Hej alla glada!

Skall bygga bastu i källare och läst forumet här så gott det går men har några frågor jag inte lyckas hitta svar på. Förmodligen korkade, men är man en glad amatör så :p.

1. Jag skall ha Kingspan isolering på väggarna, men hur gör jag runt aggregatet för där har jag tänkt ha kakel/tegel. Alltså, ska jag sätta Kingspan --> Regla upp --> sätta cembrit --> kakla, eller måste man inte ha kingspan i hela rummet?

2. Har en utluftskanal som kommer fram under en altan, behöver jag oroa mig för att trallen ruttnar snabbare på grund av det? Skall jag kanske koppla på något rör som leder bort luften längre bort eller bara sätta en kåpa som riktar luften neråt?

3. Reglar och läkt till panel och lav behöver det vara något speciellt? Ser ut som många använder "vanligt" trä.

4. När man skjuter fast bastupanelen på läkten med dyckert, sticker inte dom hål i aluminiumet då?

5. Har tänkt ha svart bastupanel men då det är så j*vla dyrt tänkte jag köpa ofärgad panel och måla med svart bastuvax, är det en ok att gör så?

Ursäkta för många och dumma frågor, men hoppas någon/några här kan svara på dem:D.

Tack på förhand!

mvh /T
 
Fått svar på några av frågorna på annat håll.
Riktiga "dhhööö" frågor men ändå då vet man :giggle:.

3. Yes vanligt trä är ok.
4. Ingen fara
5. Absolut inga problem.

Men hade gärna hört någon kunnig här svara på fråga 1. 2. :)
 

Bästa svaret

Kingspan har angett två lösningar i monteringsanvisningen för detta.
1) montera fibercementskiva direkt över sauna-satu/kingspan, fästes i underlaget genom kingspan-skivan.
2) bygningsskivan som ska kaklas monteras pä reglar över kinspan, spalten skall vara luftat nederst mot angränsande varm rum. (Denna förstod jag inte helt-skal finnas konstruktionsteckninfar för detta hos kingspan

vad gäller luftrör under altan... tja svårt at säga, berir på avstånd etc. Men kan inte helt se det stora problemet så länge det är gott luftat omeåde-men ngt kondens kan uppstå.

mvh
Sakke
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Tusen tack för ditt svar Sakke, är ärad att få svar av dig :D.
Din tråd med ditt sjukt snygga sparum har vart stor inspiration till det jag håller på att bygga nu!

Tack!
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
ärad.. tja, vet inte om det är helt nödvändigt. Glad amatör jag också- dock väldigt intresserad i de tekniska lösningar som kan användas vid bastubygge.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
D drsakke skrev:
ärad.. tja, vet inte om det är helt nödvändigt. Glad amatör jag också- dock väldigt intresserad i de tekniska lösningar som kan användas vid bastubygge.
Mvh
Sakke
Hehe, man får inte vara så ödmjuk när det blev så bra i din källare :p..
 
Takk, takk. Viktigaste (som alltid) är att man är nöjd själv-och det är jag ju.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Olle81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.