Hej!
Var och sonderade i en kaminbutik idag och blev lite halvsåld på en Rika.
Rikatronic gör att man kan automattända, men framför allt så reglerar den tilluften själv under hela förbränningsförloppet. Det står att den halverar vedåtgången.

Någon som har erfarenhet av Rika kaminer?

Andra alternativ som uppkom va Keddy k900 ock ev. någon contura

Mvh
/Stefan
 
  • Gilla
Atosh
  • Laddar…
Jo det blev Rika kaminen. Väldigt nöjd hittils. Fick in den igår kväll, så lite mer erfarenhet behövs nog för 5 stjärnor. Men det är helt klart en kandidat!!!
 
engs
Intressant, skulle vara skönt slippa springa imellan när man tänder upp, dvs reglera luftflödet i början.
Men går det köra den "manuellt"? Antar automatiseringen kräver el och tycker en av fördelarna med kamin är tryggheten att man har värme vid strömavbrott.
 
Jo den går att köra manuellt. Har inte provat dock.
Just självregleringen va det avgörande, men självtändningen funkar kanon i kombination med att göra frukost till familjen samtidigt. :)
 
RYKER IN!!!???

Rent generellt. När man ska fylla på kaminen med ved och man har ett manuellt spjäll. Föredrar man att stänga spjället för att minska draget från tilluften (uteluft)? Och sen när man stänger lucka öppnar fullt för att få fart på elden igen.
Eller öppnar man spjället fullt och öppnar lucka och fyller på?
På RIKA kaminen merd rikatronic 4 så börjar elektroniken öppna spjällt fullt så fort du öppnar luckan och detta sätter fart på den lilla kolbiten som är kvar och detta bildar troligen mer rök än en att den lilla kolbit som är kvar och fortfarande har glöd inte börjar brinna.

Vi har bra drag i skorsten (inget som hindrar och brinner för övrigt bra), undertryck i huset, ingen köksfläkt på.
 
C
Rykatronic?
 
B bmw_ixen skrev:
Jo den går att köra manuellt. Har inte provat dock.
Just självregleringen va det avgörande, men självtändningen funkar kanon i kombination med att göra frukost till familjen samtidigt. :)
Hej! Är du nöjd med din kamin? Hur stort utrymme står den i? Jag är sugen på en rika-kamin men är lite orolig att det kommer bli för varmt då den ger nästan dubbelt så mycket värme som en mindre ”mys-eld-kamin”. Vill du delge din erfarenhet skulle jag bli glad.
 
Hej!
Min Rika är lite speciell tycker jag. Eftersom den kör tilluftspjället automatiskt så blir det vad rikatronic vill. Det passar mig bra, men inte alla eller alla tillfällen. Den vill i princip bara ha fin kluven ved i lagom storlek, annars sotar den igen på stenarna. Det går inte att putta på lite ved när man vill, utan det ska ha brunnit ut så det bara är några glödande bitar kvar. Programmet säger till när det är dags, men ibland säger den till för tidigt och då ryker det in.
Enligt mig är det fel på mjukvaran som ställer upp spjället för fulla muggar så fort du öppnar luckan. Det gör att elden får en jädra fart och som sagt ryker in.
Sååå. Jo det finns förbättringpotesial eller så får man lära sig. Men så är det ju förvisso med alla nya prylar.
Tycker dock att tröskeln är lite väl hög, men kvalitetkänslan, verkningsgrad och funktion i stort är jag väldigt nöjd med.
Hade nog köpt den igen om någon frågat.
Mvh
Stefan
 
Tack för ditt svar! Hur stort utrymme står din kamin i?
 
Bäst är nog 30 cm bitar, men går nog in 35 cm också. Men lättare med 30. På sniskan 40 kanske, men det är nog inte rätt sätt att elda.
 
B bmw_ixen skrev:
Bäst är nog 30 cm bitar, men går nog in 35 cm också. Men lättare med 30. På sniskan 40 kanske, men det är nog inte rätt sätt att elda.
Jag menar hur stort rum den står i? Hur många m2?
 
Ahh. Rummet är 30 kvm, men har stora dörröppningar åt alla håll. Mitt framför blir det rejält varmt, men 100 kvm på hela botten + övervång sväljer såklart värmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FruSen74
  • Laddar…
Får nog återkoppla lite i min egen tråd. Eld säsongen är igång nu... Jag va lite ringrostig i början av säsongen, men hade ett snack med Mattias på Rika sweden och fick lite insikter.

1. Man måste elda med torr ved (jo jag vet att man ska alltid göra det, men extra petigt i Rika)
2. Ved med bra energivärde. Nån furu imellanåt ok såklart, men 80-90% björk ich är bra.
3. Lägga in när det är bara glödande kolbitar kvar oavsett om kaminen "begär" påfyllning

Det bästa om man kan tänka sig att inte tumma på ovan får du bara med denna kaminen på maknaden.
1. Elda kontinueligt hela dagen. (ingen avkyling behövs imellan som jag tror de flesta andra populära på maknaden kräver.
2. Det elektroniska spjället funkar verkligen bra.
3. Värmeeffektiviteten är otrolig. Har mätt på röret ut från kaminen med lasermätare och med full eld och får jag bara upp den till 170-180 grader, vilket innbär att typ alla energi stannar i kamin och ut genom stenarna på utsidan av kamin.

En reflektion från igår är att man måste sluta elda fram på kvällen för att kamin tillåter att stänga spjället och inte kyla ner kamin å skorsten (murad med 9 kanaler) under natten. För igår så eldade jag för länge och kunde då inte stänga spjället, detta ledde till att kamin va iskall på morgonen. Detta i jämförelse med husets kakelugn som jag eldade tre inlägg på under förmiddagen och sen stängde den efter lunch. Imorse va kakelugnen fortfarande jummen.
 
B bmw_ixen skrev:
Hej!
Var och sonderade i en kaminbutik idag och blev lite halvsåld på en Rika.
Rikatronic gör att man kan automattända, men framför allt så reglerar den tilluften själv under hela förbränningsförloppet. Det står att den halverar vedåtgången.

Någon som har erfarenhet av Rika kaminer?

Andra alternativ som uppkom va Keddy k900 ock ev. någon contura

Mvh
/Stefan
Hej. Jag såg att du kanske köpte kaminen med rikatronic 4 electronic. Jag undrar hur det har fungerat om du nu köpte den. Mvh Roland.
 
Hej!
Jag köpte en Rika med rikatronic elektronik för 3 år sedan. Den är fantastisk! Jag är så nöjd!
K kar88 skrev:
Hej. Jag såg att du kanske köpte kaminen med rikatronic 4 electronic. Jag undrar hur det har fungerat om du nu köpte den. Mvh Roland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.