Hej, är intresserad av att plugga till elektriker eller snickare, 32 år och är väldigt trött på mitt jobb som industriarbetare.

Är lite nyfiken på vad anses som bäst att utbilda sig till eller vad man ska säga, intresserad av båda men står i valet o kvalet vilken man ska välja.
Tänkte jag kan fråga här efter lite erfarenheter osv innan man söker sig till en.

B.la typ, lön, arbetsuppgifter, är de ett krav att gå lärling med låg lön ett tag? Vilket man har mest användning av hemma, helt enkelt för o nackdelar med bägge, osv. berätta gärna och hjälp mig komma till ett beslut haha :)
Tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Mikael_L
Arbetsuppgifterna skiljer sig naturligtvis ofantligt mycket åt :cool:

Men däremot måste mången elektriker ibland leka lite snickare, och mången snickare måste ibland leka elektriker.
Ty de har ju ofta ett gränssnitt mellan varandras discipliner som inte alltid är vettigt att hålla stenhårt på.

En fördel med elektriker är att det är en lite mer skyddad bransch, får inte lika mycket konkurrens från både privatpersoner och polacker.
En annan fördel är mindre utomhusarbete (beroende på vad för slags elektriker man blir)

En nackdel som elektriker är mindre utomhusarbete :surprised: :cool:
Man kan ju gilla frisk luft också.
(Men idag, då det pissat från molnen hela dagen, har jag varit rätt nöjd med att få stå inomhus och koppla om dragskåpsspjäll hela dagen)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du måste nog främst rannsaka dig själv, jag tror ingen annan väljer bättre åt dig.
Blir du duktig, effektiv och lönsam har du en bra framtid i bägge. Sådana egenskaper övertrumfar ev konkurrens.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste nog främst rannsaka dig själv, jag tror ingen annan väljer bättre åt dig.
Blir du duktig, effektiv och lönsam har du en bra framtid i bägge. Sådana egenskaper övertrumfar ev konkurrens.
Absolut men är just det, bägge två tycker jag verkar intressant, därför de e ett så svart val.
Därför jag tänkte att jag frågar här först efter åsikter :)
 
Totte_S
Jag blev elektriker efter 20 år i helt annan bransch. Nu var inte snickare ett alternativ för mig, men kollar man på förslitningsskador så tänker jag att det är mindre av den varan hos elektriker än hos snickare.
Lärlingstid gäller normalt i båda yrkena. Vill du bli industrielektriker så slipper du det, men då blir du kvar på den sidan.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Jag blev elektriker efter 20 år i helt annan bransch. Nu var inte snickare ett alternativ för mig, men kollar man på förslitningsskador så tänker jag att det är mindre av den varan hos elektriker än hos snickare.
Lärlingstid gäller normalt i båda yrkena. Vill du bli industrielektriker så slipper du det, men då blir du kvar på den sidan.
Okej och hur är det att jobba inom el? Och vad brukar lönen för lärling ligga på?
 
Totte_S
M Micke899 skrev:
Okej och hur är det att jobba inom el? Och vad brukar lönen för lärling ligga på?
Lön enligt avtal för lärlingar ligger på ca 15000 första 700 timmarna, sedan ca 17500 upp till 1600 timmar.
Som vuxenlärling ser man till att få mer. Vissa firmor är schyssta mot vuxenlärlingar med högre ingång och snabb stegring, men det får man kolla lite. Slutlön enligt avtal dvs from år fyra ligger på ca 28000 men återigen, kana var högre beroende på massa. Googla upp installationsavtalet, det finns tillgängligt på nätet.
Under utbildningen behöver du praktik och det är nog ganska vanligt att man får lärlingsplats där om man inte gör bort sig. Forska lite i hur det är på firmorna nära dig, ring gärna runt nu och kolla hur de ser på vuxenlärlingar och möjlighet att ta emot praktikanter.
Jag hamnade på en firma med varierande uppgifter och bra kollegor och hade en skitbra praktik. Jag trivs utmärkt och tar gärna mycket ansvar och det får jag så mycket jag vill. Men jag vet andra firmor som är ganska hårda i styrningen av sin personal, men en del gillar att jobba i en fyrkant, det är ju från person till person.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Myrstacken
M Micke899 skrev:
Okej och hur är det att jobba inom el? Och vad brukar lönen för lärling ligga på?
Det beror ju helt på vad du är för elektriker...
Om du är industrielektriker går på storbyggen eller mindre byggen eller kanske service...
Jag håller i mindre byggen emellanåt med kanske 3-5 elektriker oftast är vi två men ibland är jag själv och kör service vilket jag tycker är ganska tråkigt då jag är en väldigt social person...
Jag tycker att åtminstonde mitt jobb är oerhört fritt.. jag tar raster när jag vill sköter och planerar mina dagar oftast utan någon inblandning.
Nu har jag jobbat ganska många år så jag slipper alla de här sega jobben med att byta 300 armaturer i ett garage osv..

Lönen som lärling är jag osäker på..
Vi anställde nyss en vuxen lärling som var 27...
Men kommer inte ihåg vad han sa förutom att han var missnöjd..
Som fullbetald efter 3-4 år har vi väl inte den bästa lönen men den ligger väl omkring 27k-28k efter skatt...
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Det beror ju helt på vad du är för elektriker...
Om du är industrielektriker går på storbyggen eller mindre byggen eller kanske service...
Jag håller i mindre byggen emellanåt med kanske 3-5 elektriker oftast är vi två men ibland är jag själv och kör service vilket jag tycker är ganska tråkigt då jag är en väldigt social person...
Jag tycker att åtminstonde mitt jobb är oerhört fritt.. jag tar raster när jag vill sköter och planerar mina dagar oftast utan någon inblandning.
Nu har jag jobbat ganska många år så jag slipper alla de här sega jobben med att byta 300 armaturer i ett garage osv..

Lönen som lärling är jag osäker på..
Vi anställde nyss en vuxen lärling som var 27...
Men kommer inte ihåg vad han sa förutom att han var missnöjd..
Som fullbetald efter 3-4 år har vi väl inte den bästa lönen men den ligger väl omkring 27k-28k efter skatt...
Okej de låter rätt bra iallafall :) sen kan jag tänka mig att som elektriker måste de va bra mycket roligare än industriarbetare iallafall.

Men vilken "inriktning" är roligast att jobba med? Finns ju några vad jag förstår.
Haha ja lönen är ju iallafall typ 6-7 tusen mer än vad jag har nu så.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Lön enligt avtal för lärlingar ligger på ca 15000 första 700 timmarna, sedan ca 17500 upp till 1600 timmar.
Som vuxenlärling ser man till att få mer. Vissa firmor är schyssta mot vuxenlärlingar med högre ingång och snabb stegring, men det får man kolla lite. Slutlön enligt avtal dvs from år fyra ligger på ca 28000 men återigen, kana var högre beroende på massa. Googla upp installationsavtalet, det finns tillgängligt på nätet.
Under utbildningen behöver du praktik och det är nog ganska vanligt att man får lärlingsplats där om man inte gör bort sig. Forska lite i hur det är på firmorna nära dig, ring gärna runt nu och kolla hur de ser på vuxenlärlingar och möjlighet att ta emot praktikanter.
Jag hamnade på en firma med varierande uppgifter och bra kollegor och hade en skitbra praktik. Jag trivs utmärkt och tar gärna mycket ansvar och det får jag så mycket jag vill. Men jag vet andra firmor som är ganska hårda i styrningen av sin personal, men en del gillar att jobba i en fyrkant, det är ju från person till person.
Tack så mycket för ett riktigt bra svar, låter mer o mer intressant må jag säga :)
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Sen om man tittar på lönerna i installationsavtalet så ligger de flesta över de minimilönerna. Fullbetald ligger nog de flesta i spannet 35-40k. Några mer och några mindre.
 
Mikael_L
Myrstacken Myrstacken skrev:
Som fullbetald efter 3-4 år har vi väl inte den bästa lönen men den ligger väl omkring 27k-28k efter skatt...
Kan vi inte ange lön innan kommunal skatt.
Vilken skatteprocent man har varierar ju rätt rejält beroende på vilken kommun man bor i ...
 
Myrstacken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan vi inte ange lön innan kommunal skatt.
Vilken skatteprocent man har varierar ju rätt rejält beroende på vilken kommun man bor i ...
det skiljer väl som max 5% från högsta till lägsta kummunala skatt i sverige...
Från 30-35%
Så när jag sa 27-28k efter skatt så tyckte jag att jag gav ett bra spann..
Ber om ursäkt om jag var otydlig
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ingen fara.
Det kanske lät som att jag överreagerade, det får jag be om ursäkt för.

Men i vilket fall blir det förvirrande om man skriver om löner i en tråd och en del anger den efter skatt, andra före, och ofta vet man inte vad (du skrev iaf ut att det var efter skatt (y), så du var alltså inte otydlig!).
Så bäst är väl om man anger lön innan kommunalskatt, om man nu vill välja nåt, ty då blir det allra mest jämförbart.
 
Redigerat:
Mikael_L
Myrstacken Myrstacken skrev:
det skiljer väl som max 5% från högsta till lägsta kummunala skatt i sverige...
Från 30-35%
Nästan så, Österåker har 29,08%
Högsta är 1-2 tiondelar över 35%...
Så du var nästan rätt, och det är inte heller så många kommuner som ligger under 30%, så det stämmer typisch .. det du skrev.

Men 6% skillnad gör dock ändå en märkbar skillnad på skattad lön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.