Hej!

Jag undrar om någon vet hur mycket fall det ska vara på ett badrumsgolv och hur man beräknar fall. Ska fallet vara ett visst mått per längdenhet och i så fall hur beräknar man detta?

/Svenstorp
 
Det som står i tråden är 1:100 och 1:50. Det är alltså en centimeter respektive två centimeter fall per meter. Kontrolleras lättast med vattenpass och tumstock.
 
jon_h skrev:
Det som står i tråden är 1:100 och 1:50. Det är alltså en centimeter respektive två centimeter fall per meter. Kontrolleras lättast med vattenpass och tumstock.

Om man som jag skall ha ett badrum som är 4 meter långt med golvbrunn till dusch 40 centimeter ut från vägg blir det ju ett fall på 3,5 centimeter.

Kommer ju kännas hel konstigt.
 
Ja, det är möjligt. Men så är det.
 
Mikael_L
brine skrev:
Om man som jag skall ha ett badrum som är 4 meter långt med golvbrunn till dusch 40 centimeter ut från vägg blir det ju ett fall på 3,5 centimeter.

Kommer ju kännas hel konstigt.
Du ska antagligen t.o.m ha ännu lite mer fall, för det ska vara 2cm/m vid duschplatsen.
 
Reglerna på den punkten är inte roliga...

Om du väljer att lägga våtrumsmatta så räcker det med att det inte är "bakfall" men de reglerna kommer att ändras även de om jag har fattat rätt, eller hur jon_h ?
 
  • Gilla
Chribba_021
  • Laddar…
Jag vet inte om de reglerna kommer ändras. BBR kräver inte fall i hela utrymmet, även om det rekommenderas. Vet inte varför PER's branschregler har hårdare krav än de BBR ställer.
 
Troligtvis så är det för att undvika att det blir vatten kvar under keramiken. Plastmattan är ju tät, så eventuellt vatten som blir kvar är ovanpå mattan och torkar/avdunstar i rummet.
 
Fast det torkar ju inte upp under keramiken inom rimlig tid ändå. Plattor på vertikal yta i SP's test höll ju fukten i flera månader. Tror faktiskt inte fallet har så stor betydelse.
 
Det har du ju en poäng i! :) Känns som många saker i branschreglerna är lite väl generella...
 
Jag vet att tråden är gammal, men det kanske är folk som läser den i dag och använder sig av det som står och bör då få riktig info. Det behöver nämligen inte vara så stor lutning som någon skrev här ovan. Se info nedan från gvk:

I duschplats eller motsvarande:
Våtrummet ha ett fall mot golvbrunn inom intervallet 1:150 -1:50. Medelvärdet är då 13 mm/m. Intervallet kan översättas till:
7 - 20 mm/m
0,7 - 2 % lutning

Övriga ytor:
Utanför duschplatsen ska ha ett fall mot golvbrunn inom intervallet 1:500 -1:100. Medelvärdet är då 6 mm/m. Intervallet kan översättas till:
2 - 10 mm/m
0,2 - 1 %
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.