Har ett sommarhus vilket saknar el. Tänkte skaffa ett kraftpaket med solceller och batteri. Kollat lite olika storlekar. Så min undran är hur man räknar ut hur länge man kan ha en förbrukare på, om man har tex. en batteribank på 700 Ah 24 volt. Jag vill såklart omvandla denna spänning till 230 volt. Utan att någon laddning tillförs. Lek med tanken att en dammsugare tar 500W tex. Vidare krävs det kanske att man laddar upp batterierna med ett elverk om det ej finns något solsken. Kanske finns någon formel eller omvandlingstabell??
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Effektlagen, P=UxI kan tillämpas.
P=effekten i Watt (W)
U=spänningen i Volt (V)
I=strömmen i Ampere (A)

I ditt fall, 700Ah/24V. Det innebär att du kan ta ut teoretiskt 700A i en timma eller t.ex. 70A i 10 timmar. Men det gäller då vid 24V.
Effekten du teoretiskt kan ta ut är enligt effektlagen. P=24x700=16800W i en timma. Så 16800Wh, eller 16,8kWh.

Nu blandade jag in begreppet energi vilket är effekten gånger tiden. Men om du omvandlar till 230V har du fortfarande samma energi i batteriet, dvs. 16,8kWh. Men du får lite förluster. För att få lite marginal skulle jag kanske tänka 80-90% av 16,8kWh. 0,85x16,8=14,3kWh. Tar du med en dammsugare ut 500W så kan den då köras i 14,3/0,5=28,6h… ungefär.
 
wildeside
Man ska inte räkna med att man djupurladdar batterier det förkortar batterierna livslängd avsevärt.
Bra riktmärke på nya batterier är att man nyttjar max 50% av den totala amperen.
Eller inte laddar ur dom mer en att man har 11.6 volt kvar i batterierna.
Använd helst inte mer än 25-30% av kapaciteten.
https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html
 
  • Gilla
Jb Kv
  • Laddar…
Klokt inspel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.