Jag har en ny dyr fin Miele “WEI875 WCS PWash &TDos &9kg NDS” tvättmaskin som inköptes i slutet av april 2021. Den skulle ersätta en annan Miele tvättmaskin (W3245) som tvättat mer än en tvätt om dagen i snitt i 14 år utan ett enda strul.

Tyvärr har jag fått stora problem med denna nya Miele tvättmaskin. Trumman tar i bakre eller sidoplåten när centrifugering startar och slutar. Det trots att maskinen inte rör på sig alls.

* Detta händer även om maskinen bara har 2-3 kg last av den totala kapaciteten 9kg.
* Golvet är dubbelt golvspån 2x22mm = 44 mm. Reglarna ligger p g a våtutrymme med 30cc. Det är det stabilaste trägolv man kan ha. Uppfyller klart kraven i enl med tvättmaskinsmanualen på sidan 83 avs uppställning.
* Maskinen är noga invägd med vattenpass och laser. Det även kontrollerat av Mieletekniker som beställdes ut.
* Min gamla Miele W3245 som jag haft från 2007 till 2021 har ALDRIG haft detta problem trots att dens stått på samma ställe som den nu dubbelt så dyra nya maskinen WE1875WCS.
* Enligt manual på sid 83 så säger man att man ska säkra om maskinen står på en träbalkskonstruktion. Den står som nämnts ovan MYCKET stabilt.

Teknikern ansåg att allt var ok avseende uppställningen på mitt golv samt invägning med vattenpass. Han ansåg vidare att det inte alls var normalt att maskinen betedde sig så här. Han ansåg maskinen borde bytas då den var så ny och gått mindre än 50 tvättar (Han trodde det ev var fabrikationsfel på en stödtämpare). Han initierade en maskinbyte.

Någon bakom teknikern hos Miele blockerade dock utbytet (litade alltså inte på teknikerns omdöme) och sade att de ville ta in den till serviceverkstaden och ställa den på ett betonggolv :) Anser de då att den fungerar på betonggolvet så får jag betala servicekostnad samt frakt….Sen kom semestern emellan.

Jag har nu efter semestern även även tagit bort de i golvet fastlimmade plastfötter jag haft maskinen på, och sedan vägt in maskinen igen då manualen säger att maskinen inte ska stå på något mjukt underlag. Gjorde det då kanske nya maskiner har mjukare upphängning så det kanske skulle kunna bli någon självsvängning. Ingen skillnad…


Någon som har någon idé?

Ska ringa Miele nu igen. De måste ju ta in maskinen för kontroll. Eller borde man kontakta konsumentverket?

/Peo
 
M
Har du tagit bort transportsäkringarna av trumman?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Har du tagit bort transportsäkringarna av trumman?
Ha ha. Självklart :D Det dubbelkollade teknikern också det första han gjorde.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
M
P pos skrev:
Ha ha. Självklart :D Det dubbelkollade teknikern också det första han gjorde.
Haha, bra :crysmile:
 
Miele kräver att jag som privatperson själv ska hyra in en firma som ska ombesörja att tar en 110kg tung tvättmaskin till Mieles verkstad. Är det rimligt ? Teknikern hade dessutom rekommenderat utbyte av maskinen som blockerats av en annan på serviceverstaden. Nu hamnar jag ordentligt i kläm.

Man kanske inte borde köpt Miele om de blivit sämre...
 
Jag har uppfattningen idag är nästan allt mer eller mindre "same shit different name".
Man behöver inte köpa det billigaste men det känns onödigt att köpa det dyraste också.
 
P pos skrev:
Miele kräver att jag som privatperson själv ska hyra in en firma som ska ombesörja att tar en 110kg tung tvättmaskin till Mieles verkstad. Är det rimligt ? Teknikern hade dessutom rekommenderat utbyte av maskinen som blockerats av en annan på serviceverstaden. Nu hamnar jag ordentligt i kläm.

Man kanske inte borde köpt Miele om de blivit sämre...
110kg? Helt otroligt. Stämmer det så känns det verkligen inte som att "same shit different name" är i närheten av sant.
 
Jag har en liknande erfarenhet fast med en annan maskin; en väldig enkel toppmatad Whirlpool som vi har på landet specad till 6kg. Av olika skäl valde vi att tvätta enbart en stor badhandduk i somras och maskinen gick bet på att centrifugera den. Trumman slog dock inte i väggarna utan den varvade aldrig upp. Jag kollade i manualen och "felet" är by design,

Skärmdump ur tvättmaskinsmanualen som förklarar varför obalanserad tvätt kan förhindra centrifugering.

Senare tvättade vi många handdukar samtidigt och då funkade centrifugeringen utan problem. Du kanske har råkat ut för samma problem med för lite tvätt? Jag tycker dock att det inte OK att trumman slamrar vid centrifugering och därför ska maskinen bytas ut.

Bra att du tog bort dämpfötterna. Jag tror att inte att de ska användas på nyare maskiner.
 
V vectrex skrev:
110kg? Helt otroligt. Stämmer det så känns det verkligen inte som att "same shit different name" är i närheten av sant.
Så kvalitet mäts i vikt? :crysmile:
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Så kvalitet mäts i vikt? :crysmile:
Det är ju sen gammalt! ;)
 
  • Gilla
Knorren och 3 till
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Så kvalitet mäts i vikt? :crysmile:
Ja faktisk är det så.
Ju tyngre desto robustare.
 
  • Gilla
Tipo874
  • Laddar…
P pos skrev:
Miele kräver att jag som privatperson själv ska hyra in en firma som ska ombesörja att tar en 110kg tung tvättmaskin till Mieles verkstad. Är det rimligt ? Teknikern hade dessutom rekommenderat utbyte av maskinen som blockerats av en annan på serviceverstaden. Nu hamnar jag ordentligt i kläm.

Man kanske inte borde köpt Miele om de blivit sämre...
Nej, det är inte rimligt. Förhoppningsvis har du köpt maskinen i en vettig butik, gå dit och prata med dem och låt dem ta snacket med Miele. Du har alltid rätt att reklamera till butiken som du handlat av (Dock har GDPR ställt till det lite men med Miele borde det inte vara ett problem och det hör inte hit heller.)

Om du inte handlat av en vettig butik får du skylla dig själv. ;) Ring och prata med Miele - påtala det orimliga i att teknikern de skickat ut ville byta ut maskinen men att de hindrats av Miele som vill provköra den på en annan plats. Deras önska och därmed deras problem.

För övrigt väger din maskin bara 95 kg... ;)
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har en liknande erfarenhet fast med en annan maskin; en väldig enkel toppmatad Whirlpool som vi har på landet specad till 6kg. Av olika skäl valde vi att tvätta enbart en stor badhandduk i somras och maskinen gick bet på att centrifugera den. Trumman slog dock inte i väggarna utan den varvade aldrig upp. Jag kollade i manualen och "felet" är by design,

[bild]

Senare tvättade vi många handdukar samtidigt och då funkade centrifugeringen utan problem. Du kanske har råkat ut för samma problem med för lite tvätt? Jag tycker dock att det inte OK att trumman slamrar vid centrifugering och därför ska maskinen bytas ut.

Bra att du tog bort dämpfötterna. Jag tror att inte att de ska användas på nyare maskiner.
Nya Mielemaskiner ska inte vara sämre än gamla Mielemaskiner. Klart det är bättre med mer och bättre fördelad last i trumman. Men det ska inte gå metall mot metall ändå.
 
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser, timmar i telefonköer, massor av mail etc, så gick Miele med på att byta ut maskinen utan att den skickats in för test på deras betonggolv. Fick ersättningsmaskinen igår. Har idag tvättat flera maskiner. Problemet borta! M a o fabrikationsfel på första maskinen... Troligen var det väl någon fjäder eller dämpare som inte var ok. Men #%&%€ vad jag fick slåss för det maskinbytet.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 5 till
  • Laddar…
P pos skrev:
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser, timmar i telefonköer, massor av mail etc, så gick Miele med på att byta ut maskinen utan att den skickats in för test på deras betonggolv. Fick ersättningsmaskinen igår. Har idag tvättat flera maskiner. Problemet borta! M a o fabrikationsfel på första maskinen... Troligen var det väl någon fjäder eller dämpare som inte var ok. Men #%&%€ vad jag fick slåss för det maskinbytet.
Skönt att det löste sig! Tror tyskarnas självbild har lite svårt att ta in att även de någon gång ibland har DOA-maskiner... ;)
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.