Avfuktare i garaget är en bra grej och jag har kört med Woods som jag vet är tillförlitliga. Men fukt tillförs hela tiden och som ni skriver, när en bil ställs in ökar uteluft och fukt från regn/snöig bil. Och i ett garage med låg temp och ett element som ska hålla några plusgrader rör sig inte luften och fukten kan på en del ställen bli mer märkbar.

Jag hade därför satt in en billig 5' luft/luft för att till låg kostnad hålla +17 grader i takhöjd och få cirkulation på luften. Det både gynnar garaget och det ni förvarar där. Mina egna erfarenheter från att göra så är mycket bra.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Det blev en Wdd80 från Woods tillslut. Haft ett par dagar och den verkar funka bra. Höjt tempen någon grad och har ställt in den på 50% och när jag kollar på diagrammet för sensorn i verisure appen verkar den sköta sig fint.
Har inte haft tid att sätta igen ventilen på garageporten än, efter det funkar det säkert än lite bättre. Även om det fortfarande läcker in en del luft runt porten så klart.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Det blev en Wdd80 från Woods tillslut. Haft ett par dagar och den verkar funka bra. Höjt tempen någon grad och har ställt in den på 50% och när jag kollar på diagrammet för sensorn i verisure appen verkar den sköta sig fint.
Har inte haft tid att sätta igen ventilen på garageporten än, efter det funkar det säkert än lite bättre. Även om det fortfarande läcker in en del luft runt porten så klart.
Är det inte bra att ha en ventil vid porten och en i andra änden av garaget för ventilation?
 
P Pin skrev:
Är det inte bra att ha en ventil vid porten och en i andra änden av garaget för ventilation?
Jo så är det säkert i normalfallet. Men vill ju ha ner luftfuktigheten och den är på typ 96% I Uppsala så vill gärna underlätta för avfuktaren :)
Står I instruktionerna också att man gärna ska stänga ventilationen om det är fuktigt ute.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
Skulle kanske en luft- luftvärmepump råda bot på fukten och samtidigt få ner energikostnaderna? Då kan du ju ha lite varmare också som bör driva ut fukten
 
S
A David9988 skrev:
Skulle kanske en luft- luftvärmepump råda bot på fukten och samtidigt få ner energikostnaderna? Då kan du ju ha lite varmare också som bör driva ut fukten
Om en luftvärmepump ska råda bot på fukten måste den ventileras ut. Det blir onödigt dyrt att i ett garage ventilera ut uppvärmd luft. Principen fungerar, men jag har avfuktare med avstängd ventilation tillsammans med luftvärmepump. Kan tyvärr inte presentera siffror (hade varit intressant) men jag är övertygad om att avfuktaren kostar mindre i drift än att ventilera ut fukten med pump och ventilation.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Ja jag är lite inne på samma tror jag nöjer mig med avfuktare i början. Funkat bra hittills iaf, har beställt en energimätare till mitt Telldus system för att få lite koll på den faktiska kostnaden.
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Tomture61
Lite reflektioner om div synpunkter/påståenden.
Om det är 96% luftfuktighet utomhus när det är vinter och den luften tas in i en uppvärmd byggnad så blir RH mycket lägre .

En LLVP är dålig på att avfukta (har testat min egen i garaget) Det är en avfuktare som gäller , den är mycket effektivare.

Är ingen nackdel att ha ventilation på vintern , bättre med luftomsättning i ett garage där en snöig bil parkeras .
Men en bil mår bättre av en carport /ute ang rost .

Har just nu 39% RH i garaget med självdrag -LLVP-avstängd luftavfuktare.
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Kör en Woods 15 i garaget, souterräng, minskat på ventilationen. Dom första 10 åren gick den 31 (twentyfour seven).
Efter dränering med isolering och isolering av tak, går den knappt. Innan isolering klarade den sej ner till ungefär 5 grader, sen började den frysa på o man fick frosta av den. Numer körs det värme ca 17 grader o nu på vintern går den inte alls o fuktmätaren visar 29%. Skall sägas att det inte ställs in några blöta bilar, det hade kanske varit skönt, men det får inte plats, har bara dubbelgarage:cool:
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Y
Jag har en ladugård med ~120kvadrat lokal för djur, som står tom och utan värme.
Väggarna ser missfärgade ut så jag anar mögel och träbalkar är utsatta för borrande djur.
Anticimex säger jag behöver ändra klimatet därinne.

Jag har idag inget intresse att värma upp lokalen, men jag vill rädda den från att ta skada.

Såg här i tråden att sorbtionsavfuktare funkar bättre i kyla än vanliga avfuktare.

Vilket är mest effektivast/lägsta driftkostnad. En sorbtionsavfuktare eller en luftpump?
 
Tomture61
Y Yrrol skrev:
Jag har en ladugård med ~120kvadrat lokal för djur, som står tom och utan värme.
Väggarna ser missfärgade ut så jag anar mögel och träbalkar är utsatta för borrande djur.
Anticimex säger jag behöver ändra klimatet därinne.

Jag har idag inget intresse att värma upp lokalen, men jag vill rädda den från att ta skada.

Såg här i tråden att sorbtionsavfuktare funkar bättre i kyla än vanliga avfuktare.

Vilket är mest effektivast/lägsta driftkostnad. En sorbtionsavfuktare eller en luftpump?
En avfuktare med kompressor är mycket billigare i drift .
 
Y
Tomture61 Tomture61 skrev:
En avfuktare med kompressor är mycket billigare i drift .
Jag läste nu på https://www.polarpumpen.se/blogg/vad-ar-en-sorptionsavfuktare/
att sorptionsavfuktare kanske inte är det bättre trotsallt.

"Innan den termiska avfuktarens genombrott, var sorptionsavfuktaren helt enkelt det bästa alternativet för kalla utrymmen." [...] "Effektiv men energikrävande avfuktare". [...]
https://www.polarpumpen.se/blogg/vad-ar-en-termisk-avfuktare/
"Intelligent termisk avfuktare mest ekonomisk" [...] "Ytterligare en fördel med den termiska avfuktaren är att det inte krävs att utrymmet sluts igen helt"


Fast sedan hamnade jag på en annan webbsida som menade att sorptionsavfuktaren var bra på allt jämfört mot andra. Blä det blev mycket att läsa när man väl klickar sig vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.