Vi får tidvis - ett par gånger per år - översvämning i vår källare. Vi har en Gardenapump som på ett utmärkt sätt kan pumpa ut vattnet, men vi skulle vilja göra lösningen lite mer permanent. Problemet är att pumpen skulle behöva stå lite lägre än golvet.

Jag vet att enligt skolboken ska man gräva ut en rejäl pumpgrop, men det verkar vara en väldigt stor åtgärd i förhållande till hur stort problemet är. För oss skulle det räcka att få en försänkning på några centimenter cirka 20 cm i diameter. Finns det något sätt att åstadkomma det med en rimlig arbetsinsats?
 
  • Gilla
GNV16
  • Laddar…
Du skriver inget om hur huset är byggt så det blir lite svårt att svara. Om det är källare med vanlig gjuten platta så ska det inte vara några större problem att ta fram eller låna/hyra en 230 mm vinkelslip/kapmaskin (eller större). Kapa upp ett lagom hål där du även tar hänsyn till att du troligen vill/behöver gjuta i lite väggar i ditt hål och gräv ut materialet under. Bygg en form med cellplast och bygg upp en struktur med enkla armeringsjärn (klenaste sorten räcker). När du ska gjuta i så kan du ta hjälp av träskivor eller cellplast för att få väggarna vertikala och snygga.

Man kan vända på resonemanget också. Varför hindrar du inte vattnet från att komma in? Det vore kanske den bästa åtgärden ;)

/Fredrik
 
F fb35523 skrev:
Du skriver inget om hur huset är byggt så det blir lite svårt att svara. Om det är källare med vanlig gjuten platta så ska det inte vara några större problem att ta fram eller låna/hyra en 230 mm vinkelslip/kapmaskin (eller större). Kapa upp ett lagom hål där du även tar hänsyn till att du troligen vill/behöver gjuta i lite väggar i ditt hål och gräv ut materialet under. Bygg en form med cellplast och bygg upp en struktur med enkla armeringsjärn (klenaste sorten räcker). När du ska gjuta i så kan du ta hjälp av träskivor eller cellplast för att få väggarna vertikala och snygga.

Man kan vända på resonemanget också. Varför hindrar du inte vattnet från att komma in? Det vore kanske den bästa åtgärden ;)

/Fredrik
Grunden består av en betongplatta så som du beskriver, så det är nog vägen att gå. Tack för tipset!


Varför hindrar du inte vattnet från att komma in?
Vi har redan lagt ned stora summor på att dränera runt huset, inklusive att skaffa pumpgrop utomhus. Men det räcker inte. Huset står delvis på berget, så det gick inte att gräva runt hela huset om vi inte valt att börja spränga.
 
Några centimeters försänkning kommer inte räcka för att pumpens flottör eller liknande ska fungera.

1) Hyr in någon håltagare, de kan placera en hålborrsmaskin i källaren som borrar upp en brunn. 30cm i diameter är rimligt.

2) rita en cirkel 30 cm i diamanter och borra (många) hål innanför med 20-30 mm mellanrum sen bilar du bort mellanvägarna. Förslagsvis gör du brunnen minst 20 cm djup. Borra med Biltemas bort 24mm den är prisvärdaste på marknaden.
 
Redigerat:
Vet ni var vattnet kommer ifrån? Är det via plattan som det sipprar när det kommer stora regnmängder som rinner nedför bergssidan? Om det inte skämmer estetiskt kanske du kunde gjuta en låg vall längs berget så att vattnet leds bort till en dränering i stället för att rinna mot huset?

Om du följer Debyboys #2 så tänk på att du nog vill gjuta i väggar och botten i hålet så du tar upp ett hål som räcker. Man kan så klart gröpa ur och isolera och gjuta under plattan men det kan ju bli lite trixigt. Jag tror att det enklaste är att ta ett så stort hål att isoleringen på sidorna placeras under befintlig platta men att det som gjuts har fritt utrymme uppåt. Med en väggtjocklek på mint 5 cm så blir hålets diameter 10 cm större än den bottenyta du faktiskt behöver till pumpen. Jag skulle gjort ett fyrkantigt hål eftersom det är enklare att ta upp hålet och att gjuta väggar och botten då.
 
F fb35523 skrev:
Vet ni var vattnet kommer ifrån? Är det via plattan som det sipprar när det kommer stora regnmängder som rinner nedför bergssidan? Om det inte skämmer estetiskt kanske du kunde gjuta en låg vall längs berget så att vattnet leds bort till en dränering i stället för att rinna mot huset?
Berget ligger under marken och går inte i dagens just där, så det är troligen bara vatten som rinner från marken utanför huset. Vi har redan gjort en omfattande grävning runt hela huset, så jag tror att vi gjort vad man kan åstadkomma med en rimlig arbetsinsats på den punkten. Vi är ute efter en mindre omfattande åtgärd.

F fb35523 skrev:
Om du följer Debyboys #2 så tänk på att du nog vill gjuta i väggar och botten i hålet så du tar upp ett hål som räcker. Man kan så klart gröpa ur och isolera och gjuta under plattan men det kan ju bli lite trixigt. Jag tror att det enklaste är att ta ett så stort hål att isoleringen på sidorna placeras under befintlig platta men att det som gjuts har fritt utrymme uppåt. Med en väggtjocklek på mint 5 cm så blir hålets diameter 10 cm större än den bottenyta du faktiskt behöver till pumpen. Jag skulle gjort ett fyrkantigt hål eftersom det är enklare att ta upp hålet och att gjuta väggar och botten då.
Jag förstår att om man ska göra enligt skolboken så ska man gjuta en rejäl grop. Men det är en ganska stor insats i förhållande till hur stort problemet är. Det inträffar kanske en eller två gånger per år och vi löser det idag genom att bara ställa en pump på golven och pumpa ut vattnet. Min tanke var en förbättring av den lösningen, genom att bara sänka golvet lite grand precis där man ställer pumpen, så att det får tillräcklig djup för att fungera. Och utan att gå igenom hela bottenplattan, för att undvika allt det extraarbete det innebär. Jag tänkte mig mera ett man t ex använde en kärnborr och borrar ut ett runt hål på cirka 25 cm diameter och 2 cm djupt så att pumpen får plats. Kan man göra så?
 
D Derbyboy skrev:
Några centimeters försänkning kommer inte räcka för att pumpens flottör eller liknande ska fungera.

1) Hyr in någon håltagare, de kan placera en hålborrsmaskin i källaren som borrar upp en brunn. 30cm i diameter är rimligt.

2) rita en cirkel 30 cm i diamanter och borra (många) hål innanför med 20-30 mm mellanrum sen bilar du bort mellanvägarna. Förslagsvis gör du brunnen minst 20 cm djup. Borra med Biltemas bort 24mm den är prisvärdaste på marknaden.
Jag antar att man då måste gjuta sidor och botten då också, eftersom man rimligen har gått igenom bottenplattan då. Det var just gjutningen jag ville slippa. Jag håller helt med om att det vore en bättre lösning att få ett rejält djup, men alternativet idag är ju att jag ställer pumpen direkt på golvet, och inte riktigt får upp allt vatten. I jämförelse med det skulle en sänkning på 2 cm vara en stor förbättring. Men jag tolkar alla inläggen som att det inte är något som går att göra?
 

Bästa svaret

Ja, det är klar att som en enkel lösning kan man absolut gröpa ur plattan lite. Inte för att det blir snyggt men kanske praktiskt. Det estetiska kanske inte har prio här. Hur man gör det enklast? Mest dammfritt blir det med ett antal hålsågsborrningar och en bra dammsugare intill. Sedan får du ta en borrhammare och bila bort borrkärnorna. Det är då du kommer på att du skulle haft en mindre hålsåg och tagit lite fler hål istället. För att göra botten slät så kan du ta lite kakelfix och smeta dit, alternativt blanda vanlig finbetong.
 
Tack! Det är nog detta jag ska börja med. Om det sedan visar sig att det verkligen behövs en mer robust lösning så får det bli en riktig pumpgrop.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.