Hej!

Vi håller på att glasa in vår altan och har kommit i konflikt med vår byggare.
Vi har hela tiden sagt att vi vill ha glas som fungerar vår och höst eftersom jag ska ha altanen att odla på. Vi har isolerat både golv och tak för detta ändamål. Han hade beställt glaset och då ville jag få bekräftat att det är dubbla glas (2-glas) det som man kallar ”isolerglas”.
Då säger han att han har beställt enkelglas som är behandlade, men överallt jag läser står det att enkelglas och energisparglas (de med beläggning/film på, används på sommaren och att man råder folk att ta isolerglas/2-glas på höst och vår. Han påstår att de han beställt är ”lika bra” och att det beror på var man köper glasen, om det är en ”riktig” glasfirma eller glas från typ Willab. Jag tvingade honom att avbeställa glasen för jag litar inte på honom. Jag försöker hitta information och jag kan inte hitta någonstans att enkla glas skulle vara lika bra som dubbla, att det har med ljusets brytning och luft/gas mellan glasen att göra. Är han okunnig eller är han en bedragare som försöker blåsa oss?. Vi har fast pris på vårt bygge.
Firman han vill anlita för köpet av glas är lokalt på orten och säljer glas som är dyrare än den prisklass som vi kom överens om från början, vi har hela tiden tittat på dubbla glas från typ Skånska Byggvaror.
Nu passar inte just deras mått, men det finns fullt av likvärdiga firmor utan att man måste just ta dem från den lokala, dyrare firman. Jag mår skitdåligt över det här. Det har förstört hela glädjen med att bygga.
Jag litar inte på att de glas han beställer är bra. Vi vill även undersöka möjligheterna att ta åretruntglas istället och lägga till extra pengar för det, men är rädda att han köper ”höst/vår” och säger att de är ”åretrunt”.

Någon som vet mycket om glas och kan ge mig fakta som jag kan använda när jag ”försvarar” mig mot honom?!

Maria
 
  • Arg
fremax
  • Laddar…
Du kan väl jämföra U-värdet på de olika glasen. Men rent spontant så borde två-glasfönstren ha bättre isolerförmåga.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Klart du ska ha 2-glas vår/höst. Blir betydligt mer kallras med enkelglas…. Oavsett energifilm eller ej.
 
  • Gilla
Azalais1244 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BS! (Av byggaren) dessutom så kan skånska skräddarsy , samt Willian mot en mindre avgift. Dock brukar de endast skräddarsy en dörr så alla inte blir lika stora (kanske är ändrat nuförtiden)

nää vår/höst är isolerglas enligt mig (15år i branchen) dock utan köldbrygga, så egentligen är u-värden inte intressanta. Ta reda på vad hela konstruktionen har för värde och inte bara glasen 8/10 leverantörer skriver endast ut värdet på glaset tyvärr..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Azalais1244
  • Laddar…
Tack för svar! Det har ordnat sig med glasen. Det blir dubbla glas med argongas emellan. Ingen köldbrygga, eftersom vi bara har isolerat trägolv. U-värde ca 1,0.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.