Hej!

Hade igår besök av ett företag som tvättade taket inför kommande målning av detsamma.
Idag upptäcktes vatten på golvet i dotterns rum. Kollar upp i taket och ser ”droppar och lite blött” i skarven mellan två takskivor. Torkar bort överflödet.
Går upp på vinden, men ser inga vattenansamlingar. Kanske lite tendens till vatten på isoleringens ovansida. Men inget som är genomblött. Ser eller känner heller inget på insidan av sponten i yttertak. Ska upp och riva bort vissa delar av isoleringen för att kontrollera innertaket från ovansidan

Så nu till min fråga. Måste jag göra mig beredd på att slänga in en avfuktare eller liknande på vinden eller räcker det med att ”torka upp” vatten/fukt på vinden? Eller är det något annat som ska göras?!
Har försökt att få tag på företaget, men inte öppet idag. Borde väl gå på deras försäkring om någonting skulle gå käpprätt åt fel håll tänker jag.

Mvh!
 
Tror det räcker att du låter det torka upp.
Även om det är bra tryck i vattenstrålen så är det ju inte särskilt stora mängder vatten som sprutas ut under tvättförloppet.
 
Jag funderade lite över samma sak. Men känner att jag måste riva upp lite isolering för att se så det inte är mer vatten någonstans.
 
Beroende på vad det ör för isolering men upp och väbdupp det bara och se, kan vara så att vattnet runnit förbi isoleringen och ligger under på taket så att säga.
Då kan det vara bra att torka bort det annars kommer det nog smådroppa hela tiden.
 
Det är tjockare isolering med nån papp/papper på ovansidan. Men ska upp nu och göra ett kik. Då kanske man slipper att ta det som ett försäkringsärende!
 
Hej, hur gick det? Blev det ett försäkringsärende?
Vi har precis råkat ut för samma sak och undrar hur
vi ska gå vidare.
 
Det gick bra! Jag torkade upp allt överskott av vatten och lyfte upp den lite fuktiga isoleringen och lät den torka. Så blev inget försäkringsärende av det.

Hur stor är er skada då? Kanske funkar med samma sak?
 
Tack för svar! Så skönt att det löste sig. Vi har massonitskivor under takpannorna och de har blivit blöta på några ställen. Blev lite oroliga för ev konsekvenser, men det kanske inte är så farligt då? Ska ändå påpeka detta och se vad de säger. Tänker att det hänt fler gånger och att de vet vad som bör göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.