Hej, Vi märkte att vårt Samsung kylskåp RR35H61457F inte höll kylan. Efter googlande och letat här så ser det ut som jag har börjat närmare var problemet ligger.

-Kompressor låter och har inte hittat inte något läckage.

-Jag drog ut kylskåpet så det stod mitt på köksgolvet med luft runt. Städade bort dammet bak och startade det. Då kom kylan ganska snabbt tillbaka.

-Jag skruvade bort plåten som täcker Kompressorn. Då märkte jag att fläkten snurrade konstigt. Den snurrade bara i korta ryck. Så frågan blir är det fläktmotorn? känns så, eller någon styrenhet till dito?

-Sedan ett annat problem hur får man ut fläkten utan att skada de tunna rören runt. Speciellt det röret som går precis framför fläkten nederkant.

/MVH Per Sai
 
  • Kylskåps bakre del med synlig kompressor, fläkt och kylrör vilket illustrerar användarens beskrivna problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fläkten i ett RR35H61457F Samsung kylskåp med synliga damm och rengörings svamp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S SaiTech skrev:
Hej, Vi märkte att vårt Samsung kylskåp RR35H61457F inte höll kylan. Efter googlande och letat här så ser det ut som jag har börjat närmare var problemet ligger.

-Kompressor låter och har inte hittat inte något läckage.

-Jag drog ut kylskåpet så det stod mitt på köksgolvet med luft runt. Städade bort dammet bak och startade det. Då kom kylan ganska snabbt tillbaka.

-Jag skruvade bort plåten som täcker Kompressorn. Då märkte jag att fläkten snurrade konstigt. Den snurrade bara i korta ryck. Så frågan blir är det fläktmotorn? känns så, eller någon styrenhet till dito?

-Sedan ett annat problem hur får man ut fläkten utan att skada de tunna rören runt. Speciellt det röret som går precis framför fläkten nederkant.

/MVH Per Sai
Fläkten skall gå med jämn hastighet det finns ingen tryckreglering på den.
går alltid när kompressorn går

Som vanligt så bygger inte samsung grejer så att det går att reparera, det blir mycket lirkande för att byta den fläkten
försöka att blåsa rent kondensorslingorna (de svarta till höger)
 
  • Gilla
SaiTech
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Fläkten skall gå med jämn hastighet det finns ingen tryckreglering på den.
går alltid när kompressorn går

Som vanligt så bygger inte samsung grejer så att det går att reparera, det blir mycket lirkande för att byta den fläkten
försöka att blåsa rent kondensorslingorna (de svarta till höger)
Tack, det är ju lite surt att man inte enkelt kan laga. Inga problem att lossa skruven, kontakten var inga problem som jag trodde den skulle vara. Trodde jag var hemma, sen inser man nu kommer det jobbiga rören vill man ju inte skada
 
A
S SaiTech skrev:
Tack, det är ju lite surt att man inte enkelt kan laga. Inga problem att lossa skruven, kontakten var inga problem som jag trodde den skulle vara. Trodde jag var hemma, sen inser man nu kommer det jobbiga rören vill man ju inte skada
Vrid den moturs och dra bort fläkthjulet sen kan du nog tabort motorn
 
  • Gilla
SaiTech
  • Laddar…
Hur gick det med detta problem? Har samma som dig fast fläkten klickar till men den kan inte snurra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.