Har en taklampa med 4 st 230v e27 och 4 st 230v e14 halogen globlampor. Omöjliga att få tag i, iaf i rätt lumen.

Kan man byta dessa direkt mot led dimbara? Har en "vanlig" infälld dimmer i väggen. Något man ska tänka på?
 
Det gäller att dimmern klarar av ledlampor.
För att kontrollera det så måste man veta exakt vilken dimmer det är (tillverkare & modell).
Om man tar bort vredet, centrumplattan & troligen ramen så brukar det stå skrivet/stansat vilken modell det är.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det gäller att dimmern klarar av ledlampor.
För att kontrollera det så måste man veta exakt vilken dimmer det är (tillverkare & modell).
Om man tar bort vredet, centrumplattan & troligen ramen så brukar det stå skrivet/stansat vilken modell det är.
 
  • Schneider Electric installationsuttag utan frontplatta, visar anslutningar och teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Bara att söka på ”sbd630rc schneider” och läsa produktblad,

[länk]

[länk]
Jo, hittade dessa innan också. Min är dock en Trend, men det kanske är samma bakom plastfronten. Jag tolkar det som att den inte klarar led.
 
Det är bara ramen som är/var olika mellan tex Trend & Exxact, det går även att köpa dimmerinsatsen lös utan någon ram.

Ja, dimmern klarar inte led.
 
Ok. Tack för din hjälp. Antar jag får leta upp en led dimmer då det är svårt att få tag på rätt halogenlampor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.