Vad är så bra jämfört med 2 pallbockar och en skiva
 
C carl fabian skrev:
Vad är så bra jämfört med 2 pallbockar och en skiva
Hej carl fabian!

Dom fördelar jag ser är:
kompakt, tar lite plats när det inte används
stabilt, tål belastning
snabbt att sätta upp

Men det ena utesluter inte det andra. Jag har också bockar och skivor när det behövs.

Dag
 
  • Gilla
carl fabian och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Vad är så bra jämfört med 2 pallbockar och en skiva
Håller med Dag, det är ett jättebra bord. Följer med några dåliga tvingar som är tänkta att använda försänkta i bordet men de är bara att slänga.
Jag använder det som underrede till ett MFT och tänker köpa ett till när CO har rea nästa gång.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Håller med Dag, det är ett jättebra bord. Följer med några dåliga tvingar som är tänkta att använda försänkta i bordet men de är bara att slänga.
Jag använder det som underrede till ett MFT och tänker köpa ett till när CO har rea nästa gång.
Instämmer, bordet är praktiskt och går lätt att fälla upp och bära med sig.
Tvingarna är inte lika kul, men funkar ok här, än så länge.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Restriktioner

Intet ont utan det har något gott med sig.
Lite hosta ger bonustid hos morfar och mormor. Förskolan är restriktiv i dessa dagar och det tycker jag är bra.
Så det blev ”kanalbygge” vid stranden!

Dag

Barn gräver en kanal i sanden vid en strand med en röd spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgrävt kanalbygge i sanden som leder ut till en sjö med en boj och en vattenskoter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort kanalbygge i sanden vid en strand med ett rödvitt spade och insatta pinnar som markerar kanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sandstrand med ett handgrävt "kanalbygge" som leder till en brygga med båtar och vita bojar i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 8 till
  • Laddar…
Planeringsfas

Inför golvläggningsveckan i Mölndal krävs det mycket planering och förberedelser.
Jag var inne på Krauta och fick en bit av det tilltänkta golvet. Med hjälp av den biten kan jag mäta och tillverka dom extra lösa fjädrarna som kommer att behövas när golvet skall läggas sömnlöst utan trösklar i alla utrymmena. På tre utrymmen behöver vi lägga golvet åt båda hållen. Med den extra fjädern monterad/limmad blir det då spont åt bägge hållen på förstabrädan i rummet. Därmed går det att skruva golvet på rätt sätt.
Testade lite olika bredder på fjädern. 15.20mm fyller ut dom bägge notspåren bra. Nu skall det sågas, hyvlas och fräsas fram ca. 15m fjäder. Helgen är räddad!

Trevlig Helg!
Dag :beer:

Två träfjädrar på trägolv med måttangivelser för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka med detalj av fjädern och notspåret inför sömnlös golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolvbit med detalj av not och fjäder som visar förberedelse för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolv med extra fjäder för sömlös läggning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvparkettbit med synlig fjäder och not, verktyg i bakgrunden, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träplankor på ett verkstadsbord som förberedelse inför golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qjanto och 13 till
  • Laddar…
LoweW
stigen stigen skrev:
Planeringsfas

Inför golvläggningsveckan i Mölndal krävs det mycket planering och förberedelser.
Jag var inne på Krauta och fick en bit av det tilltänkta golvet. Med hjälp av den biten kan jag mäta och tillverka dom extra lösa fjädrarna som kommer att behövas när golvet skall läggas sömnlöst utan trösklar i alla utrymmena. På tre utrymmen behöver vi lägga golvet åt båda hållen. Med den extra fjädern monterad/limmad blir det då spont åt bägge hållen på förstabrädan i rummet. Därmed går det att skruva golvet på rätt sätt.
Testade lite olika bredder på fjädern. 15.20mm fyller ut dom bägge notspåren bra. Nu skall det sågas, hyvlas och fräsas fram ca. 15m fjäder. Helgen är räddad!

Trevlig Helg!
Dag :beer:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt! Finns det någon bra guide till hur man lägger ett golv utan trösklar? Ska man limma/skruva ”tröskeln”?

Ska lägga ett likadant golv inom en snar framtid men golvtillverkaren kunde inte ge mig något bra svar.
 
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Finns det någon bra guide till hur man lägger ett golv utan trösklar? Ska man limma/skruva ”tröskeln”?

Ska lägga ett likadant golv inom en snar framtid men golvtillverkaren kunde inte ge mig något bra svar.
Hej LoweW!

Någon bra guide angående tröskel har jag inte sett. Men i vårt fall så kommer golvet att läggas 90˚ mot dörrposten så vi slipper det problemet.

Dag
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
richardtenggren
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Finns det någon bra guide till hur man lägger ett golv utan trösklar? Ska man limma/skruva ”tröskeln”?

Ska lägga ett likadant golv inom en snar framtid men golvtillverkaren kunde inte ge mig något bra svar.
Jag har lagt både 90 grader och 0 grader, gjorde lösa fjädrar på någon eller så fräste jag not på änden. Det gav sig själv likso, men jag började med trösklarna har jag för mig.
Golvinstallation med träplankor lagda i vinkel, närbild där plankor möter tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet har legat ett år nu och det ser bra ut, så så fel kan det inte ha blivit! :)
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
LoweW
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har lagt både 90 grader och 0 grader, gjorde lösa fjädrar på någon eller så fräste jag not på änden. Det gav sig själv likso, men jag började med trösklarna har jag för mig.
[bild]

Golvet har legat ett år nu och det ser bra ut, så så fel kan det inte ha blivit! :)
Så vackert! Vill inte kapa Stigens tråd men limmade/skruvade tröskeln eller är den flytande?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
richardtenggren
LoweW LoweW skrev:
Så vackert! Vill inte kapa Stigens tråd men limmade/skruvade tröskeln eller är den flytande?
Jag funderade hur jag skulle göra, men till slut skruvade trösklarna ändå. På de med dubbla notspår så blev det 2 skruv i varje ände bara :)
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Så vackert! Vill inte kapa Stigens tråd men limmade/skruvade tröskeln eller är den flytande?
Hej LoweW!
Vad bra att du ställde den frågan! (y)
Jag har själv funderat på det momentet. Men då det inte är aktuellt i vårt projekt så hamnar det längre bak.
Nästa gång är det kanske jag som måste lösa det problemet.
Om jag hade lagt med en markerad tröskel hade jag nog lagt den med dubbel spont och skruvat i sponten. Men det är bara en hypotetisk fråga. Frågan kanske kommer på nästa projekt! :thinking:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Det kan vara bra att skaffa ett Ø 10 mm borr till handöverfräsen och ett verktyg för att skära koniska pluggar i pelarborren. Löser en massa omöjliga problem när man lägger massiva golv och inte kan gömma alla infästningar i skarv mellan nåt och fjäder.
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
? Fråga ?

Håller på att förbereda olika hjälpmedel till den kommande golvläggningen.
Jag tänker använda bitar av golvet som slagklossar när vi lägger.

Men när jag tittar närmare på på fräsningen av not och spont ser jag att på undersidan när två bräder ligger ihop är det ett mellanrum på 2mm. Den logiken förstår jag. Golvytorna skall lättare gå ihop.

Närbild av modifierad golvsplint använd för att distribuera slagkraft vid golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två sammanfogade träplankor visar not och spont med 2mm glapp på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på två trägolvbrädors fräsning med betoning på not och spont samt mellanrum på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag använder notsidan av en golvbit som slagkloss kommer bara den övre delen ovanför sponten på golvplankan att utsättas för tryck. Är det inte bättre att kraften från slaget träffar golvplankan lika mycket på båda sidorna om sponten? Jag tycker nog det är bättre men kanske någon med mer erfarenhet av massivgolv vet bättre? Kanske en storm i ett vattenglas men när det är 50mil till snickerboa gäller det att plan A,B och C är klara.

Två träplankor med not och spont i en snickarverkstad, den övre med modifierad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna provbiten är övre delen av noten sågad 2mm. Nu kommer trycket från slaget påverka hela brädans tjocklek. Måste vara bättre eller är jag ute och cyklar? :thinking:

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vad händer om du lägger slagbrädan upp och ned? Blir det bättre kraftöverföring då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.