Jag har en inhägnad tomt på ca 800 m² har en som vill hyra och ställa grejer där.
Vad kan man ta i hyra
Tomten ligger på ett industriområde i växjö
 
Claes Sörmland
Finns det laga vunnet bygglov för upplag eller måste hyresgästen söka det?

Det påverkar ju hyran rätt mycket, utan lov så går ju tomten inte att använda riktigt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det laga vunnet bygglov för upplag eller måste hyresgästen söka det?

Det påverkar ju hyran rätt mycket, utan lov så går ju tomten inte att använda riktigt.
Ska vara typ husvagnar och sånt som rullar.
Så bygglov behövs inte
 
H
T Tobbepetersson skrev:
Jag har en inhägnad tomt på ca 800 m² har en som vill hyra och ställa grejer där.
Vad kan man ta i hyra
Tomten ligger på ett industriområde i växjö
Kontrollera vad personen ska förvara där. Finns det risk för att det rinner ut olja, kemikalier osv.
Hur lång ska hyrestiden vara? Bra i tanke på om du behöver tomten själv eller av någon anledningen vill bli av med hyresgästen. Vad vill hyresgästen betala per månad? Är det något som du kan acceptera? Det är många parametrar som får vägas in, vad ska förvaras, under hur lång tid osv. Finns det någon annan på orten som hyr ut tomtmark, finns det något att jämföra med?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
T Tobbepetersson skrev:
Ska vara typ husvagnar och sånt som rullar.
Så bygglov behövs inte
Breaking bad?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det värsta är att det gör det. (Skjut inte budbäraren).

Läs mer här:

[länk]
Pratat med kommunen. Husvagnar behöver inget bygglov om dom inte står längre än 1 månad. Sedan flyttas.
 
Claes Sörmland
T Tobbepetersson skrev:
Pratat med kommunen. Husvagnar behöver inget bygglov om dom inte står längre än 1 månad. Sedan flyttas.
Du har nog råkat ställa fel fråga till kommunen.

Husvagnar behöver inget bygglov som byggnad betraktad om de flyttas runt med jämna mellanrum men att ta i bruk upplag och materialgårdar gör det. Läs Boverkets sida som jag länkar till i föregående inlägg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har nog råkat ställa fel fråga till kommunen.

Husvagnar behöver inget bygglov som byggnad betraktad om de flyttas runt med jämna mellanrum men att ta i bruk upplag och materialgårdar gör det. Läs Boverkets sida som jag länkar till i föregående inlägg.
Det är en som handlar med husvagnar. Tror inte det blir något problem med bygglov.
Jag ville mest veta ungefär pris/ m² på uthyrning av tomt
 
Claes Sörmland
T Tobbepetersson skrev:
Det är en som handlar med husvagnar. Tror inte det blir något problem med bygglov.
Uppställning av husvagnar tillfälligt för handel med dessa låter som en typisk upplagsplats som kräver bygglov. Jag skriver inte detta för att övertyga dig om att söka bygglov utan för att detta är ett publikt forum och någon annan som läser tråden kan få för sig att ett upplag av denna typ inte är bygglovspliktigt. Du får ju bara problem om någon anmäler dig till kommunen när husvagnarna väl ställs upp på industritomten.

T Tobbepetersson skrev:
Jag ville mest veta ungefär pris/ m² på uthyrning av tomt
Förslag på hur du kan räkna ut årshyran:

Marknadsvärdet på marken avskrivet på 20 år + kostnaden att fullfinansiera ett tänkt köp av marken med 10% ränta + kostnaden för fastighetsavgiften.

T ex marknadsvärde 1 milj för industritomten:

1 000 000 avskrivet på 20 år: 50 000 kr
1 000 000 ränta 10%: 100 000 kr

150 000 kr per år i hyra + fastighetsavgift

d v s

12 500 kr + fastighetsavgift i månadshyra.

Går det inte att få in det så är det ju lika bra att sälja tomten och sätta pengarna i en indexfond på börsen...
 
Jag håller helt med @Claes Sörmland vad gäller bygglovsbiten. Du har nog ställt fel fråga till kommunen och fått svar därefter. Nämnde du hur fastigheten skulle användas?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.