Vi har just blivit med fritidshus, får nycklarna om några dagar.
Huset är byggt på 70-talet och har använts som permanentboende i många år. Det är i rätt bra skick men vi vill ändå åtgärda vissa smågrejer innan vi möblerar den.
En av grejerna vi vill åtgärda är innertaket i vardagsrummet som har släppt. Man kan tydligt se att det är stora delar som magar neråt. Den förra ägaren har bytt yttertak för några år sen då den hade varit i dåligt skick. Det syns att innertaket har varit fuktig men besiktningsmannen kunde inte hitta några spår av fukt under besiktning en regnig dag. Han mätte fukten på ytan av innertaket där det såg ut att ha varit blötast.
Jag vill måla om innetaket men vill först säkerställa att den inte kommer att falla ner.
Nu till mina frågor.
1. Är det här takpanel eller skivor?
2. Fått tips att man kan hålla upp den och sätta nya skruvar. Är det nått ni rekommenderar? Har svårt att tänka mig att det är så enkelt.
3. Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Vit takpanel i vardagsrummet som bågnar nedåt i ett äldre fritidshus med trägolv och stilfull inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Ser ju ut som panel men inte helt lätt att veta säkert utifrån den bilden. Du har inga bättre bilder?
 
Jag skulle ha tagit ner den delen av innertaket och utrett varför det har blivit blött och eventuellt bytt ut fuktskadad isolering. Såvida det inte går bra att komma åt uppifrån såklart.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ser ju ut som panel men inte helt lätt att veta säkert utifrån den bilden. Du har inga bättre bilder?
Här är några bilder till från mäklaren. Vet inte om det syns bättre på dessa
 
  • Interiör av vardagsrum med öppen spis, trägolv, blå fåtöljer och vitmålade väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantligt vardagsrum med vitmålade träväggar, takbjälkar och trägolv, möblerat med soffa och fåtöljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust vardagsrum med vita väggar, mörkt kaffebord, blå accentkuddar och öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Jag skulle ha tagit ner den delen av innertaket och utrett varför det har blivit blött och eventuellt bytt ut fuktskadad isolering. Såvida det inte går bra att komma åt uppifrån såklart.
Besiktningsmannen kunde bekräfta att råspont också var bytt i samband med yttertakbytet. Men om de bytte isolering då har vi ingen aning om. Vet inte hur sannolikt det är att de byter isolering men inte innertak.
Jag hoppas verkligen jag slipper byta innertaket för då åker jag på att byta i hela huset och det känner jag verkligen inte för.
 
  • Gilla
Minoa
  • Laddar…
Düsseldorff
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?

Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Fash skrev:
Besiktningsmannen kunde bekräfta att råspont också var bytt i samband med yttertakbytet. Men om de bytte isolering då har vi ingen aning om. Vet inte hur sannolikt det är att de byter isolering men inte innertak.
Jag hoppas verkligen jag slipper byta innertaket för då åker jag på att byta i hela huset och det känner jag verkligen inte för.
Hur farligt är det med fuktskadad isolering? Med risk för att låta dum. Torkar den inte bara? :D
 
Välkommen till att ha hus. Det är jobb hela tiden. Och lägga ut pengar på reparationer

Ta ner en del av taket och se hur det ser ut under.
Allt annat är bara trams och riskerar att förstöra huset om det skulle vara en läcka eller nått under.

Misstänker man att det är fukt eller en läcka så åtgärdar man det. Innebär det att det är fram med tigersågen.... Så är det fram, med tigersågen :D

Enklare ta ner panel och spika upp den om det ser bra ut.
 
  • Gilla
Mikael K. och 1 till
  • Laddar…
A
Det kan ju vara så att panelmänniskan sköt upp ny panel med dyckertpicka på cc 1200. Då sitter den ju inte värst. Isolering är ju ganska tungt oavsett om den är blöt eller ej.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
F Fash skrev:
Hur farligt är det med fuktskadad isolering? Med risk för att låta dum. Torkar den inte bara? :D
Jo, om isoleringen är tillfälligt fuktig och vattnet kan avdunsta så är det ingen fara. Om det däremot tillförs fukt kontinuerligt eller om fukten inte kan avdunsta tillräckligt fort så kan det bli problem i form av mögel och så småningom rötskador på omgivande trä.
 
F Fash skrev:
Hur farligt är det med fuktskadad isolering? Med risk för att låta dum. Torkar den inte bara? :D
Isolering torkar väldigt långsamt, så om den blir blöt så blir den en bra fuktkälla för allehanda svampar och annat i närliggande trä.
 
  • Gilla
Fash
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det kan ju vara så att panelmänniskan sköt upp ny panel med dyckertpicka på cc 1200. Då sitter den ju inte värst. Isolering är ju ganska tungt oavsett om den är blöt eller ej.
"Panelmänniskan". :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
7ender och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?

Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Jag tror att det har släppt där det har suttit tidigare.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?

Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?

Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
 
useless useless skrev:
Jag skulle ha tagit ner den delen av innertaket och utrett varför det har blivit blött och eventuellt bytt ut fuktskadad isolering. Såvida det inte går bra att komma åt uppifrån såklart.
Hur skulle det vara möjligt att se det uppifrån?
 
Appendix Appendix skrev:
Välkommen till att ha hus. Det är jobb hela tiden. Och lägga ut pengar på reparationer
F Fash skrev:
Vi har just blivit med fritidshus, får nycklarna om några dagar.
Huset är byggt på 70-talet och har använts som permanentboende i många år. Det är i rätt bra skick men vi vill ändå åtgärda vissa smågrejer innan vi möblerar den.
En av grejerna vi vill åtgärda är innertaket i vardagsrummet som har släppt. Man kan tydligt se att det är stora delar som magar neråt. Den förra ägaren har bytt yttertak för några år sen då den hade varit i dåligt skick. Det syns att innertaket har varit fuktig men besiktningsmannen kunde inte hitta några spår av fukt under besiktning en regnig dag. Han mätte fukten på ytan av innertaket där det såg ut att ha varit blötast.
Jag vill måla om innetaket men vill först säkerställa att den inte kommer att falla ner.
Nu till mina frågor.
1. Är det här takpanel eller skivor?
2. Fått tips att man kan hålla upp den och sätta nya skruvar. Är det nått ni rekommenderar? Har svårt att tänka mig att det är så enkelt.
3. Hur skulle ni ha gjort?

Ta ner en del av taket och se hur det ser ut under.
Allt annat är bara trams och riskerar att förstöra huset om det skulle vara en läcka eller nått under.

Misstänker man att det är fukt eller en läcka så åtgärdar man det. Innebär det att det är fram med tigersågen.... Så är det fram, med tigersågen :D

Enklare ta ner panel och spika upp den om det ser bra ut.
Det här är planen:
1. Först försöka ta reda på vem som gjorde taket för 5 år sen och fråga om isoleringen byttes då el inte. Säljare vet inte.
2. Hitta skruvar för att trycka tillbaka innetaket på plats. Här behöver jag också tips. Var ska man börja, mitten, högst upp eller längst ner? Vill inte att allt faller ner:surprised:
3. Vareigsig isoleringen är bytt el inte kommer jag att borra upp några hål med hålsåg när taket väl sitter för att se hur undertaket ser ut på baksidan.
Om jag inte får svar på huruvida isolering är bytt, vad ska jag då titta efter i hålen?

Innertaket är fläckvis målad och det oroa mig.
Samtidigt var besiktningsmannen väldigt nöjd hur fint taket var gjord och har det gått 5 år sen det gjordes så borde det väl inte vara allt för stora övervakningen under innetaket, eller? :thinking:

Nått mer jag borde lägga till i listan? Hade ni gjort annorlunda?

Tack för alla svar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.