt, och då talar vi om en stuga på ca 70kvm. Vi ångade ner alla tapeter i samtliga rum, rev ut innertak, målade innertak och väggar med spärrfärg. Rev ut hela köket. Köpte ett ozonagregat som stod på så fort vi inta var där hela första vintern.
Det tog ett år att få det luktfritt. Nu vet jag inte orsaken till luktproblemen i ert hus, men räkna med mycket jobb. Räkna också med att behöva bo någon annanstans under seneringen. Men uppsidan är att dylika objekt brukar gå betydligt billigare än motsvarande utan luktproblem (i vårt fall ca halva priset). Om det verkligen är ett drömhus och ni har möjligheten att lägga tid och pengar på det så kanske det kan vara värt det ändå.
 
Om ni kan kolla upp så att inte all ventilation är igensatt om den inte tom är bortbyggd, huset som vi bor i just nu luktade som att man eldat innomhus när vi var på visning men vi tog en chansning och köpte och sen ställde vi in en ozon genrator i ett par veckor. Och sen var det letning efter igensatt ventiler plus att sätta in ett par till.
Nu luktar det inte förutom när man börjar rota i nåt (ttotalrenovering pågår) men i vårt hus så var det troligen igensatt ventilation i kombination med kutterspån som isolering som när huset stod stängt en längre tid gjorde att det luktade rör. iofs så köpte vi ett dödsbo så det förklara ju varför ingen varit där på länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.