Vi har en Separett-modell som nu verkar heta Clasic 3000. Urinen hamnar på en urinskiva och blandas inte med skiten. Dock ska urinen dunsta och vi upplever att det inte funkar sådär strålande.
Vi har rel. hög belastning på toan sommartid då den används permanent av 2-4 personer, samt ett par barnbarn några veckor här&var.
Det är lite för meckigt med den här varianten. Tunnorna ska tvättas osv, det är lite för mycket skitgöra för att se sig själv i 20 år framöver med detta..
Tyvärr verkar vi inte komma ifrån jobbet med att använda tunnor som ska grävas ner, men vi kikar nu på Separett Villa 9000. Visserligen är tunnorna mindre, men man separerar ju urinen. Dessutom kan man köra med säckar (vilket inte funkar i Classic).
En annan sak är att tunnorna till Classic (som inte har haft strålande kvalitet, en del har spruckit osv) kostar ca 1.500:- medan de till Villa 9000 kostar 165:-
Så om någon har input om jämförelse Classic 3000 vs. Villa 9000 får ni gärna kontakta mig.
//Staffan
 
Hej,

Vi har haft en Mullis i sommarstugen i drygt 10 år nu men kommer troligen att koppla på det kommunala avloppet med en vattentoa. Mullis-tanken har stått under golvet på huset ( plintgrund ) och har troligen inte varit varm tillräckligt stor del av året då förmultingen inte riktigt gått igång. Nu är den överfull. Någon som vet hur man blir av med det, nu torra och hårt packade, som vi genererat under tio år? Slamsugning funkar inte, är det "bara" att gräva?:eek:

Råd om vattentoa i sommarstuga efterlyses! Vi stänger av värmen helt på vinterhalvåret. Jag vet att vattentanken måste tömmas men räcker det med frostskyddsvätska i vattenlåset? Avloppsröret hänger under huset och är inte isolerat.

/Christina
 
Separett 9000 har vi på torpet och det funkar bra, separeringen av urinen kan man leda ut till eget avlopp eller uppsamling i tank. Kan vara bra dock att skölja avskiljaren efter uträttat behov, det känns lite fräschare då. Säckar använder man för uppsamling av nummer två, att köra utan tycker jag inte är att rekommendera. Skall jag klaga på nåt så är det att tunnorna är lite väl små, men det får inte plats så mycket mer i toan som den ser ut nu. Fläkten på separetten gör att det inte luktar nåt och det är ju kanon.
 
vi kör med en mulltoa manuell funkar super....doften har aldrig direkt varit något problem och många av de 600 talet stugerna på området använder sig av separett och det fungerar bra....men nästa gång blir det en automatiskt mulltoa...eller så blir det inkoppling med kommunallt AV dock säger stugföreningen att detta skulle kosta 160 000:- per stuga så vetefaen om det är så lockande....
 
Ricky-B skrev:
Har mulltoa för tillfälligt . Funderar på att att skaffa tank fram över. Nån som har nån erfarenhet av pris mm. Måste lägga våtrumsmatta oxå[/QUOTE

Hejsan! vi är precis klart med vårat avlopp....det vart en upplyft modulbädd samt en eferpolering.....våran stuga ligger lågt med vattnet...dyt men fanns inte mycket att välja på:D
 
ctegnander skrev:
Hej,

Vi har haft en Mullis i sommarstugen i drygt 10 år nu men kommer troligen att koppla på det kommunala avloppet med en vattentoa. Mullis-tanken har stått under golvet på huset ( plintgrund ) och har troligen inte varit varm tillräckligt stor del av året då förmultingen inte riktigt gått igång. Nu är den överfull. Någon som vet hur man blir av med det, nu torra och hårt packade, som vi genererat under tio år? Slamsugning funkar inte, är det "bara" att gräva?:eek:

Råd om vattentoa i sommarstuga efterlyses! Vi stänger av värmen helt på vinterhalvåret. Jag vet att vattentanken måste tömmas men räcker det med frostskyddsvätska i vattenlåset? Avloppsröret hänger under huset och är inte isolerat.

/Christina
Avloppsrören är det ingen fara med...glykol fungerar iaf.för mig:)
 
Hej vilken typ av kompakt-infiltrationsbädd valde ni? Indrän eller Wm-filtret?
Lutar för min del åt Wm-filtret (då de ligger här i nacka där vi bor,) i kombination med efterpolering. Går ju visserligen att köpa på andra platser också...
Väljer denna modell mest pga att det kommer kommunalt inom 4-6 år, och det borde finnas en begagnat marknad för delarna (exklusive duken)...
Vad slutade det på för kostnad, hur var förhållandena på er tomt?
Vi ligger ca 20m öh. och har (förhoppningsvis) ganska goda möjligheter att gräva ner utan att behöva fylla på toppen.

:)
 
Hej

Jag är på G att bygga stuga i sommar/höst , där finns varken el eller rinnande vatten. Har ni något bra alternativ att tipsa mej om.
Vill minimalt hålla på med "innehållet".

Tacksam för råd /// Eva
 
Separett funkar bra för oss, finns med 12v fläkt (t.ex. bilbatteri) så att du inte får så mycket lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.