Hej,

kom hem efter sommaren och tydligen har kylskåpet/frysen lagt av..

Lukten efter några veckor är inte så trevlig.

Det jag märkte är att lampan inte heller lyser så jag antar att skåpet inte får någon Ström, har kontrollerat uttaget och det fungerar, någon som vet vad man bör kontrollera härnäst?

skåpet är av modell Electrolux

Tack på förhand!
Oscar
 
A
O Oscar Hermansson skrev:
Hej,

kom hem efter sommaren och tydligen har kylskåpet/frysen lagt av..

Lukten efter några veckor är inte så trevlig.

Det jag märkte är att lampan inte heller lyser så jag antar att skåpet inte får någon Ström, har kontrollerat uttaget och det fungerar, någon som vet vad man bör kontrollera härnäst?

skåpet är av modell Electrolux

Tack på förhand!
Oscar
Då är det en liten råtta
Eller kretskort
Har det varit åsks
 
electroluxaren skrev:
Då är det en liten råtta
Eller kretskort
Har det varit åsks
Hejsan,

Tack för svar, har öppnat och kollat och strömmen kommer fram till kretskortet men inte vidare, så antagligen har något hänt med kretskortet.

Var inte hemma men enligt prognosen ska det inte ha varit åska.
 
A
O Oscar Hermansson skrev:
Hejsan,

Tack för svar, har öppnat och kollat och strömmen kommer fram till kretskortet men inte vidare, så antagligen har något hänt med kretskortet.

Var inte hemma men enligt prognosen ska det inte ha varit åska.
vad har du PNC?
 
electroluxaren skrev:
vad har du PNC?
Här är det bild på allt:

Men det är 924 120 521.

såhär ser även kablaget ut invändigt:
 
  • Typskylt på en Electrolux kyl-frys som visar modellnummer, produktinformation och tekniska specifikationer, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invändigt kablage och komponenter i en öppnad hemmabrukapparat, med hyllor av matvaror i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Provat med
O Oscar Hermansson skrev:
Här är det bild på allt:

Men det är 924 120 521.

såhär ser även kablaget ut invändigt:
okay är det inget liv alls och det finns spänning i vägguttaget så kan det inte vara annat än kretskortet
man bör mäta kompressorerna innan man byter kort ifall det är en av dessa som är orsaken
 
electroluxaren skrev:
Provat med

okay är det inget liv alls och det finns spänning i vägguttaget så kan det inte vara annat än kretskortet
man bör mäta kompressorerna innan man byter kort ifall det är en av dessa som är orsaken
Tack för svar! Det får helt enkelt bli ett nytt kylskåp..
 
A
O Oscar Hermansson skrev:
Tack för svar! Det får helt enkelt bli ett nytt kylskåp..
Jag tror faktiskt att dessa kretskort utgick för många år sedan. Kretskortet behövs ju inte så egentligen är det bara att koppla över termostaterna
 
electroluxaren skrev:
Jag tror faktiskt att dessa kretskort utgick för många år sedan. Kretskortet behövs ju inte så egentligen är det bara att koppla över termostaterna
Jaha, såpass.

antar att termostaterna är dom två röda som vreden går till. Ska man då ta en sockerbit till varje?
Dock ser det ut som att ingående el har brun, blå och svart kabel, men det ser ut som att det är 4 ingående till termostaten, brun, svart, röd och vit, vet du möjligtvis vilken som ska till vilken?

//Oscar
 
A
O Oscar Hermansson skrev:
Jaha, såpass.

antar att termostaterna är dom två röda som vreden går till. Ska man då ta en sockerbit till varje?
Dock ser det ut som att ingående el har brun, blå och svart kabel, men det ser ut som att det är 4 ingående till termostaten, brun, svart, röd och vit, vet du möjligtvis vilken som ska till vilken?

//Oscar
Jag ser inte om det är ranco eller danfoss
Men generellt
Fas in på stift 3
Kompressor start stift 4
Lampa kyl stift 6
Larm frys om det finns det tomma stiftet
Nolledare kopplas ihop
Sockerbitar eller ubåtar
Du får troligen svårt att gå lampan att fungera
Du får ingen snabbinfrysning
Och troligen inget frys larm heller
 
electroluxaren skrev:
Jag ser inte om det är ranco eller danfoss
Men generellt
Fas in på stift 3
Kompressor start stift 4
Lampa kyl stift 6
Larm frys om det finns det tomma stiftet
Nolledare kopplas ihop
Sockerbitar eller ubåtar
Du får troligen svårt att gå lampan att fungera
Du får ingen snabbinfrysning
Och troligen inget frys larm heller
Tack så hemskt mycket, då ska jag prova det när jag kommer hem.

har ändå aldrig använt snabbinfrysning eller dörrlarm.

Kanske en dum fråga, men hur vet jag vilket nummer vilket stift har?

Hälsningar,
Oscar
 
A
O Oscar Hermansson skrev:
Tack så hemskt mycket, då ska jag prova det när jag kommer hem.

har ändå aldrig använt snabbinfrysning eller dörrlarm.

Kanske en dum fråga, men hur vet jag vilket nummer vilket stift har?

Hälsningar,
Oscar
Numren finns i plasten vid resp stift
 
electroluxaren skrev:
Numren finns i plasten vid resp stift
Återigen tack!

Har jag tolkat dig rätt att jag jag ska koppla ihop de två neutralledarna (blå) som är nederst på bilden?

Samt sedan ta den bruna fasen och koppla in på stift 3 på båda termostaterna?

Och om det ändå inte händer något så bör jag kunna koppla ihop stift 3 och 4 och därmed även skippa termostaten?

En annan intressant fråga som jag kom att tänka på. Det är ju två termostater (en för kyl och frys) men bara en kabel (den med svart hölje) som går ner till kompressorerna (2 st) , hur fördelar kylskåpet om kylan ska till kylen eller frysen?
 
  • Internt av kylskåp med synliga ledningar, termostater och en kompressoranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
O Oscar Hermansson skrev:
Återigen tack!

Har jag tolkat dig rätt att jag jag ska koppla ihop de två neutralledarna (blå) som är nederst på bilden?

Samt sedan ta den bruna fasen och koppla in på stift 3 på båda termostaterna?

Och om det ändå inte händer något så bör jag kunna koppla ihop stift 3 och 4 och därmed även skippa termostaten?

En annan intressant fråga som jag kom att tänka på. Det är ju två termostater (en för kyl och frys) men bara en kabel (den med svart hölje) som går ner till kompressorerna (2 st) , hur fördelar kylskåpet om kylan ska till kylen eller frysen?
Den grå går ner till den ena kompressorn
Den svarta till den andra
Du får kolla vilken på baksidan.
Två kompressorer gör att du kan haindividuell styrning en till varje del
 
electroluxaren skrev:
Den grå går ner till den ena kompressorn
Den svarta till den andra
Du får kolla vilken på baksidan.
Två kompressorer gör att du kan haindividuell styrning en till varje del
Enormt tack! Nu fattar jag hur det hänger ihop! Tänkte att jag ska testa och se om det fungerar ikväll. Från den grå kabeln ser jag att det även är en svart kabel (syns även på bilden), den går till samma ställe som fasen (bruna kabeln) går på den andra kompressorn, behöver jag göra något med den?

Min gissning är att det är den som ”startar” den andra kompressorn (dvs att den ska kopplas på kompressor start, stift 4), men jag kan ha fel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.